Peter Rahbæk Juel: Digital dannelse skal på skoleskemaet i Odense

KLUMME: Digital mobning, dark web og kunstig intelligens. Verden bliver stadig mere digital, og uanset udfordringerne skal vores børn være rustet til at håndtere dem. Det skriver Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der vil sætte it-kundskaber på skoleskemaet i kommunens skoler.

Af Peter Rahbæk Juel (S)
Borgmester, Odense

Ud over kærlighed er uddannelse det vigtigste, vi kan få med fra barndommen. Derfor er vores tid i folkeskolen helt afgørende. Her dannes og uddannes vores børn og unge, og her udvikler de sig både fagligt og som mennesker.

Det sker blandt andet gennem mødet med andre, der slet ikke ligner os selv, hvilket er en af folkeskolens store styrker. 

Derfor er det er vigtigt for mig, at vi insisterer på, at den odenseanske folkeskole skal være for alle.

Alle børn i Odense skal, uanset deres baggrund, have mulighed for god trivsel og for at blive så dygtige som de kan. Vi skal sikre, at skoledagen byder på forskellige undervisningsformer og et inspirerende læringsmiljø, der kan rumme og udfordre elever uanset deres niveau.

Digital læring i højsædet
Samtidig skal vi bruge vores folkeskole til at sikre både vores børn og vores by de bedste muligheder for en god fremtid.

Her har vi i Odense med afsæt i vores robotklynge, som er en af de stærkeste i verden, nogle helt særlige muligheder for at lære vores drenge og piger at tale digitalt fra en tidlig alder, og at lære dem at anvende og udvikle robotteknologi. Der er nemlig ingen tvivl om, at fremtiden er digital.

Både på vores arbejdspladser, i vores hjem, i trafikken og i vores fritid er teknologiske løsninger på hastigt indtog. Derfor skal vores børn og unge have de bedste forudsætninger for at kunne fungere i fremtidens digitale samfund og gribe teknologiens muligheder, og derfor vil vi i Odense fra næste år for alvor satse på at give vores børn og unge i Odense bedre it-kompetencer.

Med vedtagelsen af Odense Kommunes budget for 2018 er der lagt op til, at vi breder undervisning i kodning og robotteknologi i indskolingen ud på flere folkeskoler.

Vi sikrer også, at alle elever på mellemtrinet får adgang til bærbar computer. Den indsats sætter vi lidt mere end 20 millioner kroner af til.

Det gør vi af flere grunde. Det handler selvfølgelig om at sikre kvalificeret arbejdskraft til vores stærke it- og robotvirksomheder i Odense og samtidig sikre vores unge gode muligheder for at komme i job efter de har taget en uddannelse. Men de digitale kompetencer til børn og unge handler om andet end arbejdskraft.

It-undervisning skal sikre digital dannelse
Det handler om, at vi skal give vores unge de bedste muligheder for bruge it og teknologi til at indrette deres liv som det nu passer dem bedst. Det handler om, at vi skal skabe kritiske forbrugere og borgere med de bedste muligheder for at deltage i samfundet.

Teknologi og it har nemlig bevæget sig ind i en ny fase. For bare 5-10 år siden var ting som internettet og de mange tusind aktiviteter omkring internettet noget, vi næsten kun så positivt på. Men i dag ser vi flere nuancer.

Der er fora på nettet, hvor børn mobber hinanden. Vi har hackerangreb, der er med til at afgøre parlamentsvalg og store virksomheders skæbne. Der er sågar opstået et dark web, hvor folk udlever selv de mørkeste fantasier.

Og sidst, men ikke mindst er det ikke tilfældigt, hvad vi og vore børn præsenteres for på nettet. Det har nogen bestemt for os. Børnene præsenteres dagligt for holdninger og værdier gemt i algoritmer.

Børn skal forstå den digitale verden
Pointen er selvfølgelig ikke, at teknologien – her internettet – i sig selv er et problem.

Men det er et problem, når nogle få mennesker bruger teknologien forkert, fordi de har digitale kompetencer, som andre ikke har. Derfor skal vi også sætte vores børn og unge i stand til at forstå it og den digitale verden. For kun det, man forstår, kan man også deltage i og udvikle i en positiv retning.

Vejen frem er derfor at styrke vores børn og unges digitale kompetencer.

På den måde signalerer vi til fremtidens odenseanske arbejdsmarked, at der er kvalificerede folk på vej. Men vi skaber også kritiske forbrugere, der kan give virksomheder feedback og vælge kvalitetsprodukter – frem for at vælge i blinde.

Det er en stor fordel for vores lokale erhvervsliv, der nok er meget forskelligt, men som har høj kvalitet som fællesnævner. Og vi sender vores unge videre med mod på livet som voksne, der er i stand til at deltage i den del af samfundsudviklingen, som it og anden teknologisk udvikling har en stadig større betydning for.

Forrige artikel Debat: Trepartsaftalens fokus på efteruddannelse er mere af en medicin, der ikke ser ud til at virke Debat: Trepartsaftalens fokus på efteruddannelse er mere af en medicin, der ikke ser ud til at virke Næste artikel Universitetschefer: Vi skal uddanne mennesker, ikke dårlige søgemaskiner Universitetschefer: Vi skal uddanne mennesker, ikke dårlige søgemaskiner