Pia Olsen Dyhr: Klimarådets elbil-ambitioner er slet ikke nok

REAKTION: Omstillingen af transportsektoren fra benzin til el skal i gang nu, mener SF, der ser Klimarådets anbefalinger som et kærkomment opråb til regeringen. Men ambitionerne skal op, siger SF-formanden.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Der skal mere fart på den grønne omstilling af transportsektoren, end det Klimarådet foreslår.

Det mener SF, der ønsker, regeringen sætter et højere mål for, hvor mange elbiler der skal køre på de danske veje i 2030.

“Klimarådets ambition om 500.000 elbiler i 2030 er langtfra nok. Så vil mere end otte ud af ti biler stadig være fossile, og det er ikke ambitiøst nok, hvis vi skal nå vores klimamål. Her bør regeringen sætte et langt mere ambitiøst mål. Det er faktisk nødvendigt,” lyder det fra SF-formand Pia Olsen Dyhr i en kommentar til Klimarådets anbefalinger.

Ifølge Klimarådet skal der indføres et fast tilskud ved køb af nye elbiler uanset bilens størrelse. Og de tanker kan SF-formanden godt lide.

”Den tilskudsmodel til køb af elbiler, som Klimarådet foreslår, bør der kigges nærmere på. Det er helt afgørende, at vi gør det mere attraktivt at vælge biler, som forurener langt mindre,” siger Pia Olsen Dyhr.

EL: Interessant ny afgiftsmodel
Også Enhedslisten finder gode ting i Klimarådets anbefalinger.

”Klimarådet foreslår en interessant afgiftsmodel for elbiler. Den nuværende model har desværre ikke haft den fornødne effekt, og mængden af elbiler på de danske veje er i praksis lig nul. Derfor er der brug for at tænke ud af boksen, og det gør Klimarådet på fornemmeste vis her,” siger Enhedslistens energi- og klimaordfører, Søren Egge Rasmussen, i en kommentar til Klimarådets indspil til regeringens kommende klimaplan.

En af anbefalingerne er også et stop for salg af nye diesel- og benzinbiler i 2030. Og den slags toner er også noget, man kan lide i Enhedslisten.

”Jeg håber, regeringen lytter mere til Klimarådet, end de plejer,” siger Søren Egge Rasmussen og tilføjer:

0:000:00