Debat

Aktører: Lav et nationalt beredskab for digital fjernundervisning

DEBAT: Overgangen til digital fjernundervisning varierede meget, da skolerne i foråret blev lukket ned. Vi bør forberede os til en kommende krise med et nationalt beredskab for fjernundervisning, mener DI Digital og Dansk Energi.   

Det
virker paradoksalt, at Danmark ikke havde et
mere ensartet digitalt beredskab til den krisesituation som
pandemien udgjorde, skriver Christian
Hannibal (tv) og Thomas Woldiderich (th).<br>
Det virker paradoksalt, at Danmark ikke havde et mere ensartet digitalt beredskab til den krisesituation som pandemien udgjorde, skriver Christian Hannibal (tv) og Thomas Woldiderich (th).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Hannibal og Thomas Woldiderich
Hhv. konstitueret branchedirektør, DI Digital og branchechef for telepolitik, Dansk Energi

For de over 40.000 lærere i folkeskolen var coronakrisen en kæmpe udfordring.

Undervisningen skulle holdes i gang, og mange steder blev der på ingen tid fundet gode og innovative løsninger på de mange problemer, som skulle håndteres.

Stor ros til både lærere og elever.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det var bestemt ikke en let udfordring.

Coronakrisen viste dog, at vi på undervisningsområdet har en akilleshæl i et ellers stærkt digitaliseret samfund.

Coronakrisen viste dog, at vi på undervisningsområdet har en akilleshæl i et ellers stærkt digitaliseret samfund.

Christian Hannibal og Thomas Woldiderich
Hhv. konstitueret branchedirektør, DI Digital og branchechef for telepolitik, Dansk Energi

Udfordringer med ustabilt net
I stedet for at hele folkeskolen kunne trække på et digitalt beredskab, og med det samme overgå til en velforberedt digital undervisning, så endte overgangen til digital fjernundervisning med at variere meget fra kommune til kommune – og fra skole til skole.

Mange formåede hurtigt at favne mulighederne, mens overgangen for andre blev besværliggjort af, at rammerne og infrastrukturen ikke var på plads.

I en undersøgelse af digitale læremidler foretaget af Analyse Danmark for Clio og Skolernes Akademi i 2020 svarer 46 procent af lærerne, at de er udfordret af ustabilt internet og dårligt it-udstyr, når de skal undervise.

Det virker paradoksalt, at Danmark - som et af de mest digitaliserede lande i Europa og med en høj grad af it-kompetencer hos børn og unge - ikke havde et mere ensartet digitalt beredskab til den krisesituation, som pandemien udgjorde. 

Læs også

I forvejen har danske folkeskolelever orden i det digitale penalhus. De fleste elever har et højt kompetenceniveau, så de kan begå sig i en digital hverdag, og den digitale infrastruktur ude omkring i de danske husstande er robust og veludbredt.

Så forudsætningerne er til stede i forhold til at udnytte digitaliseringen langt mere.

Behov for nationalt digital fjernundervisning
Når en ny krise før eller siden rammer os, skal vi være klar.

Derfor er der brug for et nationalt, digitalt beredskab for fjernundervisning, der både vil kunne sikre og løfte undervisningen.

Et landsdækkende digitalt beredskab der blandt andet kan bruges, hvis for eksempel blot en skole af en eller anden årsag er nødt til at lukke helt eller på elevniveau.

For hvorfor skulle et barn, der er hjemme eller på hospitalet med sygdom, og som godt kan og vil følge med i undervisningen – blot ikke fysisk – ikke kunne følge med og deltage gennem videobaseret, visuel kommunikation.

Med et beredskab kan man på skoleområdet fra dag et slå over og undervise børnene online.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Hannibal

Politisk chef, TikTok Danmark
cand.scient.pol.

Thomas H. A. Woldiderich

Branchechef for telepolitik, Fiberalliancen
Cand.merc.jur. (CBS)

0:000:00