Staten: Superligaen er den mest afgørende sportsrettighed for valg af streaming-tjeneste

3F Superligaen er noget helt særligt for de danske medieforbrugere, ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Alligevel er konkurrencereglerne for salget af Superliga-medierettighederne blevet lempet i en fireårig periode fra 2024. Styrelsen vil se, hvad der sker, hvis rettighederne kun sælges til én udbyder.

Fra 2024 til 2028 har Konkurrencerådet givet midlertidig dispensation til, at rettighederne til 3F Superligaen kan sælges til én tv-udbyder. Arkivfoto.<br>
Fra 2024 til 2028 har Konkurrencerådet givet midlertidig dispensation til, at rettighederne til 3F Superligaen kan sælges til én tv-udbyder. Arkivfoto.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Christoffer Lund-Hansen

Rettighederne til 3F Superligaen har fortsat særstatus på det danske mediemarked, selvom markedet har ændret sig siden 2007. 

Sådan lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, efter Konkurrencerådet kort før jul gav Divisionsforeningen - som ejer medierettighederne til 3F Superligaen - en delvis og midlertidig dispensation fra en række tilsagn, som betyder, at rettighederne kan sælges til én køber i en fireårig periode fra 2024.

"Forbrugerne anser Superligaen for at være noget helt særligt. For dem har Superligaen den vigtigste rolle. Vi anerkender, at Champions League og Premier League også er væsentlige, men vi er ikke enige i, at Superligaen ikke skulle have en særstatus i Danmark," siger Martin Molter West, konstitueret kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

0:000:00