Debat

Dansk Erhverv: Kammeradvokataftalen bør opsiges

Ordningen med Kammeradvokaten passer ikke ind i et moderne og transparent samfund, hvor sund konkurrence er garanten for at sikre den bedste kvalitet for pengene, skriver Niels Goul Hovmand. 

Når det gælder modellen for statens indkøb af juridiske ydelser, så ligger Danmark bestemt ikke i front, skriver Niels Goul Hovmand.
Når det gælder modellen for statens indkøb af juridiske ydelser, så ligger Danmark bestemt ikke i front, skriver Niels Goul Hovmand.Foto: Pressefoto/Poul Schmith/Kammeradvokaten
Niels Goul Hovmand
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen forventes om ganske kort tid at præsentere et nyt udspil vedrørende statens indkøb af juridiske ydelser.

Det er den såkaldte kammeradvokatordning, der er på programmet. Anledningen er blandt andet, at statens forbrug hos Kammeradvokaten – som vel at mærke er en privat virksomhed – er vokset drastisk. På bare ti år er det samlede forbrug vokset fra 293 millioner kroner i 2011 til hele 608 millioner kroner i 2021. Altså en stigning på over 100 procent.

I Dansk Erhverv arbejder vi for, at Danmark bliver verdens bedste land at drive virksomhed i – også advokatvirksomhed. Det handler om fornuftige rammevilkår, som giver sund konkurrence og herved skaber den vækst, der er selve forudsætningen for velfærd.

Konkurrencen er imidlertid stærkt udfordret i den nuværende model for statens indkøb af juridiske ydelser, som i øvrigt har sit udspring i en aftale helt tilbage fra 1936. Det er et problem af flere grunde.

Kammeradvokaten er konkurrenceforvridende

Grundlæggende er det tvivlsomt, om vi med den nuværende model med en meget begrænset konkurrence om statens juridiske opgaver overhovedet får den bedste uafhængige rådgivning til den bedste pris. Kun en fri konkurrence kan i bund og grund afgøre, om dette er tilfældet.

Virkeligheden er, at det er Kammeradvokaten, der indstiller, om der skal rejses en sag, og herefter er det Kammeradvokaten selv, der varetager sagens behandling ved domstolene

Niels Goul Hovmand
Chefkonsulent, Dansk Erhverv

Tiden har vist, at forbruget er meget svært at styre. Den dramatiske stigning i forbruget, som vi er vidner til, har vist, at det er ude af kontrol. På den ene side taler regeringen om, at der skal spares på eksterne konsulenter, på den anden side lader den forbruget hos statens egen eksterne advokat vokse med over 100 procent på ti år. Det er helt ude af proportioner.

Den nuværende model er medvirkende til, at der faktisk gives en unfair konkurrencefordel til Kammeradvokaten. Den massive omsætning fra staten giver Kammeradvokaten åbenlyse fordele, når den opererer på det private og øvrige offentlige marked.

Det forstærkes kun ved, at en privat virksomhed kan kalde sig Kammeradvokaten. Denne blåstempling via navnet giver anledning til signalforvirring og en oplagt konkurrencemæssig fordel.

Underminerer retssikkerheden

Der kan sættes spørgsmålstegn ved, om retssikkerheden for virksomheder og borgere er svækket med den nuværende ordning.

Kammeradvokataftalen bør derfor opsiges og erstattes af et system, som ligner det, vi kender fra andre lande og brancher

Niels Goul Hovmand
Chefkonsulent, Dansk Erhverv

Virkeligheden er, at det er Kammeradvokaten, der indstiller, om der skal rejses en sag, og herefter er det Kammeradvokaten selv, der varetager sagens behandling ved domstolene.

Og hvis Kammeradvokaten skulle tabe sagen, så er det igen, igen Kammeradvokaten, der vurderer, om sagen skal ankes. Det siger sig selv, at dette både er omkostningstungt for statskassen og en stor udfordring for de borgere og virksomheder, der er statens modpart i sagerne.

I Dansk Erhverv ser vi frem til regeringens udspil. For tiden er kommet til et opgør med den over 85 år gamle ordning, som er et levn fra en svunden tid. Det er ikke en ordning, der passer ind i et moderne og transparent samfund, hvor sund konkurrence er garanten for at sikre den bedste kvalitet for pengene.

Kammeradvokataftalen bør derfor opsiges og erstattes af et system, som ligner det, vi kender fra andre lande og brancher, hvor driftsopgaver løses internt i staten, mens øvrige opgaver udbydes i fair og lige konkurrence mellem private rådgivere.

Læs også

Det skal ske på en måde, så der selvfølgelig ikke kan sås tvivl om habiliteten blandt deltagerne, der også løser opgaver for staten. Endelig skal det ikke være muligt for en privat virksomhed at kunne kalde sig Kammeradvokaten.

Der bliver tit og ofte talt om Danmark som foregangsland. Men når det gælder modellen for statens indkøb af juridiske ydelser, ligger Danmark bestemt ikke i front. Tiden er derfor kommet til at skabe fair og lige konkurrence i respekt for retssikkerheden og til gavn for væksten i samfundet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Goul Hovmand

Chefkonsulent, Dansk Erhverv
MA i politik (New York Uni. 2000), cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2002)

0:000:00