IT-Branchen: Offentlig digitalisering i fare for at blive pyntet med lånte fjer

DEBAT: Offentlig digitalisering har forvandlet sig fra en grådig effektiviseringslarve til en flot sommerfugl. Spørgsmålet er, om det er på lånte fjer, skriver administrerende direktør i IT-Branchen, Birgitte Hass.

Af Birgitte Hass
Adm. direktør i IT-Branchen

Sikke en rejse, Finansministeriet har været ude på, siden Digitaliseringsstyrelsen blev oprettet i 2011.

Dengang var sammenlægningen af Økonomistyrelsen og dele af IT- og Telestyrelsen mest af alt en øvelse, der skulle give regnedrengene i Finansministeriet kontrol over den offentlige digitalisering, så den kunne bruges til at indhøste de mange besparelser, digitale værktøjer havde potentialet til.

Det oplevede vi med tidligere tiders modige og nødvendige tvangsdigitalisering, digitale pligter, kontrol med offentlige ydelser, centralisering af opgaver og gensidighedsaftaler.

Men der er sket meget siden da, og Digitaliseringsstyrelsen har over tiden ændret sit fokus markant. Det så vi blandt andet i den seneste digitaliseringsstrategi med fokus på for eksempel at skabe sammenhængende brugerrejser i mødet med det offentlige.

Og vi så det senest med regeringens nye udspil om en digitaliseringsreform, der blandt andet vil give borgerne digital service i verdensklasse og adgang til egne oplysninger og sager.

Nu er fokus ikke længere blot på digitale pligter og effektiviseringer, men også på digitale rettigheder og muligheder for borgere og virksomheder.

Fra puppe til sommerfugl
Som nation er vi med andre ord kravlet ud af puppen og har foldet vores smukke farverige vinger ud. Klar til at sætte af og flyve mod himlen.

Vi kan godt se, at der imellem de flotte vinger fortsat sidder en larve med umådelig appetit på effektiviseringer.

Men med sine nye vinger formår man at drive digitaliseringsdagsordenen langt højere og længere, end det er lykkes tidligere. Og det momentum skal vi holde.

For lur mig, om der ikke på den lange bane ligger langt større gevinster i den nye retning, end hvad vi hidtil har opnået – både økonomisk for regeringen og værdimæssigt for borgere og virksomheder.

Rejsen er kun lige begyndt, men hvis det lykkes at holde fokus på digitalisering for borgernes og virksomhedernes skyld, så er det lige det, vi har brug for, hvis Danmark skal beholde den digitale førertrøje på i international sammenhæng.

Vis, at sommerfuglen kan bære
Digitalisering er ikke blot en værktøjskasse, der giver værdi og besparelser, men også en forandring, hvor vi ændrer den måde, det offentlige og borgerne agerer på – og i sidste ende hele fundamentet for, hvad den offentlige sektors roller er.

Så der er i den grad behov for en debat om, hvordan vores digitale Danmark skal fungere.

Hvad visionen er, og hvordan alle de gode og rigtige initiativer passer ind i den rejse, vi gerne vil ud på.

Det mangler vi fortsat svar på.

Uden en klar vision og mål kan vi nemlig hurtigt komme til at sigte for højt eller flyve for lavt og som Icarus i sidste ende styrte ned.

Regeringen skal for alvor gøre brug af sine nye smukke sommerfuglevinger og skal benytte højden til at kigge sig omkring og sætte en ny samlet retning for Danmark.

Ellers ender vi blot som en grådig larve med lånte fjer.

Forrige artikel Udflyttet styrelse: Vi mistede mange medarbejdere, men beholdt kernekompetencer Udflyttet styrelse: Vi mistede mange medarbejdere, men beholdt kernekompetencer Næste artikel Claes Nilas: Genskab tillid med stærkere fokus på borgerne Claes Nilas: Genskab tillid med stærkere fokus på borgerne
Tre nedslag om regeringens nye spindoktorer

Tre nedslag om regeringens nye spindoktorer

BAGGRUND: Hvad tjener de særlige rådgivere i løn, hvor mange er hentet fra Socialdemokratiets egen organisation, og hvilke uddannelser har de. Få svarene her.