Sådan får I Facebook til at like jer

SOME-GUIDE: Har I styr på algoritmen? Med et par simple fif når jeres Facebook-opslag ud til langt flere. Her får I to eksperters råd til, hvordan I får Facebooks algoritme til at arbejde for jer.

Facebook er efterhånden en gammel kending, men med SoMe-gigantens skift af algoritme tidligere på året er der brug for at gentænke og bryde gamle vaner. En grundlæggende forståelse for, hvordan Facebooks algoritme arbejder kan hjælpe små foreninger og ngo'er med at nå meget længere ud med deres indhold på Facebook. Vi har derfor inviteret to SoMe-eksperter til at give en introduktion til, hvordan algoritmen fungerer, og hvordan man får den til at arbejde for sig.

Astrid Haug er ekspert i digital udvikling og forfatter til flere bøger om emnet, og Louise Christine Rasmussen er kommunikationskonsulent i DGI Sydvest, hvor hun rådgiver idrætsforeninger i brugen af sociale medier. De giver her gode råd til små foreninger og organisationer, der ikke har store ressourcer til kommunikationsindsatser og SoMe-eksperter.

Råd 1: Du når længst med video
Mange foreninger tror, at hvis en bruger liker deres Facebook-side, får vedkommende alle foreningens opdateringer, men det er langt fra sikkert, forklarer SoMe-eksperterne Louise Christine Rasmussen og Astrid Haug.

Facebooks algoritme belønner sider, der formår at aktivere følgerne. Hver gang en følger liker, kommenterer, ser en video, deler eller klikker for at læse mere, bliver opslaget boosted af Facebook. På den måde bliver det spredt længere ud og når ud til flere brugere. Hvis en bruger derimod aldrig interagerer med en side – altså liker, kommenterer og deler sidens indhold – vil Facebook vise mindre fra den pågældende side til brugeren.

Der er mange måder at aktivere brugerne på uden eksplicit at bede dem om at “like eller dele opslaget”. Video er ifølge Louise Christine Rasmussen fra DGI Sydvest den bedste måde at interagere med brugerne på, da Facebooks algoritme er indrettet sådan, at man ved brug af video opnår op mod 150 procent mere spredning end ved en skriftlig opdatering.

Råd 2: Inviter brugerne til leg og debat
Hver dag kæmper et sted mellem 1.500-10.000 opslag fra venner, virksomheder og organisationer om at komme i brugernes news feeds, forklarer ekspert i digital udvikling Astrid Haug. Det betyder, at små foreninger og organisationer skal gøre sig umage for at nå ud til deres følgere.

Astrid Haug peger på, at en god måde at aktivere brugerne på er ved at skabe samtale og debat, som inddrager brugerne. Hun fremhæver et godt eksempel fra P4, der forleden inviterede brugerne til at deltage i legen "Gør et udenlandsk band dansk". Brugerne skulle oversætte udenlandske bandnavne til dansk. Det blev til en sjov leg, hvor brugerne deltog aktivt og vendte tilbage til opslaget for at se, hvad andre havde skrevet. Det britiske pop band Take That blev til Tag Den, og Coldplay blev til Kold Leg.

Astrid Haug understreger, at man skal være tro mod sig selv og foreningens arbejde, men bør tænke over, hvordan man kan levere sine budskaber på skæve måder. Hun forklarer, at foreninger med fordel kan tænke mere i ikke altid at levere færdige budskaber og svar på problemstillinger. De bør være mere åbne og nysgerrige og lade brugerne komme med input til løsninger.

Råd 3: Facebook elsker video, men hader Youtube
“Facebook elsker video, men hader Youtube,” forklarer Louise Christine Rasmussen fra DGI Sydvest. Derfor skal man lægge sine videoer direkte på Facebook og ikke gennem en Youtube-kanal, hvis man vil belønnes af algoritmen.

Kvaliteten af videoerne er mindre vigtig på Facebook. Det er dog vigtigt, at der sker noget aktivt, som lokker brugerne til at blive hængende i 45 sekunder. Talking heads er sjældent godt, forklarer Louise Christine Rasmussen. Og så er det en god idé at sætte undertekster på, understreger Astrid Haug, da 85 procent af videoerne på Facebook bliver set uden lyd.

Råd 4: Skab et godt flow
Vælger I at være aktive på Facebook, så vær aktive, lyder et råd fra de to digitale eksperter. Arbejd på at skabe, det der på Facebook-sprog kaldes et flow. En-to opdateringer om ugen er godt. Har I ressourcer og stof til at opdatere oftere, er det blot et plus. Men I skal hellere stræbe efter at have en-to gode opslag med små videoer eller gode billeder.

Hvis man ikke opnår et godt flow på sin side og kun opdaterer den hver anden måned, er man allerede lidt bagud på point i forhold til Facebooks algoritme, og man skal arbejde hårdere for, at algoritmen booster ens opslag, da algoritmen belønner de mest aktive.

Råd 5: Nedsæt en Facebook-redaktion, og analyser løbende jeres indsats
Det er vigtigt for små foreninger med begrænsede ressourcer at være sammen om indsatsen, ellers risikerer I at brænde ud. Både Astrid Haug og Louise Christine Rasmussen anbefaler foreninger, der er aktive på Facebook, at nedsætte en lille Facebook-redaktion, der kan mødes tre-fire gange om året for at sparre med hinanden og idéudvikle på gode opdateringer. Det er vigtigt, at redaktionen evaluerer indsatsen og analyserer tidligere opslag for at se, hvad der giver gode resultater.

Råd 6: Bliv inspireret af andre, og hold øje med, hvem der trender
Der findes ikke én opskrift på, hvad det perfekte Facebook-opslag er. Eksperterne råder til, at I følger andre, som I synes, gør det godt på Facebook for at blive inspireret af dem. Det er ingen skam at forsøge at kopiere andre, indtil I finder jeres egen stil.

Astrid Haug anbefaler, at I bruger Whale Free, som er en side, hvor I kan holde øje med, hvad der er mest populært på Facebook lige nu, og hvilke opslag brugerne reagerer godt på. Siden kan bruges til at undersøge om, der er en aktuel debat, I kan koble jer på og give en ny vinkel. På den måde kan I ride på andres bølger.

Råd 7: Husk linjeafstand
Det er vigtigt, at jeres opslag hurtigt fanger brugernes opmærksomhed. Derfor skal teksten være overskuelig og let kunne skimmes. Skriver I opslag, der er mere end to-tre linjer lange, anbefaler Louise Christine Rasmussen, at I husker linjeafstand og luft. Lange tekster virker meget tunge, og er der noget Facebook ikke skal være, så er det tungt, understreger hun.

Råd 8: Indgå samarbejder med lokale partnere
Louise Christine Rasmussen råder små foreninger til at samarbejde med andre lokale partnere. Det kan være biblioteket eller kulturhuset. Bed dem dele jeres Facebook-opslag på deres sider. På den måde når I ud til flere brugere, og jeres eget opslag får længere levetid på følgernes væg, da Facebook-algoritmen kan lide, når opslag bliver delt.

 

DGI har udviklet en række Facebook-værktøjskasser til idrætsforeninger, der ønsker at opruste deres Facebook-indsats. Læs DGI's guides her

Forrige artikel 5 gode råd: Sådan lykkes det at rekruttere unge frivillige 5 gode råd: Sådan lykkes det at rekruttere unge frivillige Næste artikel Sådan forankrer I verdensmålene Sådan forankrer I verdensmålene
  • Anmeld

    Alma Bekturganova Andersen · forkvinde for Verdens kvinder i Danmark

    Meget aktuelt også for indvandrer foreninger

    Meget inspirerende og godt og forståelig skrives. Emnet er også meget aktuelt for små foreninger, som samler etniske minoriteter. Jeg tror at vores Verdens kvinder i Danmark fungerer godt, men alligevel har jeg fået mange praktiske tips, jeg vil meget gerne bruge med det sammen :-)

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

KRISEHJÆLP: Poul Due Jensens Fond har til en vis grad måttet lægge mantraer om god processtyring til side for lynhurtigt at kunne støtte coronarelaterede projekter. Når året er omme vil cirka 75 procent af pengene være gået til projekter relateret til coronakrisen. Kim Nøhr Skibsted giver her indblik i, hvordan krisehåndtering ser ud fra maskinrummet i en fond.

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

CORONALÆRING: Erhvervskvinden Stine Bosse ser tilbage på tre måneders krisehåndtering i diverse bestyrelser. Hun ser et civilsamfund med behov for flere fusioner, mindre greenwashing og meget mere fokus på virksomhedspartnerskaber med reel impact for begge parter. Og så er det i øvrigt slut med nemme penge og dovne bestyrelser, mener hun.

Bliv sponsor

Bliv sponsor

BIDRAG: Støt Civilsamfundets Videnscenters arbejde med at kapacitetsopbygge og sikre videndeling i det danske civilsamfund.

Videnscenteret Live

Videnscenteret Live

VÆR MED: Styrk dit netværk til vores åbne arrangementer, hvor vi debatterer emner, der er aktuelle for civilsamfundet.

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

Overblik: Sådan har coronakrisen presset det globale civilsamfund

UNDER PRES: Censur, overvågning, indskrænkning af forsamlingsfrihed og tilbageholdelse af aktivister. Coronakrisens undtagelsestilstande har presset civilsamfundet i mange dele af verden og indskrænket civilsamfundets globale råderum. Mandeep Tiwana, som er programchef i den globale alliance af civilsamfundsorganisationer, Civicus, giver her en overflyvning. 

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

Gode råd: Lær af Dansk Røde Kors’ indsats under coronakrisen

EN HJÆLPENDE HÅND: At lave informationskampagne eller drive egentlige sygehuse og sundhedsklinikker i udviklingslande er ikke noget, man bare lige gør. Og slet ikke når en krise raser. Her fortæller Dansk Røde Kors om at navigere i en verdensomspændende pandemi og giver gode råd, hvis du vil gøre en forskel ude i verden.

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

Sådan faciliterer du det gode virtuelle møde

MØDELEDELSE: Møderne er rykket online, og tekniske vanskeligheder og sociale barrierer skal håndteres rundtom i det civile Danmark. Civilsamfundets Videnscenter har derfor bedt en professionel mødeledeler om hans bedste bud på god virtuel mødeledelse i en coronatid. Så hæng på, og bliv dus med alt fra energizers til break-outs og dyk ned i den store guide om virtuelle møder.

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

Sådan holder Aalborg Kommune hånden under sit foreningsliv

BEST PRACTICE: Forvaltningen i Aalborg Kommune fik hurtigt politisk opbakning til at komme økonomisk trængte foreninger og ngo’er til hjælp under coronakrisen. Lær her af, hvordan Aalborg Kommune tackler de udfordringer, covid-19 har medført for civilsamfundet.

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

Dansk Blindesamfund ringer til 7.000 medlemmer: “De skal vide, vi er der for dem”

DINGELING: Da Mette Frederiksen 11. marts lukkede Danmark ned, besluttede Dansk Blindesamfund at ringe til samtlige 7.000 medlemmer for at høre, hvad organisationen kunne gøre for dem. "De her samtaler er så værdifulde, at det er svært at sætte ord på," fortæller en regionskonsulent. Her er Dansk Blindesamfunds lavpraktiske håndtering af coronakrisen.