Regeringen ser stort på høringsfrister

HØRINGSFRISTER: Stik imod regeringens egen målsætning om høj lovkvalitet fik en række aktører kun få dage til at komme med indsigelser til flere lovforslag. "En uskik", mener formand for Retsikkerhedsfonden.
Per Bang Thomsen

Der har været travlhed i de danske organisationer, råd og foreninger, efter regeringen i begyndelsen af sidste uge fremsatte en række lovforslag. I flere tilfælde var høringsfristen nemlig så kort, at de forskellige aktører ikke havde fået mere end et par dage til at vende tilbage med indsigelser.

I torsdags kunne Altinget fortælle, at flere landbrugsaktører rasede over, at de kun havde fået 24 timer til at komme med indsigelser til ændringerne af den såkaldte vikarlov. Men også på skatteområdet har høringsfristen i forhold til en håndfuld lovforslag været på mellem to og syv dage, og beslutningen strider mod de tre regeringspartiers eget regeringsgrundlag.

Her står der, at regeringen vil "sikre høj lovkvalitet gennem rimelige høringsfrister", og de ultrakorte høringsfrister møder nu hård kritik fra Ole Espersen, professor, dr. jur. og formand for Retssikkerhedsfonden.

"Vi har et civilsamfund, som vi er stolte af, og mange af de folk, der kommer med indsigelser, gør ofte deres arbejde gratis. Så det er en uskik med korte høringsfrister, og jeg mener ikke, man kan være det bekendt," siger Ole Espersen til Altinget | Christiansborg.

Fakta

Lovforslag med korte høringsfrister:

- Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om individuel boligstøtte og forskellige andre love. Fremsat den 21/11 og høringsfrist den 25/11.

- Høring vedrørende udkast til lov om ophævelse af lov om tilskud til vikarordninger inden for jordbruget (vikarloven). Fremsat den 21/11 og høringsfrist den 22/11.

- Ophævelse af egenbetaling for behandling med kunstig befrugtning m.v.. Fremsat den 21/11 og høringsfrist den 28/11.

- L 33 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, øl og vin). Fremsat den 21/11 og høringsfrist den 24/11.

-L 32 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas - høring. Fremsat den 22/11 og høringsfrist den 24/11.

- L 30 - Forslag til lov om ændring af aktieavance­beskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. Fremsat den 22/11 og høringsfrist den 24/11.

- L 28 forslag om ændring af pensionsafkast­beskatningsloven, pensionsbeskatningsloven samt lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove. Fremsat den 22/11 og høringsfrist den 24/11.

- L 34 - Forslag til lov om ændring af brændstof­forbrugsafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af ledningsført vand og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. Fremsat den 22/11 og høringsfrist den 24/11.

-L 29 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter). Fremsat den 22/11 og høringsfrist den 24/11.

- L 30 - Forslag til lov om ændring af aktieavance­beskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. Fremsat den 22/11 og høringsfrist den 24/11.


Kilde: Borger.dk

Kun i særtilfælde
Ifølge regeringen skyldes de korte høringsfrister, at lovene skal nå igennem lovgivningsapparatet, inden finansloven bliver vedtaget. Men den forklaring holder ikke, mener formanden for Retssikkerhedsfonden.

"I finansloven kan man sagtens have nogle målsætninger, som så efterfølgende bliver udmøntet i lovgivninger. Der ingen krav i hverken Grundloven eller i forretningsordenen om, at den nødvendige lovgivning skal fremsættes samtidig med finansloven," siger han til Altinget | Christiansborg og pointerer, at det kun er i "absolut nødstilfælde", at korte høringsfrister kan retfærdiggøres.

Det er en uskik med korte høringsfrister, og jeg mener ikke, man kan være det bekendt.

Ole Espersen
Formand for Retsikkerhedsfonden

Det kan eksempelvis være i forbindelse med lovforslag, hvor der er en reel risiko for, at det kan føre til hamstringer, hvis ikke det bliver behandlet hurtigt.

"Hvis man nu vælger at sætte benzinprisen op med ti kroner, så kan en lang høringstid medføre, at folk begynder at hamstre benzin. Det vil så underminere forslags formål, og der kan det være nødvendigt med korte høringsfrister," siger Ole Espersen, der selv var justitsminister under Anker Jørgensen i begyndelsen af 1980'erne.

V: Dobbeltmoralsk regering
De korte høringsfrister møder også hård kritik fra Christiansborg, hvor Venstres politiske ordfører, Ellen Trane Nørby, betegner regeringen som "dobbeltmoralsk".

"Det viser jo bare, at den røde regering har et princip om, at dobbeltmoral er dobbelt så godt. De kritiserede høringsfristerne under VK-regeringen, og når man tænker på, hvor meget regeringen har slået på dette punkt i dens regeringsgrundlag, så er det her jo at gå i en helt anden retning," siger Ellen Trane-Nørby og henviser til den debat, der var under VK-regeringen.

Her blev høringstiden af lovforslag ofte barberet ned til et par uger, og det fik dengang SF's daværende skatteordfører, Jesper Petersen, til at kritisere VK-regeringen.

"Det ødelægger hele ideen med dem, og det giver en ringere kvalitet i lovbehandlingen og medfører flere fejltagelser. Det er i øvrigt gennemgående for ordførerne i oppositionen, at vi er kritiske over for de frister, der gives," udtalte han dengang.

R: Ikke et godt signal at sende
Det var fredag eftermiddag ikke muligt at få en kommentar fra Jesper Petersen, men Jeppe Mikkelsen, retsordfører for De Radikale, erkender over for Altinget | Christiansborg, at det ikke er godt signal at sende til aktørerne.

"Jeg synes, det er kritisabelt, og jeg synes ikke, man skal haste lovgivninger igennem. Som politikere er vi jo dybt afhængige af de organisationer og personer, der arbejder med det relevante politikområde til dagligt, og derfor skal vi have nogle høringsfrister, der giver dem mulighed for at svare. Som der står i regeringsgrundlaget, skal vi sikre rimelige høringsfrister, og det håber jeg så sandelig, at ministrene har tænkt sig at overholde fremover," siger Jeppe Mikkelsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Espersen

Fhv. justitsminister (S) & MF, fhv. formand, Retssikkerhedsfonden og Radiorådet
cand.jur. (1959), dr.jur. (Københavns Uni. 1971)

Ellen Trane Nørby

Fhv. minister & MF 2007-22 (V), byrådsmedlem, Sønderborg
cand.mag. i kunsthistorie (Københavns Uni. 2005)

Jesper Petersen

Udenrigs- og udviklingsordfører (S), formand for Folketingets Skatteudvalg, fhv. minister
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)

0:000:00