Kommentar af 
Morten Reimar

Sådan brandede politikerne sig i deres sommerferie

Når kontoret er forladt, har selv de mest travle politikere mulighed for at vise, hvem de også er, skriver Morten Reimar.

Vi ser ofte billeder af politikernes aftensmad, af deres hunde og af, at de slår græs. For det er simpelthen det, der er deres fritid. Men i sommerferien er det anderledes, skriver Morten Reimar.
Vi ser ofte billeder af politikernes aftensmad, af deres hunde og af, at de slår græs. For det er simpelthen det, der er deres fritid. Men i sommerferien er det anderledes, skriver Morten Reimar.Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix , Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix, Philip Davali/Ritzau Scanpix og pressefoto
Morten Reimar
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Som toppolitiker er du under et konstant pres for at poste på dine sociale medier. Det er naturligvis først og fremmest politikken, der skal vises frem.

Både at du fortæller, hvor hårdt du presser på for at få dine mærkesager på dagsordenen, at du går ind i onlinedebatter, deler dine avisklummer, roser dit partis forslag og sejre og skoser modstandernes ditto.

Men det er også vigtigt at vise, hvem du er. Det handler om at fremme et image, og derfor bliver Christiansborgs politikere hver dag punket af deres presserådgivere for at vise lidt af deres vindende personlighed frem, så de fremstår som hele mennesker og ikke bare talende valgplakater.

”Kan du ikke dele lidt af, hvad du laver i din fritid? Hvem du er, når du har fri,” lyder kravet næsten enslydende i hvert parti. Problemet er, at de mennesker, der agerer i toppen af dansk politik, ikke har ret meget fritid. Det er derfor, vi så ofte ser billeder af politikernes aftensmad, af deres hunde og af, at de slår græs. For det er simpelthen det, der er deres fritid.

I sommerferien er det anderledes, for her har (stort set alle) fri fra arbejde og mulighed for at dyrke deres interesser og hver deres personlighed.

Ikke, at jeg tror nogen gider opfinde aktiviteter for billedernes skyld, når de endelig har fri, men garvede politikere lader selvfølgelig ikke muligheden for at vise andre sider af sig selv til vælgerne passere, men bruger det i stedet aktivt til at underbygge fortællingen om dem selv.

Lad os kigge på et par eksempler på, hvordan en række politikere i sommerlandet kommunikerer et værdisæt og et brand, deres respektive vælgere kan spejle sig i.

Konservatives politiske ordfører Mette Abildgaard har hjulpet sin datter med at lave en lille bod, hvor hun sælger ting fra haven ude foran det lokale burgersted. Det er så konservativt, at det gør noget. Det er familie, det er er sunde værdier fra barnsben og lokalt sammenhold, og det går totalt i spænd med det brand, Abildgaard har.

Radikale Venstres politiske leder, Martin Lidegaard, er i sommerhus og shorts. På et billede poserer han med en kæmpestor pighvar, han har fanget og garanteret vil tilberede senere.

På et andet holder han en cosmopolitan, shaket med hjemmelavet ribssaft. Lidegaard udlever byvælgerens drøm om det mere jordnære, men absolut ikke ulækre liv udenfor byen, hvor man hiver fisk op af vandet og plukker ting i haven, alt imens P8 Jazz spiller i baggrunden. Det vil mange af hans vælgere enten kunne se sig selv i eller ønske at se sig selv i.

Enhedslistens Rosa Lund er en mester i at fortælle om sit spændende liv på sociale medier, hvad end det er at gå catwalk for tøjmærker, vi andre ikke kender, vinterbade eller hænge på caféer med sine cool og kendte venner.

Og sommerferien er ingen undtagelse, hvor hun er på Roskildefestival. Her kan vi se en folketingspolitiker sidde på skuldrene af en ven til Tobias Rahim / Andreas Odbjerg-koncert og skråle med, ryge smøger, drikke drinks og til sidst være smadret i toget på vej hjem. Noget hendes kernevælgere i den grad kan spejle sig i.

Til sammenligning er partikammeraten Pelle Dragsted godt nok taget til Spanien, hvor han og kollektivet har en meget omtalt ferielejlighed, men han har ikke kunnet nære sig for halvt at deltage i de lokale socialisters valgkamp og generelle kamp imod højrefløjen.

Dragsted er ikke nært så relaterbar som Lund, men han er partiets chefideolog, som selv i sin fritid har snuden i sporet og dyrker international solidaritet og klassekamp.

Nye Borgerliges Pernille Vermund sejler rundt på en stor båd i en form for valgvideo for hendes parti, hvor skatten er lav, pengene mange og Danmark er dejligst. Som formand formår hun at være personificeringen af Nye Borgerliges vision og ideal, som er en vigtig opgave for enhver partileder.

Kirkeminister og minister for landdistrikter og nordisk samarbejde Louise Schack Elholm har været forbi kirken i Wittenberg, hvor Martin Luther slog de 95 teser op på porten og startede protestantismen, og står foran den iført bukser der kan lynes af midt på skinnebenet.

Hun har selvfølgelig også været på ferie i Danmark, ovenikøbet i storkredsen, på øhop med Ø-pas og det hele. Det kunne simpelthen ikke være mere spot on.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Reimar

Selvstændig kommunikationsrådgiver, Reimars Bureau, fhv. rådgiver i Venstre og Radikale
journalist (DMJX 2017)

Mette Abildgaard

MF og politisk ordfører (K), formand for Statsrevisorerne
cand.soc. i offentlig forvaltning og kommunikation (Roskilde Uni. 2013)

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

0:000:00