Debat

Direktører: Det offentlige presses til digitalisering på et niveau, hvor de er dømt til at fejle

Vi står desværre i en situation, hvor offentlige organisationer forsøger at gennemføre digitale projekter, de ikke er modne til, skriver Pernille Kræmmergaard og Lars Bo Lindberg.

Vi står i dag i en situation, hvor offentlige organisationer forsøger at gennemføre digitale projekter og initiativer af transformativ karakter, de ikke er modne til.<br>
Vi står i dag i en situation, hvor offentlige organisationer forsøger at gennemføre digitale projekter og initiativer af transformativ karakter, de ikke er modne til.
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kunstig intelligens og digitale værdikæder er noget, der får salige smil frem hos mange digitaliseringsivrige politikere og ledere i den offentlige sektor.

De muligheder, som de nyeste og fremmeste teknologier stiller i udsigt sammen med digitale målsætninger, er selvklart noget, der giver visionerne luft under vingerne.

Desværre er sådanne avancerede digitale transformationer dømt til at fejle, så længe der ikke er et match mellem de teknologiske ønskedrømme og organisationens digitale modenhed.

Politikere og departementer er lydhøre, så længe man kan begrunde sine anbefalinger og valg.

Pernille Kræmmergaard og Lars Bo Lindberg
Hhv. direktør, DI2X og erhvervsdirektør, Devoteam

Regeringens digitaliseringsstrategi er seneste eksempel på politikernes ønsker og visioner for en offentlig sektor, der tager skridtet fra digitalisering til decideret digital transformation.

Men det, der måske kan lyde som et naturligt næste skridt i manges ører, er faktisk et kolossalt stort skridt, der ikke blot kræver et helt nyt og ganske anderledes mindset fra både ansatte, ledere og politikere, men også at den pågældende organisation rent faktisk har forudsætningerne for at løfte opgaven.

På nær enkelte fyrtårne her og der, så er de offentlige organisationer i dag ikke klar til at påtage sig den digitale transformation, der skal til for, at det offentlige - efter ti års skåltaler - endelig kan ”sætte borgeren i centrum” eller ”udvikle digitale partnerskaber”. Presses de til det alligevel – af politikerne eller af sig selv – så kommer de til at fejle.

Det sidste, vi ønsker at se, er endnu et offentligt digitaliseringsprojekt, der bliver hængt til tørre, som endnu et fejlslagent it-projekt i millionklassen.

Lang vej igen for offentlige organisationer

For seks måneder siden gjorde DI2X det muligt at gennemføre modenhedsmålinger, der måler organisationens parathed til digitalisering og digital transformation.

Siden da har knap 300 repræsentanter fra offentlige organisationer gennemført målingen. Her har det vist sig, at disse i snit ligger på et modenhedsniveau to på en skala fra et til fem, hvor niveau fem er mest moden. Faktisk 1,87 for at være helt præcis.

Læs også

Det betyder, at den digitale generation blandt offentlige organisationer er at finde et sted mellem niveau et, organisationer, der er klar til at understøtte eksisterende praksis med digitale løsninger og automatisering af simple manuelle opgaver, og niveau to, organisationer, der er klar til at implementere standardiserede processer og systemer, internt og eksternt.

I disse generationer handler teknologi og strategi om at automatisere og effektivisere indadtil, og udadtil have besparelser som en væsentlig drivkraft. Til gengæld er der meget lang vej, før de kan bruge de nye teknologier til udvikling af nye produkter og services.

Forudsætningerne er ikke på plads 

Springer vi op ad stigen til de digitale generationer fire og fem, så er det også her vi ser teknologier som kunstig intelligens og det digitale mindset, der rent faktisk kan rumme regeringens ønsker for nye digitale partnerskaber.

Modenhedsmålingerne kan identificere, hvad de offentlige organisationer kan gennemføre uden at fejle.

Pernille Kræmmergaard og Lars Bo Lindberg
Hhv. direktør, DI2X og erhvervsdirektør, Devoteam

Desværre står vi i dag i en situation, hvor offentlige organisationer forsøger at gennemføre digitale projekter og initiativer af transformativ karakter, de ikke er modne til.

En organisation, der tilhører den digitale generation to, kan ikke med succes gennemføre digitale projekter, der hører væsentligt mere modne digitale generationer til. 

Det er dømt til at fejle, fordi de ikke har de rette tekniske som organisatoriske, strukturelle og ledelsesmæssige forudsætninger på plads.

Det er ikke alle myndigheder, der nødvendigvis skal ligge øverst i digital modenhed, for der er stadig massevis af kerneopgaver, der skal prioriteres.

Det er vigtigt at forstå, at digitalisering og digital transformation er to væsensforskellige opgaver, der hver kræver sit indenfor teknologiske kompetencer og organisering.

For eksempel kræver de ønskede digitale partnerskaber, og det at sætte borgeren i centrum, nogle helt andre måder at organisere sig på.

Hertil kommer et lederskab med et digitalt mindset, der kan favne kompleksiteten på en helt anden måde end vi er vant til.

Modenhedsmålinger kan blive afgørende

Med modenhedsmålingerne har vi fået et værktøj, der kan identificere, hvad de offentlige organisationer reelt kan gennemføre i dag uden at fejle, og vi kan med langt større præcision pin-pointe, hvad de skal arbejde videre med organisatorisk, strukturelt og ledelsesmæssigt for at de kan indfri løfterne og visionerne i regeringens digitaliseringsstrategi.

Modenhedsmålingerne kommer også til at få stor betydning for den fælles forståelsesramme mellem det politiske niveau og de offentlige organisationer, der rent faktisk skal implementere de digitale visioner.

Vi har altid oplevet både politikere og departementer som lydhøre, så længe man kan begrunde sine anbefalinger og valg.

Ingen, heller ikke ministre, har nogen interesse i at se deres visioner fejle, fordi de ikke har overblik over deres styrelsers modenhed. Derfor er det enormt værdifuldt for den offentlige sektor at arbejde med modenhed, fordi det kan give en organisationsnær pejling på, hvor pengene er bedst brugt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024