Debat

Adjunkt og chatbot: Kunstig intelligens er kommet for at blive, men teknologien har sine skyggesider

Kunstig intelligens kommer til at være en fast del af vores hverdag fremadrettet – men vi bliver nødt til at diskutere, hvor grænserne skal sættes. Hvornår er det eleven, og hvornår er det maskinen, jeg giver karakter, spørger Badar Shah i dette debatindlæg delvist skrevet ved hjælp af ChatGPT.

Teksten blev spyttet ud af ChatGPT på cirka 30 sekunder. Hvis jeg skulle give teksten en karakter, som et debatindlæg, ville det være mellem et 2-tal og et 4-tal, skriver Badar Shah.
Teksten blev spyttet ud af ChatGPT på cirka 30 sekunder. Hvis jeg skulle give teksten en karakter, som et debatindlæg, ville det være mellem et 2-tal og et 4-tal, skriver Badar Shah.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Badar Shah
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvordan skal jeg som underviser bedømme en studerendes performance? Det er et spørgsmål næsten alle undervisere stiller sig selv løbende, når der skal gives en karakter i slutningen af et semester.

Man kondenserer alt, hvad den studerende kan ned til et tal, og tallet udledes af den studerendes viden, refleksionsevne og evne til at tænke selvstændig – men i fremtiden bliver den vurdering ikke så ligetil, som det hidtil har været.

Fremtiden bringer AI (Kunstig intelligens), og det tegner til at blive et særdeles effektivt værktøj for de studerende. AI er nu blevet så veludviklet, at det kan producere nogenlunde fornuftige værker og besvarelser, så længe man stiller de rigtige spørgsmål.

Kunstig selvreflektion

For at eksplicere dette bad jeg AI'en ChatGPT, som er gratis, om at skrive et debatindlæg på 700 tegn om fordele/ulemper ved anvendelse af AI i uddannelsessektoren:

AI-baserede læringsteknologier vil ikke være i stand til at tage højde for individuelle forskelle og behov hos studerende, hvilket kan gå ud over deres læring og trivsel

ChatGPT
Chatbot-teknologi udviklet af OpenAI

"AI – eller kunstig intelligens – er et hot emne inden for teknologi i øjeblikket, og det er ikke svært at se hvorfor. Med AI er det muligt at automatisere mange opgaver, der tidligere krævede menneskelig indsats, og det kan potentielt gøre livet nemmere og mere effektivt for både studerende og undervisere.

På den ene side kan AI være en positiv ting for studerende og undervisere. For eksempel kan AI-baserede læringsteknologier hjælpe studerende med at studere mere effektivt og målrettet. Disse teknologier kan analysere studerendes præstationer og tilpasse læringsplanen derefter, så studerende får den bedste mulige læring.

AI kan også hjælpe undervisere med at administrere deres klasse mere effektivt. For eksempel kan AI-baserede systemer automatisere administrationen af karakterer og feedback, så undervisere kan fokusere mere på at levere en høj kvalitet undervisning i stedet for at bruge tid på at udfylde papirarbejde.

På den anden side kan AI også have negative konsekvenser for studerende og undervisere. For eksempel kan der opstå bekymring for, at AI vil erstatte menneskelige lærere og pædagoger i fremtiden, hvilket kan føre til fyringer og arbejdsløshed inden for undervisningssektoren. Derudover kan der være bekymring for, at AI-baserede læringsteknologier ikke vil være i stand til at tage højde for individuelle forskelle og behov hos studerende, hvilket kan gå ud over deres læring og trivsel.

Alt i alt vil AI sandsynligvis spille en større rolle i uddannelsessektoren i fremtiden, både som en positiv og negativ ting. Det er vigtigt, at vi som samfund fortsætter med at diskutere og forstå de potentielle konsekvenser af AI, så vi kan sikre, at den bliver brugt på en ansvarlig og gavnlig måde for både studerende og undervisere."

Fascination og gråzoner

Ovenstående tekst blev spyttet ud af ChatGPT på cirka 30 sekunder. Hvis jeg skulle give teksten en karakter, som et debatindlæg, ville det være mellem et 2-tal og et 4-tal.

Der er en fin gennemgang af fordele/ulemper for både undervisere og studerende, men sproget er rudimentært, man kommer ikke på et højere refleksionsniveau og argumenterne er ikke skarpe i deres opsætning. It gets the job done, som man siger på engelsk. Men det var altså første udkast fra en maskine.

Læs også

Hvis en studerende har adgang til ovenstående til en eksamenssituation… ja, så bliver det straks sværere at vurdere, hvor selvstændige de reelt har været med deres analyser.

Kunstig intelligens kommer ikke alene til at have en effekt på uddannelsessektoren men alle arbejdspladser, som har at gøre med formidling af tekst og tanker; Politiske taler, markedsanalyser, nyhedsartikler, lægerapporter, domstolsafgørelser – og man kunne blive ved.

Jeg slår ikke et slag for, at man forbyder AI. Vi kan ikke komme uden om, at kunstig intelligens kommer til at være en fast del af vores hverdag fremadrettet – men vi bliver nødt til at diskutere, hvor grænserne skal sættes. Der er jeg 100 procent enig med maskinens konklusion.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Badar Shah

Adjunkt, Københavns Professionshøjskole
Cand.jur. (Københavns Uni.)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024