Debat

Embedsmand: Økonomistyrelse bør give konkrete svar på tilsynsopgaven i stedet for Marie Kondo-referencer

REPLIK: Vicedirektør Maria Damborg Hald mener, at enkle regler og god systemunderstøttelse løser fejl og misbrug i staten. Hun må forholde sig til konkrete bud fremfor analogier til Marie Kondos rengøringsteori, skriver specialkonsulent.

Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) har siden etableringen været ekstremt fokuseret på moderniseringsdagsordenen, skriver specialkonsulent Armin Krijestarac.
Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) har siden etableringen været ekstremt fokuseret på moderniseringsdagsordenen, skriver specialkonsulent Armin Krijestarac.Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Armin Krijestarac
Specialkonsulent i centraladministrationen

Vicedirektør Maria Damborg Hald fra den hedengangne Moderniseringsstyrelse (i dag Økonomistyrelsen) påpeger i en klumme i Altinget, at løsningen på fejl og misbrug i staten er enkle regler og god systemunderstøttelse. Det er svært at være uenig i.

Som statsansat kunne man savne, at der i klummen kommes med konkrete bud på, hvordan styrelsen har tænkt at forholde sig emnet i fremtiden og ikke kun analogier til Marie Kondos rengøringsteori.

Men før jeg går videre til, hvorfor man kan få kaffen galt i halsen, må man rose Maria Damborg Hald for hendes mod til at stille sig frem og starte en debat om emnet.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler. 

Debatindlæg kan sendes til: [email protected].

Det er en debat, som er nødvendig, og som styrelsen ikke har taget tidligere. I nærværende vil jeg afholde mig fra at motivforske.

Jeg må også give Maria Damborg Hald dét, at hendes klumme udmærker sig ved at stille alle de rigtige spørgsmål, som jeg også vil tillade mig at gentage retorisk her:

Maria Damborg Hald reflekterer egentligt over nogle fornuftige emner og problematikker, men det bliver heller ikke til mere.

Armin Krijestarac
Specialkonsulent i centraladministrationen

Kan vi stole på de betroede, bemyndigede medarbejdere og chefer? Kender de reglerne? Har de forstået dem? Ved de, hvad det betyder i praksis? Gør de det, de skal? Har vi gjort det nemt for dem at gøre det rigtigt? Og har vi gjort det besværligt eller måske endda umuligt at gøre det forkert?

Men når det kommer til svarene, er sagen en anden. Det fører mit postulat til dets naturlige spørgsmål: Hvorfor man kunne mene, at klummen også burde have indeholdt et bud på svarene og ikke mindst et bud på den praktiske og tekniske understøttelse af disse.

Moderniseringsdagsordenen har sejret
Moderniseringsstyrelsen har siden styrelsens etablering været ekstremt fokuseret på moderniseringsdagsordenen. Det er sket på bekostning af at være normsættende og regulerende for resten af centraladministrationen.

Alle de ovenstående spørgsmål er i virkeligheden meget fornuftige spørgsmål. Styrelsen burde dog kunne give et konkret svar på, hvordan spørgsmålene skal oversættes til praksis.

Når styrelsen kan udarbejde en vejledning til, hvordan man arbejder med "analytics" i staten, og hvordan man udliciterer, må styrelsen også kunne håndtere sit ansvar over for at udarbejde vejledninger til, hvordan man løfter det, der i daglig tale betegnes som den lovpligtige tilsynsopgave i hierarkier og bureaukratier.

En opgave, som umiddelbart virker støvet og kedelig og som kræver besvarelse af alle ovennævnte spørgsmål, men som kan redde staten fra flere Britta'er og Sven'er.

Manglen på fokus på tilsynsopgaven ses særligt ved, at styrelsens tidligere autoritative vejledning om intern kontrol og risikostyring i staten er fra starten af forrige årti, er gjort historisk og er dermed ikke længere gældende.

Endvidere kan den såkaldte moderniseringsdagsordenens umiddelbare hærgen og førstehåndsresultater ses i skattevæsenet, hvor interne revisioner er kraftigt nedskåret til fordel for en mere løsgående og såkaldt controlling, der skal berede økonomistyringen på den innovationsdagsorden, som har bredt sig de seneste fem til ti år i staten, hvor man vil innovere, digitalisere og restrukturere den offentlige sektor for at skabe effektivisering.

Dette tilsyneladende vel og mærke for en enhver pris – og uden at lægge de nødvendige beregninger frem til efterprøvelse.

Læs også

Hovedrengøring kræver en plan
Som læser af klummen kunne man få det indtryk, at styrelsen arbejder seriøst med emnet, og at hovedrengøringen skulle være på trapperne. Men jeg er bange for, at man bliver slemt skuffet.

Med styrelsens seneste udmelding om dens navneændring kunne man dog håbe på, at der igen kommer fokus på styringsdagsordenen, og at styrelsen igen vil sætte sig i spidsen for at komme med klare udmeldinger om retningslinjer og regler.

Som statsansat mangler man stadig at kunne se denne orden, for når der skal laves en hovedrengøring, må man have en plan for, hvad der skal gøre rent.

Det ville klæde Maria Damborg Hald at tage ansvaret for, hvis der på ny skal skabes orden i styrelsens vejledningskompleks. En ny styrelse og en ny start. Det ville ikke være kejserens nye klæder.

Hvis man endelig skal forholde sig de store spørgsmål, er der to enkle budskaber, som Maria Damborg Hald kan tage med i en kommende vejledning om tilsyn og kontrol:

Tænk over de centrale retningslinjer, som styrelsen vil fastsætte, og giv mulighed for og sæt rammer for den lokale frihed til at fastsætte de konkrete tiltag.

Retningslinjer giver mulighed for at se snavset
Det kunne lyde, som om man som offentlig institution gerne vil reguleres (læs: tryghedssøgende), og sandheden er også den, at styrelsens øvrige vejledningskompleks har sejret og har virket.

Se bare på vejledninger om årsrapporter, regnskabsinstrukser og ikke mindst alle vejledninger og moderniseringstiltag såsom etablering af fællesstatslig facility management.

Man må give Maria Damborg Hald for rengøringsanalogien – rengøringsydelsen er også omfattet af facility management-bølgerne, som styrelsen er medansvarlig for.

Det er en snusfornuftig sammenligning, men det kræver, at man har et bud på, hvordan man samler snavset og de støvede ting op og mærker efter.

Har jeg behov, giver det mig glæde, og oplever jeg taknemlighed over at eje denne ting? Her søges der efter svar på de konkrete modeller og tiltag. 

Maria Damborg Hald reflekterer egentlig over nogle fornuftige emner og problematikker, men det bliver heller ikke til mere.

Lad mig til sidst minde om, at der i disse dage – måske helt eller delvist hæmmet af covid-19 – er over 20 ministerier, som hver og især skal genopfinde den dybe tallerken.

Lad os få nogle retningslinjer, giv os retningslinjer til at kunne få øje på snavset, og vi vil følge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Maria Damborg Hald

Direktør for den offentlige sektor, Microsoft Danmark,
cand.scient.pol. (Københavns Uni.)

0:000:00