Debat

Det Kriminalpræventive Råd: It-kriminelle udnytter, at vi har tillid til hinanden

Borgerne skal rustes bedre til at begå sig digitalt, og samtidig skal vi forebygge mere mod it-kriminalitet på samfundsplan. Vi kan eksempelvis starte med at sænke beløbsgrænsen for straksoverførsler, skriver Tania Schimmel.

Alle kan blive ofre for it-kriminalitet, og som samfund skal vi gøre en særlig indsats for at beskytte for eksempel ældre og sårbare udsatte, skriver Tania Schimmel.
Alle kan blive ofre for it-kriminalitet, og som samfund skal vi gøre en særlig indsats for at beskytte for eksempel ældre og sårbare udsatte, skriver Tania Schimmel.Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Tania Schimmel
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Flere end 150.000 danskere udsættes hvert år for it-relateret kriminalitet. Misbrug af betalingskort og svindel ved nethandel er et stort problem. Mange narres også til at overføre penge til bedragere, som de får kontakt med på sociale medier, datingsider og over telefonen. Det viser en ny offerundersøgelse, som Justitsministeriet, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd står bag.

Flere anmelder svindlen, og selvom politiet opruster, vokser sagsbunkerne. Derfor er der brug for langt mere forebyggelse.

Borgerne skal rustes bedre til at begå sig sikkert digitalt. Samtidig er der behov for forebyggelse på samfundsplan: Eksempelvis kan bankerne sænke beløbsgrænsen for straksoverførsler. Det kan forebygge en del svindel og mindske tabet for det enkelte offer.

Det er positivt, at Digitaliseringsstyrelsen har oprettet en ny cyberhotline, hvor borgere og virksomheder kan få gode råd til at øge deres digitale sikkerhed, men der er fortsat brug for, at både virksomheder, myndigheder og borgere kan blive bedre til at spotte digitale farer.

Vi kan blive bedre til at beskytte os

Borgernes digitale robusthed skal styrkes, så de på den måde kan begå sig mere sikkert digitalt. Samtidig er der behov for forebyggelse på samfundsplan, og som samfund skal vi gøre en særlig indsats for at beskytte for eksempel ældre og sårbare udsatte. Generelt kan vi dog blive bedre til at beskytte os mod digital kriminalitet. Når vi køber en ny dyr cykel, sætter vi en sikker og godkendt lås på, og i en tætpakket metro med risiko for lommetyve holder vi fast på tasken.

For at beskytte os mod it-kriminalitet skal vi udbrede kendskabet til forbrydernes tricks

Tania Schimmel
Forebyggelseschef, Det Kriminalpræventive Råd

Men i den digitale verden er vi ikke helt så vant til at se faresignaler og tage vores forholdsregler. Vi sidder i sofaen med paraderne nede, og det nyder de kriminelle godt af. De udnytter, at vi tror på henvendelser fra autoriteter og mennesker, vi har sympati for. Undersøgelser viser, at vi generelt overvurderer egne evner til at genkende svindel.

For at beskytte os mod it-kriminalitet skal vi udbrede kendskabet til forbrydernes tricks. De kriminelle kan købe sig til brugermanualer, så de nemt kan svindle på nettet. De kan bruge en app, så det ser ud til, at telefonopkald kommer fra politiet eller banken. Og de stresser os til at handle forhastet.

De fleste ofre mister under 10.000 kroner, men nogle svindles for flere hundrede tusinde kroner. Samlet løber it-svindlen årligt op i et trecifret millionbeløb. Det gælder blandt andet misbrug af betalingskort, hvor kortoplysninger misbruges til at købe varer på internettet. Sig derfor nej til at udlevere dine betalingskortsoplysninger, MitID og andre personlige informationer. Og spær straks dit betalingskort, hvis du har mistanke om svindel.

Også bedrageri ved samhandel på internettet er et stigende problem. Svindlen består ofte i, at offeret ikke modtager den betalte vare. Det kan være i webbutikker og ved handel mellem private på dba, GulogGratis og Facebook Marketplace. Når man køber brugt på nettet, bør man altid tjekke, at sælger er MitID-valideret, og betale med MobilePay, så betalingen kan spores.

Endelig er ’kontaktbedrageri’ et massivt problem, hvor ofrene ofte snydes for store beløb. Her overfører offeret penge til en person, vedkommende får kontakt til på sociale medier, mail, datingsider eller over telefonen. Vær derfor skeptisk, hvis en person, du aldrig har mødt, beder om penge, og vær sikker på, hvem du overfører til.

Myndigheder skal sikre mod misbrug

It-kriminelle er skruppelløse. Nogle udgiver sig for at være fra politiet, Skat eller banken. De udnytter, at vi er et af de mest digitaliserede lande i verden, og at vi generelt har tillid til hinanden. Derfor bør myndigheder og virksomheder altid teste, om deres digitale brugerløsninger og borgerkommunikation, eksempelvis links, kan misbruges.

Vi skal have de nødvendige værktøjer i rygsækken, når vi færdes digitalt

Tania Schimmel
Forebyggelseschef, Det Kriminalpræventive Råd

Vi skal bevare tilliden, som er en vigtig dansk værdi, men være mere årvågne og kende faresignalerne. Hvis handlen på nettet og de sociale medier føles som et kup, bliver du måske selv kuppet.

Undgå at klikke på links i sms’er og mails, også selvom de ser officielle ud. Og smæk røret på, hvis den venlige mand fra ’banken’ ringer og beder om dit cpr-nummer. Den digitale udvikling rummer mange fremskridt, og vi skal have de nødvendige værktøjer i rygsækken, når vi færdes digitalt.

Vi skal kunne spotte faresignalerne og tage ’sikkerhedsselen’ på, så vi kan bevæge os trygt og sikkert i den digitale verden og dens mange muligheder.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tania Schimmel

Forebyggelseschef, Det Kriminalpræventive Råd
cand. scient. soc. i forvaltning og internationale udviklingsstudier

0:000:00