Debat

Danske Vognmænd: Hvor længe vil politikerne tillade social dumping?

DEBAT: Det er en opvisning i lav moral, at politikerne bliver ved med at vende det blinde øje til social dumping blandt vognmænd, skriver Erik Østergaard, administrerende direktør for DTL-Danske Vognmænd. 

Sagen om mulig menneskehandel hos transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg bør være et wakeupcall hos politikerne om at stoppe social dumping, mener Danske Vognmænd.
Sagen om mulig menneskehandel hos transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg bør være et wakeupcall hos politikerne om at stoppe social dumping, mener Danske Vognmænd.Foto: Sonny Munk Carlsen/Ritzau Scanpix
Nikolai Evereth Hansen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL-Danske Vognmænd

Sagen om en stribe filippinske chauffører hos transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg bør være et wakeupcall hos de danske politikere. Politiet undersøger sagen ud fra, om der kan være tale om menneskehandel. Og forholdene for chaufførerne betegnes som "uhumske" og "slavelignende".

Hvad mere behøver I, politikere? Og hvad mere behøver Kurt Beiers kunder for at trække stikket på samarbejdet?

En opvisning i uanstændighed og lav moral  
At vende det blinde øje til kan ikke længere være en mulighed. Billederne – og arrogancen fra transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg – er en opvisning i uanstændighed og lav moral. 15 kroner i timen og et liv i containere – det er åbenbart, hvad det danske transportmarked, de danske transportkøbere, visse transportorganisationer og en lang række danske og europæiske politikere ser som acceptabelt.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Jeg har noteret mig, at Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) ikke ville udtale sig om sagen, før det havde talt med medlemmet. Billederne og de objektive forhold – blandt andet at politiet vil undersøge, om der har været tale om menneskehandel – var ikke nok til så meget som blot en principiel betragtning.

Svarene blafrer i efterårsvinden 
Efter mange timers tavshed blev ITD, hvor Kurt Beier også er medlem, omsider røget ud. Direktøren, tidligere transportminister Carina Christensen, forblev tavs, men sendte sin politiske chef på banen.

15 kroner i timen og et liv i containere – det er åbenbart, hvad det danske transportmarked, de danske transportkøbere, visse transportorganisationer og en lang række danske og europæiske politikere ser som acceptabelt.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL-Danske Vognmænd

På ITD's hjemmeside kan man godt nok læse stolpe op og stolpe ned om organisationens etiske retningslinjer, og nødtvungent måtte ITD da også lægge luft til billederne fra Padborg. De er dog praktisk talt naboer, og ingen i området kan jo have været i tvivl om forholdene.

Så det krævede 3F's fremragende afdækning samt TV 2's sendevogn på gårdspladsen, inden man kunne mobilisere en principiel holdning. Vil det få konsekvenser? Og vil ITD garantere, at noget tilsvarende ikke foregår hos andre ITD-medlemmer? Svarene blafrer i efterårsvinden.

Hykleriet skal afsløres  
Så er der transportkøberne: Hvem er det i dansk industri, detailhandel eller andet, som køber transportydelser af Kurt Beier og hans ligesindede? Hvem er det, der vælger at se gennem fingre med sådanne løn- og arbejdsforhold? Hvilke virksomheders forkromede CSR-politikker og etiske retningslinjer viser sig moralsk immune, når det kommer til forholdene i transportleddet?

Lad os få dem på banen og forklare sig. Der er ingen vej udenom. Vi må have afsløret hykleriet og få det frem i lyset. Brander man sin virksomhed på økologi, bæredygtighed, fairtrade og svanemærkning – mens man ser igennem med, at filippiner-chauffører importeres til 15 kroner i timen og må leve i en container, for at de kan flytte fairtrade-produktet fra A til B?

Forbrugeren bør tage afstand fra løndumping 
Så er der forbrugerne: Kan kunden i butikken leve med, at det økologiske produkt og fairtrade-produktet, hvor kaffeplukkeren har haft gode forhold, eller ingen dyr har lidt overlast, fordi transportvirksomheder som Kurt Beier gennem brug af løndumping og uanstændig behandling af chauffører fra lavtlønslande holder priserne brutalt nede? Hvor er moralen og ansvarligheden i det?

EU skal snøvle sig sammen til at tage affære 
Og så er der politikerne – som har vidst dette længe. Måske ikke den konkrete sag fra Padborg – men som grundlæggende har kendt til forretningsmodellen i årevis, uanset om virksomheden hed Kurt Beier eller noget andet, eller om lavtlønschaufførerne kom fra Filippinerne eller Letland.

Hvor længe er politikerne villige til at afvente, at EU snøvler sig sammen til at tage affære? Hvor længe vil de se på i tavshed, mens det danske godstransporterhverv endegyldigt undergraves? Er det denne sag, fra Kurt Beiers og ITD's højborge i Padborg, der omsider får danske politikere til at sige "nok er nok"?

På tide at social dumping stoppes for alvor 
Diskussionen har kørt i årevis. Eksemplerne er legio. Der er intet grundlæggende nyt – kun eksempelmassen skifter lidt. Det er på tide, at både politikere, vælgere, kunder, transportkøbere og organisationer ser sig selv i øjnene og får stoppet det her. Alt andet er en falliterklæring.

Sagen bør derfor give regeringen et endnu skarpere mandat i Road Alliance, der forhandler de nye EU-rammevilkår for branchen til én gang for alle at få sat en stopper for social dumping og ulige konkurrence. Der er allerede mange gode takter i det arbejde, men desværre er man langtfra i mål.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00