Debat

3F: Indsats mod social dumping kræver alliancer i EU

DEBAT: Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har været mere tavs end forgængerne, når talen falder på social dumping. En større indsats kræver nye alliancer og flere ture til Bruxelles, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har været mere tavs end forgængerne, når talen falder på social dumping, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har været mere tavs end forgængerne, når talen falder på social dumping, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.Foto: pressefoto/3f.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

”Både i forhold til godskørslen – altså den såkaldte cabotage-kørsel – og i forhold til luftfarten – har vi en stor udfordring med at skabe både fair og lige vilkår i EU’s indre marked …"

Ordene kunne være mine, men de er udtalt af transportminister Hans Christian Schmidt. I en pressemeddelelse og til de danske medlemmer af Europa-Parlamentet 4. maj i år.

Og ordene rammer på sin vis Hans Christian Schmidts første år som ansvarlig for dansk transport.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Det kunne Schmidt have gjort 
Reelt er det de første konkrete ord, vi hører fra ministeren, når det handler om social dumping i dansk og europæisk transport. I hvert fald siden Magnus Heunicke (S) holdt afskedstale sidste år. Og nej: Dengang returnerede Hans Christian Schmidt ikke bolden med opfordringer fra sin forgænger om fortsat indsats mod ulovlig piratkørsel, systematisk misbrug af udenlandske chauffører og lastbiler og bremser på usle levevilkår på landets rastepladser.

Schmidt kunne aktivt have fortsat sin forgængers arbejde med at styrke alliancen med 12 ligesindede EU-lande, der alle ønskede skarpere indsats mod postkasseselskaber, fusk og cabotage-kørsel på kant med reglerne. Alt sammen med tilhørende social dumping.

Schmidt kunne aktivt have fortsat sin forgængers arbejde med at styrke alliancen med 12 ligesindede EU-lande, der alle ønskede skarpere indsats mod postkasseselskaber, fusk og cabotage-kørsel på kant med reglerne.

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Ministeren kunne også have sat sig for at arbejde for nummerpladegenkendelse på andre måder end de kameraer, han fik pillet ned uden at sikre, at ulovlig cabotage og tegn på fusk med kørehviletiden i lastbiler kommer i kontrollen i politiets ny APNG-system for nummerplade-genkendelse for personbiler.

Holder fast i højt bødeniveau
Til gengæld har Hans Christian Schmidt holdt fast i vores høje danske bødeniveau for ulovlig godstransport i udenlandske lastbiler og de tilhørende danske regler. Dem har både Pia Olsen Dyhr (SF), Magnus Heunicke (S) og nu også Hans Christian Schmidt bedt EU-Kommissionen blande sig uden om eller tage en bebudet retssag ved EU-Domstolen. Danmark retter ikke ind.

Det skal Danmark naturligvis heller ikke. Og en lignende sag er netop blevet droppet i Sverige. Så kan ITD og DI jo tænke over, hvad deres klager til EU skulle gøre godt for, ud over spildt tid, ævl og kævl. For det var de to organisationer, der fik EU til at rejse sagerne mod Danmark og Sverige. Pinligt ud over alle grænser. Og en hjulklampe, der heldigvis ikke bremser vores demokrati og vores ministres muligheder for at agere aktivt i forhold til EU.

Fair transport
Selv er vi i 3F gået demokratisk til værks sammen med 229 andre fagforeninger for transportarbejdere i hele Europa. Vi har lagt syv konkrete forslag på bordet, som vi beder politikere diskutere og forhåbentligt vedtage.

Samtidig indsamler vi underskrifter i hele Europa for at samle opbakning til forslagene. I Danmark har 20.000 foreløbigt skrevet under på, at vi skal have fair transport uden social dumping. Og stoppe snyd med postkasseselskaber og Uber-metoder, der gør folk til selvstændige uden rettigheder. Og selvfølgelig på, at EU’s medlemslande skal sikre, at lovgivningen bliver overholdt, og at der lukkes døre for spekulation i regler, lønninger og skattevilkår på tværs af grænser, sådan som eksempelvis Ryanair og en række store danske vognmænd og speditører udøver deres forretning.

Vores forslag er konstruktive. De skal sikre fair og lige konkurrence. Derfor har transportministre og beskæftigelsesministre i lande som Østrig, Sverige og Holland skrevet under, og jeg opfordrer Hans Christian Schmidt til at gøre det samme. Han og andre kan skrive under via linket her.

Og så kan vores transportminister tage forslagene med til Bruxelles. De sikrer nemlig ”Fair og lige vilkår i EU’s indre marked. Både i forhold til godskørslen – altså den såkaldte cabotage-kørsel – og i forhold til luftfarten i forhold til de store udfordringer”.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

0:000:00