Ombudsmanden i skarp kritik af grønlandsk erstatningsnævn

KRITIK: Hans Gammeltoft-Hansen kritiserer nu i skarpe vendinger en sagsbehandling foretaget af Det Grønlandske Nævn vedrørende Erstatning til Ofre for Forbrydelser. Han har sendt sagen videre til ministeren og Retsudvalget.
Redaktionen
Fakta

Reglerne om, hvornår Folketingets Ombudsmand skal underrette Folketingets Retsudvalg og vedkommende minister, findes i ombudsmandslovens § 24. Bestemmelsen lyder sådan:

"§ 24. Såfremt ombudsmandens undersøgelse af en sag viser, at der i den offentlige forvaltning må antages at være begået fejl eller forsømmelser af større betydning, skal ombudsmanden give meddelelse om sagen til Folketingets Retsudvalg. Ombudsmanden skal endvidere give meddelelse om sagen til vedkommende minister, kommunalbestyrelse eller regionsråd."

Det grønlandske erstatningsnævn er oprettet ved kongelig anordning nr. 472 af 25. september 1984, som har grundlag i den danske lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser. Nævnets opgave er at behandle erstatningssager for personskade der forvoldes ved overtrædelse af kriminallov for Grønland hvis overtrædelsen er begået i Grønland.


Kilde: Folketingets Ombudsmand

"Det er overordentligt sjældent, at jeg som ombudsmand går til Retsudvalget om fejl i en enkelt sag. I denne sag, synes jeg, det stod meget slemt til. Jeg har derfor underrettet Folketinget og lader tinget tage hånd om problemerne herfra," siger ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen.

Den 14. oktober 2011 underrettede han Folketingets Retsudvalg og justitsministeren om langsom og fejlbehæftet sagsbehandling ved Det Grønlandske Nævn vedrørende Erstatning til Ofre for Forbrydelser - i daglig tale det grønlandske erstatningsnævn.

Efter ombudsmandens mening har den borger, som henvendte sig til ham, været udsat for en uacceptabel og særdeles kritisabel sagsbehandling.

Ombudsmanden udtalte følgende i sagen:

- Det var beklageligt, at nævnet pålagde borgerens advokat at stå for hele forberedelsen af sagen

- Det var en beklagelig fejl, at nævnet rådede advokaten til at kontakte en forkert myndighed

- Det var meget kritisabelt, at nævnet først rettede fejlen efter over 1 år og 10 måneder

- Sagsbehandlingstiden på over 5 år var meget kritisabel

- Det var kritisabelt, at nævnet ikke på eget initiativ underrettede advokaten, da der ikke blev truffet afgørelse, som borgeren måtte forvente

- Det var overordentligt kritisabelt, at der gik næsten 3 måneder, før nævnet svarede på en rykker fra advokaten.

Sagen opstod på baggrund af, at en kvinde i 2005 søgte erstatning som voldsoffer fra det grønlandske erstatningsnævn. Da der i 2009 stadig ikke var truffet afgørelse i sagen, klagede hun til ombudsmanden over nævnets behandling af sagen.

Læs hele udtalelsen her

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00