Debat

V: Virksomheder har uforløste konkurrencefordele på det tyske eksportmarked

Danmark har et åbenlyst fortrin til det tyske eksportmarked med henblik på sprog, kultur og digitalisering, men politikerne kan gøre mere for at sikre de bedste forudsætninger for virksomhederne, skriver erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen (V).

Hvis vi skal understøtte og styrke vores uforløste konkurrencefordel på det tyske eksportmarked, skal vi kigge mod undervisningspolitikken og vores rolle som digitalt foregangsland, skriver Torsten Schack Pedersen (V).<br>
Hvis vi skal understøtte og styrke vores uforløste konkurrencefordel på det tyske eksportmarked, skal vi kigge mod undervisningspolitikken og vores rolle som digitalt foregangsland, skriver Torsten Schack Pedersen (V).
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Torsten Schack Pedersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En stor del af de danske virksomheder har det, der skal til for at slå igennem på det tyske marked. Ser vi på lande i Europa, ligger danske virksomheder i top, når det gælder digitalisering.

Derfor skal vi fra politisk side også sikre, at danske virksomheder har de bedste forudsætninger for i endnu højere grad at bryde muren til det tyske marked. Politisk handling skal der til. Og vi bør starte med undervisningspolitikken.

Ved sidste års folketingssamling fremsatte syv af mine partikollegaer et beslutningsforslag, der skulle sikre udarbejdelsen af en ny tysklandsstrategi.

Et flertal i Europaudvalget var enige om, at der er et enormt uforløst potentiale i samarbejdet mellem Tyskland og Danmark, hvorfor udvalget har pålagt regeringen at udarbejde en strategi med fokus på blandt andet styrkelse af det tyske sprog.

Tyskkundskaber er en konkurrencefordel

Det er en vigtig – og ikke nødvendigvis ligetil – dagsorden, som mine partikollegaer har rejst, da det tyske marked frem til 2020 var det største for danske eksportvirksomheder. Eksport, der beløber sig i omegnen af 140 milliarder kroner.

Temadebat

Hvordan får vi sparket mere liv i eksporten til Tyskland?
Tyskland var Danmarks største eksportmarked frem til 2020, hvor USA overtog førstepladsen.

Dansk erhvervsliv forsøgte i efteråret 2021 sig med et storstilet eksportfremstød i Tyskland, hvor 51 virksomheder deltog. Senest har regeringsskiftet i Tyskland givet håb, eftersom at socialdemokraterne er kommet til magten og har udpeget Robert Habeck, der kommer fra Flensborg, som tysk klima- og erhvervsminister.

Ifølge Dansk Metal er der et enormt, uforløst ekspotentiale i Tyskland. For hvis Danmark bliver lige så dygtig til at eksportere til Sydtyskland som til Nordtyskland, kan landet ifølge organisationen hente 19.000 arbejdspladser og 32 milliarder kroner.

Altinget Erhverv giver ordet til borgmestre, folketingsmedlemmer og interesseorganisationer, som i en temadebat vil komme ind på, hvordan de vil få sparket mere liv i eksporten til Tyskland.

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Med Europas største økonomi er Tyskland et marked, som virksomheder over hele verden drømmer om at komme ind på. Derfor skal vi sikre, at danske virksomheder er konkurrencedygtige, så de kan fastholde og opdrive nye tyske kunder.

Når vi ser på danske virksomheders adgang til det tyske eksportmarked, må det kulturelle og sproglige fællesskab ikke overses, da det giver et åbenlyst fortrin for danske virksomheder.

Det er fuldstændig afgørende for samarbejdet og tilliden, at vi forstår hinanden. Derfor er tyskkundskaber som del af den danske undervisningspolitik fuldstændig afgørende for, at tyske kunder også i fremtiden vælger danske virksomheder.

Digitalisering som styrkeposition

Danmark er et foregangsland, når det kommer til digitalisering.

Vi har på rekordtid udviklet den digitale opgaveløsning i privat og offentligt regi på en måde, som vi for bare et årti siden ikke kunne have forestillet os.

Vi har i Danmark en række velfungerende digitale løsninger, og der må gøres en aktiv indsats for at hjælpe dansk erhvervsliv med at få dem ud i verden. Og syd for grænsen er ikke et dårligt sted at starte.

Tyskerne har ikke i samme omfang omfavnet den digitale teknologis muligheder. Hvilket også var på den politiske agenda under det tyske valg.

Der er en politisk vilje i Tyskland mod mere digitalisering, hvilket giver danske teknologivirksomheder en åbenlys indgang til det tyske eksportmarked, som kan og skal udnyttes.

De to forhold, at Danmark er et digitalt foregangsland, og at der er særligt gode samhandelsmuligheder grundet et kulturelt og sprogligt fællesskab, er i kombination en kæmpe konkurrencefordel for danske virksomheder, der bør styrkes og understøttes.

Tysklandsstrategi er en del af løsningen

Kortlægningen af dansk eksport til Tyskland viser, at vi forstår at udnytte vores sproglige, kulturelle og ikke mindst geografiske konkurrencefordel.

En konkret og håndfast tysklandsstrategi, som bliver en realitet grundet pres fra gode partikollegaer, er en del af løsningen

Torsten Schack Pedersen (V)
Erhvervsordfører

Men den bekræfter samtidig, at vi ikke i tilstrækkelig grad formår at udnytte det fulde eksportpotentiale syd for grænsen. Vi eksporterer nemlig fire til fem gange mere til Nordtyskland, end vi gør til sydtyskerne.

Der skal derfor gøres noget aktivt for, at danske eksportvirksomheder lykkes med at afsætte produkter på hele det tyske marked. En konkret og håndfast tysklandsstrategi, som bliver en realitet grundet pres fra gode partikollegaer, er en del af løsningen.

Jeg håber dertil også, at regeringens kommende – og ikke mindst længe ventede – digitaliseringsstrategi kommer med konkret politik, der fremmer teknologivirksomheders eksportmuligheder syd for grænsen.

Sidst, men ikke mindst, skal vi se, om eksportstøtten kan bruge et eftersyn, så vi mere målrettet kan fremme eksporten til eksempelvis det sydtyske marked.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Torsten Schack Pedersen

MF (V)
HH (Nordvestjysk Handelsgymnasium 1995), cand.polit. (Københavns Uni. 2004)

0:000:00