Digital strategi lægger op til omskrivning af forvaltningsloven

EFFEKTIVISERING: Centralt i den nye offentlige strategi for digitalisering står ambitionen om at gøre lovgivningen mere ’digitaliseringsparat’. I første omgang står forvaltningsretten for skud.

Fremover skal lovgivningen bag den offentlige sektor i højere grad tilpasses ønsket om at fremme en digital forvaltning. Det skal sikre betydelige økonomiske besparelser.
Fremover skal lovgivningen bag den offentlige sektor i højere grad tilpasses ønsket om at fremme en digital forvaltning. Det skal sikre betydelige økonomiske besparelser.Foto: Andreas Beck/ Scanpix
Kim Rosenkilde

I dag har vi i langt højere grad informationerne i vores systemer, og så er der ikke på samme måde brug for at kræve borgernes tid.

Lars Frelle-Petersen
Direktør for Digitaliseringsstyrelsen

”De juridiske rammer og den digitale dagsorden skal spille sammen på bedst mulig vis.”

Det er den udtalte ambition i den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, hvor fokus i højere grad retter sig mod den offentlige sektors juridiske struktur end nye tekniske snuptagsløsninger.

Hidtil er digitaliseringen af den offentlige sektor i vid udstrækning sket inden for rammerne af gældende ret.

Dokumentation

Nyt udvalg skal løse juridiske knaster for digitalisering

Der nedsættes et stående embedsmandsudvalg i regi af Digitaliseringsstyrelsen (formand) med juridisk ekspertise fra en række ressortministerier samt KL, Danske Regioner og ATP.

Ressortministerier kan indgå på ad hoc basis. Digitalsieringsstyrelsen sekretariatsbetjener udvalget. Det stående udvalg afrapporterer til porteføljestyregruppen for den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

Arbejdet igangsættes i 2016 og pågår løbende i strategiperioden i takt med, at der identificeres tværgående juridiske udfordringer.

I regi af Justitsministeriet igangsættes et arbejde med de allerede identificerede udfordringer i en eller flere arbejdsgrupper eller udvalg med deltagelse af Digitaliseringsstyrelsen, KL, Danske Regioner og øvrige relevante parter.

Følgende emner og tværgående juridiske udfordringer, er allerede identificeret:

  • Central hjemmel, for eksempel i forvaltningsloven, til at stille krav til borgere og virksomheder om digital
    kommunikation med offentlige myndigheder.
  • Juridiske udfordringer ved digitalisering med fokus på afgørelsesbegrebet, vejledningspligten,
    partshøringsreglerne, sagsoplysningspligten mv.

Kilde: Aftaler om klare juridiske rammer for en effektiv digital forvaltning


0:000:00