Debat

HK-næstformand: Ny digitaliserings­strategi skal fremme tillid og nærhed

Vi skal fortsætte den digitale omstilling, men vi skal styre og regulere den som samfund. I regeringens kommende digitaliseringsstrategi bør tillid, tryghed og nærhed være bærende bjælker, skriver Mads Samsing.

I marts søsatte regeringen og finansminister Nicolai Wammen (S) et digitaliseringspartnerskab. I slutningen af året skal det munde ud i en ny, dansk digitaliseringsstrategi.
I marts søsatte regeringen og finansminister Nicolai Wammen (S) et digitaliseringspartnerskab. I slutningen af året skal det munde ud i en ny, dansk digitaliseringsstrategi.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Mads Samsing
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Gennem to årtier har den digitale omstilling af den offentlige sektor været drevet af et tæt og forpligtende samarbejde mellem staten, kommunerne og regionerne.

Der er udviklet digital kommunikation, digitale selvbetjeningsløsninger og så videre, som vi nødig ville være foruden – og som havde stor betydning for, at vi kunne opretholde god, offentlig service i de mange måneder med corona-nedlukning.

For at den digitale omstilling, der fortsat buldrer derudaf, skal have opbakning i befolkningen og går i den rigtige retning, skal den styres og reguleres.

Vi skal lægge stor vægt på platforms- og browseruafhængighed. Enhver borger skal kunne anvende løsningerne uden om Microsoft, Google og Apple

Mads Samsing
Næstformand, HK Kommunal

Derfor er jeg glad for, at regeringen vil invitere de politiske partier på Christiansborg til forhandlinger om en digitaliseringsstrategi for hele Danmark. Strategien skal følge op på anbefalingerne fra det digitaliseringspartnerskab, der blev nedsat i foråret.

Platformsuafhængighed er afgørende
Men lad os først få den politiske ambition på plads.

Jeg håber og forventer, ambitionen er, at vi skal være rige, lige og grønne. Men lige så vigtigt er det, at tillid, tryghed og nærhed bliver bærende bjælker i strategien.

Vi har stor fordel af digital kommunikation og digitale selvbetjeningsløsninger. Og de gode erfaringer fra corona-nedlukningen med videomøder for eksempel i beskæftigelsesindsatsen bør blive en permanent mulighed.

Det er dog helt afgørende, at vi i den fortsatte udvikling af offentlige digitale tjenester lægger vægt på sikkerhed og privatlivsbeskyttelse. Det er der bred enighed om.

Men vi skal også lægge stor vægt på platforms- og browseruafhængighed. Enhver borger skal kunne anvende løsningerne uden om Microsoft, Google og Apple.

Fokus på digitalt udsatte
Rundt regnet tyve procent af den voksne befolkning karakteriseres som digitalt udsatte.

Vi skal have fokus på digital inklusion, men også på inklusion i et stadig mere digitaliseret samfund. For det må ikke kun handle om at få flere over på digitale kanaler gennem øget webtilgængelighed og bedre applikationer.

Ansvaret for digital inklusion må aldrig lægges over på familien eller frivillige. Det er et samfundsansvar, og det skal løftes af den offentlige sektor

Mads Samsing
Næstformand, HK Kommunal

Der skal også fremover være mulighed for at møde fysisk frem og få sin sag behandlet og få råd og vejledning af et menneske. Og det skal være mindst på niveau med de digitale kanaler.

I øvrigt må ansvaret for digital inklusion aldrig lægges over på familien eller frivillige. Det er et samfundsansvar, og det skal løftes af den offentlige sektor.

Udbygning af borgernes rettigheder
Vi indsamler og anvender enorme mængder af data, og der skubbes på for i højere grad at anvende forskellige former for algoritmer i sagsbehandlingen.

Men for det første har borgerne ret til ikke at være genstand for en automatisk afgørelse herunder profilering. Den ret skal kunne håndhæves. For det andet bør vi fortsat søge at styrke borgernes rettigheder. Det kan vi blandt andet gøre ved at tilføje to nye bestemmelser til forvaltningsloven om transparens og forklarlighed.

Der skal være transparens om indsamling og anvendelse af data og om anvendelse af algoritmer i forbindelse med behandlingen af en sag. En ny bestemmelse om forklarlighed skal indebære, at de bagvedliggende logikker og konsekvenser ved anvendelsen af kunstig intelligens kan beskrives og kontrolleres.

Sikkerhed først
Borgernes data skal indsamles og anvendes med respekt, og de skal opbevares sikkert. Sikkerhed handler både om beskyttelse af it-systemer og om adfærd.

Den digitale omstilling er en konstant og kontinuerlig forandringsproces, der ofte krydres med en overambitiøs realisering af gevinster ud fra en forventning baseret på en businesscase, der meget vel kan være noget bedaget.

Det er en væsentlig stressfaktor.

Stress påvirker medarbejdernes adfærd og awareness. Derfor er det også en sikkerhedsrisiko, der skal tages alvorligt.

Der bør afsættes en særskilt investeringsramme for at undgå aggressiv gevinstrealisering, og gevinster skal tidligst realiseres, når en løsning er fuldt implementeret og har fungeret upåklageligt i mindst seks måneder.

Løsninger, der er tilgængelige for alle
Vi skal fortsætte den digitale omstilling, men vi skal styre og regulere den som samfund.

Derfor ser jeg også frem til, at vi får en ny digitaliseringsstrategi for hele Danmark. Den skal gøre os rige, mere lige og grønne. Og den skal fremme tillid, tryghed og nærhed.

Det kalder på, at offentlige, digitale løsninger er tilgængelige for alle, at ikke-digitale også fremover har ret og mulighed for service af høj kvalitet, at borgernes rettigheder bliver udbygget, og at vi ikke er så aggressive i gevinstrealiseringen, at det i sig selv bliver en sikkerhedsrisiko.

 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00