Eksperter: Politiske kampagner for skattekroner bevæger sig i en gråzone

GRÅZONER: Partier bruger flere og flere skattekroner på annoncer og tryksager om deres politik. Pengene må ikke gå til valgkamp – men det er en gråzone, da vælgerne ikke skelner, lyder det fra eksperter.

Denne kampagne opfordrer ikke direkte til at stemme på Socialdemokratiet og kan derfor finansieres af gruppestøttemidlerne. Den er derfor et eksempel på en kampagne, der befinder sig i en gråzone lovgivningsmæssigt. 
Denne kampagne opfordrer ikke direkte til at stemme på Socialdemokratiet og kan derfor finansieres af gruppestøttemidlerne. Den er derfor et eksempel på en kampagne, der befinder sig i en gråzone lovgivningsmæssigt. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Det er meget klart, at man ikke kan stå og dele pjecer ud for gruppestøttemidlerne, men så er der bare andre gråzoner, hvor det kan være svært at sige, hvad der er valgkamp, og hvad der ikke er det.

Karina Kosiara-Pedersen
Centerleder og lektor ved Center for Valg og Partier ved Københavns Universitet.

Endnu et folketingsvalg nærmer sig med hastige skridt, og selvom valgkampen kun officielt varer tre uger, vil de fleste nok allerede have bemærket en lang periode med reklamer, annoncer og plakater med politiske budskaber fra Folketingets partier. 

Fakta
Hvad er "annoncer og tryksager"?
Udgifter til annoncer og tryksager indebærer partiernes annoncer på print og onlineplatforme, men også bistand i forbindelse med opsætningen og udviklingen af dem. Det indebærer også pjecer, plakater, medlemsblade og andre tryksager. 

Flere af de danske folketingspartier har i de seneste år også taget initiativ til egne partimedier og podcasts, ligesom at nogle også har forsøgt sig med hjælp fra influencers til at nå yngre målgrupper. Udgifter i forbindelse med udviklingen af denne type initiativer kan også være inkluderet i udgifterne til annoncer og tryksager

Men er det så valgkamp?

Hvis annoncerne blot fremmer et politisk standpunkt, er det på papiret ikke, og det betyder også, at partierne kan bruge deres skattefinansierede gruppestøttemidler på disse typer af reklamefremstød. 

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00