Hjemløse politikere skal vise vejen ud af it-skandalernes dødvande

IT: I en tid med milliardsvimlende it-skandaler må politikerne søge uden for Christiansborg for at få rum til at diskutere fremtidens løsninger. Alternativet og Venstre går forrest i it-ordførernes kamp for taletid, men har svært ved at blive enige om meget. Artiklen er bragt første gang maj 2017

Foto: Scanpix
Klaus Ulrik Mortensen

Problemet er, at jeg som it-ordfører ikke er med i loopet, når der sker noget fra ministeren. Der er ikke nogen faste møder. Der er ikke en motor bagved, som kan involveres i udvalgsarbejdet.

René Gade
It-ordfører, Alternativet
Fakta
2000
Projekt: Amanda
Tidsramme for implementering: 1996-1998
Budget: 214,4 millioner kroner
Forsinkelse: Fem år
Merudgifter: 1 milliard kroner
Systemet lanceres første gang i 2000 med så mange fejl, at Arbejdsformidlingens ansatte nedlægger arbejde. I 2003 lanceres systemet igen, denne gang funktionelt. Allerede i 2008 er udviklingsplatformen forældet, og Amanda lukkes ned for stedse. It-fagforbundet PROSA vurderer de samlede omkostninger for projektet til at være på 1 milliard kroner.
Status: Lukket

2001
Projekt: DACCIS
Tidsramme for implementering: 1996-2000
Budget: 60 millioner kroner
Forsinkelse: Tolv år
Merudgifter: 342 millioner kroner
Mærsk Data, som havde vundet udbuddet i 1996 afleverer et fejlbehæftet system i 2001 - ét år for sent - men formår alligevel at vinde op til flere kontrakter på nye versioner af systemet fra 2004 til 2006. Maersk Data opkøbes derefter af Saab. hvorefter en større retssagudspiller sig mellem den svenske virksomhed og Forsvaret. I 2013 bliver Saab pålagt at betale 200 millioner kroner i erstatning til Forsvaret.
Status: Lukket

2004
Projekt: Forsvarets DeMars
Tidsramme for implementering: 1998-2001
Budget: 1 milliard kroner
Forsinkelse: Tre år
Merudgifter: 150 millioner kroner (2004), 259 millioner kroner i 2008
Systemet sættes i drift som planlaget i 2002, men tages først i brug i 2004, efter man er gået 150 millioner kroner over budget. I 2008 går Forsvaret 350 millioner kroner over deres it-budget, hvor 259 millioner kroner går alene til DeMars-relaterede konsulentudgifter. I 2011 revser Rigsrevisionen systemet for at være elendigt til økonomistyring. Forsvaret afvikler en plan til at rette fejlene, og systemet er i dag fuldt funktionelt.
Status: Fungerer

2006
Projekt: G-EPJ
Tidsramme for implementering: 2002-2005
Budget: 1,1 milliarder kroner
Forsinkelse: Et år
Merudgifter: 1 milliard kroner
Projektet søsættes i 2002 med et mål om at have brugbare EPJ-systemer på alle hospitaler inden 2005. G-EPJ i sin eksisterende form skrottes i 2006. Det forsøges erstattet med projektet SDSD, som lukkes i 2010. Man kæmper i 2017 stadig med at få implementeret et fungerende EPJ-netværk i regionerne. I en rapport fra 2006 fremgår det, at EPJ-relaterede udgifter alene fra 2003 til 2006 lyder på 2,1 milliarder kroner.
Status: Lukket

2008
Projekt: Domstolsstyrelsens CivilStraffe
Tidsramme for implementering: 2004-2007
Budget: 80 millioner kroner
Forsinkelse: Et år
Merudgifter: 0 kroner
Systemet skrottes efter uenigheder med leverandøren.
Status: Lukket

2009
Projekt: Domstolsstyrelsens digitale tinglysning
Tidsramme for implementering: 2006-2008
Budget: 430 millioner kroner
Forsinkelse: Et år
Merudgifter: 220 millioner kroner
Lanceringen af det problemfyldte system i 2009 betød, at boligejerne blev udsat for dyr ventetid på tinglysning. Siden har man anslået, at systemet nu virker tilfredsstillende og sparer staten 100 millioner kroner om året.
Status: Fungerer

2012
Projekt: Polsag
Tidsramme for implementering: 2007-2009
Budget: 154 millioner kroner
Forsinkelse: Tre år
Merudgifter: 346 millioner kroner
Tre år efter sin planlagte leveringsdato skrottes Polsag. På dette tidspunkt er omkostningerne løbet op i en halv milliard. Det kommer siden frem, at en færdigimplementering af programmet ville have kostet 1,4 milliarder kroner.
Status: Lukket

2014
Projekt: Arbejdsskadestyrelsens PROASK
Tidsramme for implementering: 2006-2008
Budget: 108 millioner kroner
Forsinkelse: Seks år
Merudgifter: 175 millioner kroner
Efter forsinkelser og skred i budgettet viser systemet sig at være gennemhullet af fejl og reelt langsommere end det gamle system. I 2014 skrotter man endegyldigt PROASK.
Status: Lukket

2015
Projekt: SKAT's Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI)
Tidsramme for implementering: 2004-2007
Budget: 292 millioner kroner
Forsinkelse: Seks år
Merudgifter: 700 millioner kroner (2014) + 475 millioner kroner (2015)
Lanceringen går langt over sin planlagte deadline. I 2011 afslører en ekspertvurdering alvorlige kritikpunkter i systemerne. I 2013 rulles EFI gradvist ud, men systemet er fyldt med fejl. I 2015 besluttes det at lukke systemet endegyldigt, hvilket også viser sig at være dyrt. Dertil vurderes det, at op til 14 milliarder kroner i restancer kan være gået tabt.
Status: Lukket

Kilde: Mandag Morgen

Efter fem års hjemløshed har en ni mand stor gruppe af teknologisk interesserede politikere endelig fået tag over hovedet.

Og som de sidder med fronten mod scenen i Industriens Hus i hjertet af København, ser it-ordførerne da også glade og tilfredse ud.

Måske den brogede skare onsdag formiddag i midten af maj er i stand til at glemme, at de siden november 2011 ikke har haft et fast lokale på Christiansborg at diskutere informationsteknologiske problemer i.

Dokumentation

Her er de ni it-ordførere sorteret efter fornavn:

  • Anders Johansson (K)
  • Eva Flyvholm (EL)
  • Ida Auken (R)
  • Jan Rytkjær Callesen (DF)
  • Karin Gaardsted (S)
  • Lisbeth Bech Poulsen (SF)
  • Joachim B. Olsen
  • René Gade (ALT)
  • Torsten Schack Pedersen (V)

Torsten Schack Pedersen har følgende ordførerskaber og udvalgsposter:

  • Erhvervsordfører
  • It-ordfører
  • Telekommunikationsordfører
  • Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
  • Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
  • Finansudvalget
  • Forsvarsudvalget
  • Grønlandsudvalget
  • Miljø- og Fødevareudvalget
  • Skatteudvalget
  • Udvalget for Forretningsordenen

René Gade har følgende ordførerskaber og udvalgsposter:

  • Digitale frihedsrettighedsordfører
  • Erhvervsordfører
  • Forbrugerordfører
  • Forsvarsordfører
  • Fredsordfører
  • It-ordfører
  • Iværksætterordfører
  • Skatteordfører
  • Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
  • Forsvarsudvalget
  • OSCEs Parlamentariske Forsamling
  • Skatteudvalget
  • Udvalget til Valgs Prøvelse

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00