Debat

Tidligere departementschef: Dansen mellem politikere og embedsmænd skal gå hurtigere og hurtigere

Mediebilledet skaber et tempo i ministerierne, der fremmer beslutsomhed, men svækker grundighed, skriver Christian Hesthaven.  

Det er vigtigt, at det er politikerne, der skal føre i dansen, mens embedsværket skal lade sig føre, og det går galt, hvis den ene dansepartner ikke holder takten, skriver Christian Hesthaven.
Det er vigtigt, at det er politikerne, der skal føre i dansen, mens embedsværket skal lade sig føre, og det går galt, hvis den ene dansepartner ikke holder takten, skriver Christian Hesthaven.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Christian Hesthaven
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg deltog i ledelsesugen i en debat med et tidligere folketingsmedlem og en chefredaktør om samspillet mellem politikere, embedsværk og medier.

Det gav mig anledning til at reflektere over, at jeg er stolt af at være en del af et stærkt fagligt funderet og partipolitisk neutralt embedsværk.

Et embedsværk som lever af tillid og af, at den rolle, der er tiltænkt os, respekteres. Men det gav mig også anledning til at overveje, hvorfor samspillet måske er udfordret.

Det er der nok mange gode bud på, men her kommer nogle af mine overvejelser:

Det rette spændingsniveau

Vi lever i en kompleks tid – det siger alle generationer nok, men det gælder i hvert fald os.

De fleste kan derfor formentligt tilslutte sig, at vi som det fællesskab, vores samfundet udgør, bør indrette os på en måde, hvor vi både kan agere effektivt på svære spørgsmål, og samtidigt kan træffe de bedst mulige – og bedst funderede – beslutninger inden for de givne rammer.

Der er sket noget med, hvordan og hvor meget der bliver talt og skrevet om såkaldte 'skandalesager'.

Christian Hesthaven
Kommunaldirektør, Rebild Kommune, fhv. departementschef

24/7-nyhedsdækning og sociale medier har været en del af virkeligheden i 15-20 år.

Og selvom embedsværket nogle gange får skyld for at være lidt tunge i optrækket, kan vi ikke længere sige, at det er noget nyt.

Det er blevet et rammevilkår – og det er ikke dårligt, for så fornemmer borgerne, at der er kontrol med de ansvarlige, og det er alt andet lige godt for tilliden.

Men man kan godt spørge sig selv, om vi som samfund har fundet det rette spændingsniveau, i forhold til på den ene side hvor stort vi blæser problemer, politiske uenigheder og enkeltsager op.

Og på den anden side hvor hurtigt og dermed ofte unuanceret vi forventer svar fra de ansvarlige på komplicerede spørgsmål.

Den debat, jeg deltog i under ledelsesugen, havde i lyset Dybvad-udvalget arbejde fokus på staten, og der synes at være en oplevelse af, at antallet af såkaldte ”skandalesager” er steget.

Men der er faktisk ikke noget, som tyder på, at der er flere af den slags sager i dag, end der har været i nyere historisk tid. Det viser blandt andet et udredningsarbejde for få år siden under ledelse af den nuværende præsident for Højesteret.

Uden at det har været nærmere afdækket, kan man til gengæld godt få det indtryk, at der er sket noget med, hvordan og hvor meget der bliver talt og skrevet om sådanne sager. Det skyldes nok blandt andet, at 24/7-dækningen giver en større platform til det end tidligere.

Det høje tempo

Opgaven med at føre kontrol med regeringen og enkeltsager lå i ’gamle dage’ reelt hos Folketinget, der kan stille spørgsmål til en minister og kalde en minister i samråd.

Det gælder også i dag, men så er pressen – eller borgerne direkte på sociale medier – ofte for længst løbet med dagsordenen. Dengang den reelle kontrol lå hos Folketinget, var gode og ordentlige rammer for håndteringen prioriteret.

Jeg tror, at en afledt konsekvens af tempoet er, at politikere i højere grad skal kunne svare på alt.

Christian Hesthaven
Kommunaldirektør, Rebild Kommune, fhv. departementschef

Der er i hvert fald indbygget i systemets frister, at der skal afses ordentligt med tid til at besvare svære spørgsmål.

I de ’gamle dage’ havde det nok den ekstra funktion, at det trak noget af dramaet ud – noget der ikke helt flugter med en moderne medie- eller SoMe-virkelighed.

Forhastede processer bag politiske beslutninger kan være nødvendige. Men det er de langt fra altid og langt sjældnere, end vi har indrettet os efter – hvis vi altså ser bort fra deadlines og Facebook-tråde.

Og spørgsmålet er, om det altid fører os hen til gode beslutninger, hvis processerne går for stærkt.

Heldigvis træffes langt de fleste store beslutninger ikke i kaos og opkørt hastværk.

Men jeg tror, at en afledt konsekvens af det med tempoet er, at der i dag er flere politikere, som er vant til, at de – fordi det er virkeligheden, når de er på sociale medier og møder pressen – skal kunne svare på alt.

Også selvom det indebærer, at man mest må trække på sin mavefornemmelse med afsæt i sin politiske overbevisning.

Nutidens politikere er altså med disse rammer blevet trænet i at skulle mene noget meget sikkert meget hurtigt om rigtig mange ting.

Det gør dem til beundringsværdigt stærke beslutningstagere, og det efterkommer et tilsyneladende umætteligt behov fra pressen og offentligheden. Men det risikerer til gengæld at blive på bekostning af, at man kommer helt nok i dybden.

Læs også

Her er vi så fremme ved en af samspilsudfordringerne, hvor det støder sammen med embedsværkets rolle. Det ligger nemlig grundlæggende i embedsværkets opgave at bringe hensynet til det gennemarbejdede beslutningsgrundlag ind.

Som embedsværk er det en central opgave at rådgive den til enhver tid siddende politiske ledelse bredt. Og det er et adelsmærke at understøtte, at alt relevant så vidt muligt er afdækket og tænkt igennem.

Men man kan godt overveje, om de nævnte rammer for politikernes arbejde har gjort dette sværere.

Derfor er det så meget desto vigtigere, at vi insisterer på embedsværkets rolle i forhold til beslutningsgrundlagene. Så er jeg til gengæld så stor fan af vores demokrati, at hvad de ansvarlige politikere gør politisk på baggrund af den faglige rådgivning, det er op til dem.

Der skal vi som embedsværk slippe den. Og politikerne skal lade os slippe den. Det samspil skal man hele tiden have et skarpt blik for.

Det mystiske rum

Jeg kan godt forstå, at for dem, der ikke er inde i det inderste politiske beslutningsrum, er det spændende.

Ja, der står næsten noget mystisk om det, og det er nemt at skabe en fortælling om, at der foregår nok noget fordækt i det rum, herunder i politikernes samspil med embedsværket.

Jeg mangler til dato at møde en embedsmand, som ikke hver eneste dag står op og tager på arbejde med det formål at gøre sit allerbedste.

Christian Hesthaven
Kommunaldirektør, Rebild Kommune, fhv. departementschef

Der kan altid peges på sager, der – udefra set – virker uheldige.

Men nu vil jeg slå en for mig helt fundamental ting fast: Jeg mangler til dato at møde en embedsmand, som ikke hver eneste dag står op og tager på arbejde med det formål at gøre sit allerbedste.

Jeg vil i tillæg hertil gerne slå fast, at vi har en helt unik forvaltningskultur i Danmark, som de fleste andre lande misunder os.

Vi er samtidigt et land med meget dygtige politikere, som løfter en ofte utaknemmelig opgave på vores fællesskabs vegne.

Så længe man lader embedsværket om at understøtte fagligheden og stå på mål for det og de folkevalgte om at træffe de politiske beslutninger og stå på mål for det, er det faktisk slet ikke så mystisk et rum.

Det er kun, hvis det samspil ikke fungerer, at det kan udgøre et problem.

Det gode samspil

Som embedsværk er ét af de største fejlgreb, man kan komme til at begå, hvis man fremstiller et fagligt råd som en mere fast grænse, end der er fagligt belæg for.

Men det er ofte en meget svær balance. Så lad mig i den forbindelse gøre op med den myte, som ophøjer faglighed til noget nær naturlov.

Selvom vi kan meget som embedsværk, så er embedsfolk ikke orakler, som hiver et almengyldig svar på alle spørgsmål ud af ingenting.

Spørgsmålene er ofte svære, og at nå frem til de rette svar kræver som regel faglige processer, hvor man – inden man når i mål – kan gå ned ad forskellige spor, som viser sig at være forkerte.

At nå frem til de rette svar kræver også nogle politikere med et demokratisk mandat, som sætter en retning på, hvad for en beslutning, der fagligt skal understøttes.

Læs også

Man skal nok være forsigtig med at konkludere, at det skyldes onde hensigter på nogen af siderne, hvis dette samspil mellem faglighed og politik nogle gange glipper.

For i det daglige virke er det ofte uhyre komplekst at opdage, hvornår fagligheden hører op og politikken begynder. Men det er muligt, at vi hele tiden har opmærksomheden rettet på det.

For en ting må der aldrig opstå tvivl om. Embedsværket har ikke magt og skal ikke have magt – forstået som direkte indflydelse på, i hvilken retning vores samfund og fællesskab skal udvikle sig.

Det skal dem, som folket har valgt til det. Det er politikerne, der har det demokratiske mandat til at bringe visionerne ind i rummet – og modet til også at se ud over den faglige rådgivning, men til gengæld også tage ansvaret for det.

Der ligger, med den faglighed, der bringes i spil, indirekte indflydelse i rollen som embedsmand, men magt for en embedsmand ligger som alle andres i stemmeboksen på valgdagen.

Den flydende dans

Sidste år blev der udgivet en bog redigeret af Ulrik Kjær og Lotte Bøgh Andersen, der hedder ’Kommunalpolitisk Lederskab’.

Heri er der blandt andet et kapitel skrevet af Mads Leth Jakobsen, der handler om samspillet mellem politikere og embedsværk, som hedder ”At få dansen til at flyde”.

Det er et godt billede, som ikke kun passer på kommunerne, men også på staten. De folkevalgte, der ender i regering eller i kommunerne som borgmestre og i fagudvalg, får automatisk embedsværket som dansepartner.

Hvis vi vil fastholde vores forvaltningstradition og fortsat vil have dygtige politikere til at tage jobbet, bør vi som fællesskab være omhyggelige med at finde det rette spændingsniveau.

Christian Hesthaven
Kommunaldirektør, Rebild Kommune, fhv. departementschef

Det er godt, for det er svært at danse alene. Ingen af de to dansepartnere har ideelt set en interesse i at træde hinanden over tæerne.

Det er vigtigt, at det er politikerne, der skal føre i dansen, mens embedsværket skal lade sig føre, og det går galt, hvis den ene dansepartner ikke holder takten – altså dansens regler.

Det fører mig tilbage, til om vi som samfund har fundet det rette spændingsniveau. Selvom det ofte er god underholdning, så er det ikke nødvendigvis sundt for et samfund, at der på stort og småt skal kunne laves en ’skandalesag’ og en ’ministerstorm’.

Sker det for ofte på et tvivlsomt grundlag, er det skadeligt for tilliden til vores demokrati, og set fra embedsværkets vinkel er det særligt uheldigt, at man ufrivilligt kan komme til at spille en rolle i en sådan sag, der ikke har ramt det rette spændingsniveau.

Hvis vi vil fastholde vores forvaltningstradition og fortsat vil have dygtige politikere til at tage jobbet, bør vi som fællesskab være omhyggelige med at finde det rette spændingsniveau.

Jeg ser frem til at læse Dybvad-udvalgets overvejelser, hvor man forhåbentligt adresserer nogle af de temaer, jeg har været inde på.

Og jeg hilser velkomment, hvis vi som samfund tager en grundlæggende snak om, hvad vi vil, når det handler om at sikre gode rammer for at navigere igennem en kompleks verden.

Og hvordan vi sikrer de bedst mulige vilkår for dem, der indgår i arbejdet med det – herunder ikke mindst de politiske ansvarshavere, der er sat til at lede vores samfund.

Det kan være, at den snak fører til, at der er grund til at ændre noget ved vores forvaltningstradition og rammerne for embedsværkets virke. Og så er det jo fint.

Men jeg vil advare imod, at vi gør det på en måde, hvor vi uden videre smider det bestående ud med badevandet. Det skal derimod gøres på en måde, hvor vi med åbne øjne gør os klart, hvad vi risikerer at miste.

Men det er måske bare embedsmanden her, der efterspørger et gennemarbejdet beslutningsgrundlag.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Hesthaven

Direktør, Nævnenes Hus
cand.jur. (Aarhus Uni. 2002)

0:000:00