Grønnegård: Embedsmænd er gjort til syndebukke i kvotesag

KVOTESAG: Rigsrevisionen leverer ikke klare beviser for, at de forflyttede embedsmænd fra Fiskeristyrelsen begik graverende fejl i kvotesag, mener professor emeritus Jørgen Grønnegård.

Det var et taktisk godt træk at forflytte to embedsmænd for at undgå en politisk storm, vurderer Jørgen Grønnegaard.
Det var et taktisk godt træk at forflytte to embedsmænd for at undgå en politisk storm, vurderer Jørgen Grønnegaard.Foto: Ritzau/Ole Lind
Henrik Axel Lynge Buchter

Der er ikke velunderbygget bevis fra Rigsrevisionen om, at de to embedsmænd fra Fiskeristyrelsen, der blev forflyttet på baggrund af konklusionerne i rapporten om kvotesagen, har gjort noget galt.

“De er blevet ofret som syndebukke i en sag, som på et skævt grundlag fik politisk og mediemæssig opmærksomhed,” siger professor emeritus og førende ekspert i statsforvaltning Jørgen Grønnegård Christensen, der har nærlæst Rigsrevisionens rapport.

På baggrund af konklusionerne i den rapport blev to embedsmænd i Fiskeristyrelsen – direktøren for styrelsen og kontrolchefen – forflyttet, inden rapporten blev publiceret.

“Men forflytningen er altså ikke ensbetydende med, at de har begået graverende fejl. Det er der egentlig ikke meget, der tyder på, at de har,” siger Jørgen Grønnegård.

Forflytningen er altså ikke ensbetydende med, at de har begået graverende fejl. Det er der egentlig ikke meget, der tyder på, at de har.

Jørgen Grønnegaard Christensen
Professor emeritus

Statsforvaltningseksperten understreger, at han ikke tager stilling til, om beslutningen om at flytte embedsmændene var forkert.

Han mener tværtimod, at det var et klogt træk af ledelsen i ministeriet at fjerne de to embedsmænd, når man tænker på den kritik, der ventede fra Rigsrevisionens rapport. Med forflyttelsen kom man et politisk stormvejr i forkøbet.

“Ellers ville man gå i åben polemik med statsrevisorerne og Rigsrevisionen, og det er ikke klogt,” siger han.

Kritikken er forfejlet

Grønnegård mener ikke, at Rigsrevisionen kan kritisere forvaltningen for, at kvoterne blev samlet på for få hænder, hvilket er en af de centrale anklager i rapporten. Han mener, at partierne bag fiskeriloven fra 2002 havde afstået fra en præcis definition af, hvor få hænder kvoterne måtte ende på, og dermed kan embedsmændene ikke kritiseres for deres forvaltning.

Ifølge professoren var intentionerne med loven todelt dengang. Dels at sikre bedre økonomi for fiskerierhvervet og dels at sikre, at kvoterne ikke blev samlet på for få hænder. Men det var ikke udpenslet, hvordan de to skulle vægtes i forhold til hinanden. Det var i stedet en opgave for Udvalget for Erhvervsfiskeri at vurdere nærmere.

Grønnegård henviser til, at embedsmændenes opgave i forhold til kvotekoncentrationen var, “at udviklingen løbende blev overvåget og drøftet med erhvervets repræsentanter i blandt andet Erhvervsfiskeriudvalget”, som består af repræsentanter fra erhvervet og embedsmænd.

I rigsrevisionsrapporten bliver ministeriet kritiseret for, at der ikke er blevet fastsat konkrete mål for koncentrationen af kvoterne, selvom der i loven står, at kvoterne løbende skal drøftes og overvåges.

Derfor mener han, at det er en fejl, når Rigsrevisionen kritiserer embedsmændene for ikke at have udfærdiget præcise mål for kvotekoncentrationen. Embedsmændene har i stedet handlet ud fra intentionerne, mener professoren.

“Men Miljø- og Fødevareministeriet måtte tage konsekvensen af den kritik, der ventede, og forsøge at komme det i forkøbet. Så man forflytter de to embedsmænd. Men der er en høj grad af symbolik i den beslutning – mere end der måske er realiteter,” siger han og henviser til, at resten af styrelsen fortsat består af de samme mennesker som før.

Har ikke undersøgt ansvarsfordeling
Fagforeningen Djøf undrer sig ligeledes over, hvorfor embedsværket så hurtigt efter publiceringen af Rigsrevisionens rapport blev udset som syndebuk.

“Vi er overraskede over, at revisorerne gik ud og sagde, at pilen peger på embedsmændene. Andre politikere har også sagt det. Det gik overraskende hurtigt, når det egentlig ikke er ansvarsfordeling, Rigsrevisionen har undersøgt,” siger Djøfs direktør, Tomas Therkildsen.

I rigsrevisionsrapporten blev der blandt andet peget på problemer med stråmænd i virksomheder, og der blev peget på problemer med forfalskning af dokumenter, som embedsmændene ifølge rapporten ikke reagerede på.

Men ifølge Tomas Therkildsen betyder det stadig ikke, at det er embedsmændenes ansvar.

“Der har været udtalelser i pressen, som har peget på, at man har været klar over, at der har været smuthuller. Men det er stadig ikke klart, hvem der har besluttet at det skulle administreres sådan,” tilføjer han.

Kun problemer siden 2007
Det syn på sagen rammer helt forbi, mener formanden for Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, der tidligere har kritiseret forvaltningen. Foreningen er slet ikke af den opfattelse, at embedsmændene bliver gjort til syndebukke.

“Der er brug for at blive ryddet op i hele den styrelse,” siger formand Søren Jacobsen.

Ifølge ham har de mødt et utal af problemer i forbindelse med Udvalget for Erhvervsfiskeri, hvor embedsmændene også deltager, og hvor de små organisationer ifølge ham har problemer med at komme til orde – i modsætning til de store organisationer som Danmarks Fiskeriforening.

"Vi kystfiskere har kun oplevet modstand fra styrelsens side. Det har været op ad bakke lige siden de omsættelige kvoter trådte i kraft i 2007,” siger han.

S-ordfører: Skyder forbi skiven
Socialdemokratiets fiskeriordfører, Simon Kollerup, undrer sig over den kritik, som særligt Jørgen Grønnegård har fundet frem af Rigsrevisionen.

Kollerup mener, at Rigsrevisionen har gjort et “vanligt grundigt arbejde” med henvisninger til lovbehandlinger og Folketingets intentioner i deres rapport.

“Og det viser jo så, at embedsfolkene ikke har levet op til intentionerne fra Folketinget, mener jeg. Så Grønnegaard skyder forbi skiven i det her tilfælde, synes jeg,” siger Kollerup, der ikke vil gå ind i de personalemæssige sager fra Fiskeristyrelsen.

“Men der er sat en nærmere undersøgelse af sagen i gang, fordi Rigsrevisionens rapport trods alt var en stikprøve. Det skal vi se nærmere på, og så må vi jo se, hvad der kommer ud af det,” siger Simon Kollerup.

Hverken Rigsrevisionen eller Miljø- og Fødevareministeriet har ønsket at udtale sig om sagen.

Statsrevisorernes formand har til Politiken medgivet, at beretningen måske har været for hård i sin kritik for de første 12-13 år af perioden, som Rigsrevisionen har undersøgt. Han fastholder dog kritikken fra 2015 og frem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Simon Kollerup

MF (S), formand, Folketingets Finansudvalg, forsvarsordfører
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2011)

Søren Jacobsen

Formand, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri

Tomas Therkildsen

Adm. direktør, Djøf
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 1997)

0:000:00