Socialdemokratiet afviser at lempe omstridt offentlighedslov

OFFENTLIGHED: Selv om en lang række af Folketingets partier ønsker at lempe de omdiskuterede paragraffer i offentlighedsloven fra 2013, afviser Socialdemokratiet at genåbne forhandlingerne.

I maj 2013 samledes en gruppe demonstranter foran Christiansborg for at demonstrere mod den nye offentlighedslov. Demonstranterne var iført solbriller i protest mod den mørklægning, de mente at loven medførte.
I maj 2013 samledes en gruppe demonstranter foran Christiansborg for at demonstrere mod den nye offentlighedslov. Demonstranterne var iført solbriller i protest mod den mørklægning, de mente at loven medførte.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Martin Mauricio

Vi kan ikke kræve noget, når der er et flertal bag forliget. Det kan vi først efter næste valg.

Sofie Carsten Nielsen (R)
Politisk ordfører

Det vil ikke blive lettere for offentligheden at få indsigt i de dokumenter, der udveksles mellem ministre og embedsværket på Slotsholmen.

Sådan lyder den klare melding fra Socialdemokratiet, der sidder alene på regeringsmagten.

Partiet afviser nemlig at tage initiativ til nye forhandlinger, til trods for at alle partier undtagen Socialdemokratiet selv og Venstre ønsker at lempe den omstridte offentlighedslov fra 2013.

Dokumentation

SAGEN KORT
I 2013 vedtog S-R-SF-regeringen med støtte fra Venstre og Konservative en ny offentlighedslov.

Loven trådte i kraft 1. januar 2014.

Flere eksperter og politikere har kritiseret loven for at mørklægge indsigten i de politiske beslutningsprocesser.

Folketingets Ombudsmand har konkluderet, at offentlighedens adgang til aktindsigt er blevet væsentligt indskrænket med den nye lov.

Det er særligt tre af lovens paragraffer, der har fået stærk kritik for at indskrænke retten til aktindsigt:

§ 22: Kalenderadgang
Paragraffen blokerer for offentlighedens adgang til ministres og embedsmænds kalendere.

§ 24: Ministerbetjeningsreglen
Paragraffen gør det muligt at undtage et dokument for aktindsigt, hvis det vurderes, at dokumentet er udvekslet på et tidspunkt, hvor det har betydning for embedsværkets rådgivning af en minister.

§ 27, stk. 2: Folketingspolitikerreglen
Paragraffen giver mulighed for, at dokumenter, der er udvekslet mellem myndigheder, ministerier og folketingsmedlemmer, kan undtages for aktindsigt.

Kilder: Justitsministeriet, Retsinformation.dk og TV 2 Nyhederne.


Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00