Digital hub-direktør vil ruske op i strukturerne i store virksomheder

INTERVIEW: Digital Hub Denmark skal sikre Danmark endnu en digital førsteplads. Hubbens nye direktør, Camilla Rygaard-Hjalsted, vil nå den ved at udfordre magthierarkierne i de store danske virksomheder.

Digital Hub Denmark er en udløber af Strategi for Danmarks Digitale Vækst, som blev præsenteret i januar af daværende erhvervsminister Brian Mikkelsen, statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA).
Digital Hub Denmark er en udløber af Strategi for Danmarks Digitale Vækst, som blev præsenteret i januar af daværende erhvervsminister Brian Mikkelsen, statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA).Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

Vi kan ikke lade være med diskutere, at det spiller en rolle, hvordan vi leder virksomheder, hvem vi sætter i spidsen, og hvilke strukturer der er i virksomhederne.

Camilla Rygaard-Hjalsted
Tiltrædende direktør, Digital Hub Denmark

Med udpegelsen af en direktør kom Digital Hub Denmark for nylig et skridt nærmere at blive til virkelighed.

Camilla Rygaard-Hjalsted, som hun hedder, får til opgave at hjælpe danske virksomheder med at komme frem på den digitale bane.

Adspurgt om, hvilke udfordringer der skal løses, taler hun om strukturer (de såkaldte governance modeller) og magthierarkier i de store virksomheder. Særligt de har svært ved at omstille sig til de forretningsmodeller, som den nye tidsæra frembyder, lyder analysen.

Dokumentation

Digital Hub Denmark

Et offentligt-privat samarbejde, som blev aftalt som en del af Strategi for Danmarks Digitale Vækst. I samarbejdet er:

  • Erhvervsministeriet
  • Uddannelses- og Forskningsministeriet
  • Udenrigsministeriet samt erhvervsorganisationer
  • Dansk Erhverv
  • Dansk Industri
  • Finans Danmark

Hubben skal lave initiativer under fire overskrifter:

Matching og samarbejde mellem etablerede virksomheder, iværksættere og andre aktører
• Etablering af en digital platform, der matcher aktører – fx større virksomheder, der står over for en digital transformation med iværksættere og mindre virksomheder, der kan bibringe kompetencer, viden og talent. Virksomheder, fonde og forskningsmiljøer får mulighed for at udbyde opgaver, projekter, challenges mv., som andre virksomheder kan byde ind på
• Der tilknyttes også et læringssite, hvor det er muligt at opbygge kompetencer om kommerciel anvendelse af Big Data, Internet of Things og kunstig Intelligens

Nationalt Center for Forskning i Digitale Teknologier
• Etablering af et nyt nationalt center for forskning i digitale teknologier på tværs af relevante forskningsinstitutioner. Centeret skal understøtte udviklingen af det digitale fagområde i Danmark og bidrage til tværdisciplinær forskning
• Medfinansiering af et pilotprojekt, som skal styrke samarbejdet mellem universiteter og virksomheder om digitale teknologier
• Promovering af mulighederne for tiltrækning af midler til danske interessenter i relation til temaet “Digital Innovation Hubs” i regi af det europæiske forsknings- og innovationsprogram Horizon2020

Styrket adgang til viden og eksperter inden for kommerciel anvendelse af digital teknologi
• Medfinansiering af konferencer med førende internationale eksperter inden for fx Big Data, kunstig intelligens og Internet of Things
• Igangsættelse af forsøg med bl.a. nye offentlige data med henblik på kommerciel udnyttelse af data og udvikling af nye services

Markedsføring af Danmarks stærke digitale vækstmiljø
• Styrke udlandets kendskab til Danmark som digital frontløber via markedsføring
• Øget fokus på tiltrækning af udenlandske investeringer ved at videreudvikle Invest in Denmarks indsats om promoveringen af Danmark som et attraktivt testland for tech/IT-løsninger


Kilde: regeringen.dk


0:000:00