Podcast: Derfor handler EU's digitale strategi i virkeligheden om Kina og USA

AJOUR: Kina og USA tjener masser af penge på data med to vidt forskellige tilgange. Nu vil EU med på vækstbølgen og skabe en tredje vej, hvor borgerne beholder retten til deres data.

Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
Henrik Axel Lynge Buchter

Abonner i iTunes | Spotify | Acast 

I sidste uge præsenterede Europa-Kommissionen en digital strategi, der skal gøre EU til en global spiller på datamarkedet.

Forslaget til en ny europæisk tilgang skal ses som et alternativ til de to stormagter på området – Kina og USA.

I Kina er det i høj grad staten, der ejer data, mens ejerne i USA er virksomhederne, der bruger data som en handelsvare.

EU har nu sat sig for at finde en vej, hvor borgerne fastholder ejerskabet til deres egen data, men hvor man samtidig skaber et marked.

Hvordan skal det kunne lade sig gøre? Det ser Altinget Ajour nærmere på i dagens udsendelse, hvor Chris Lehmann, digitalredaktør, er gæst.

Abonner i iTunes | Spotify | Acast 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00