Det indre marked skal digitaliseres
STRATEGI: EU skal på omgangshøjde med digitaliseringen, og borgerne skal have bedre adgang til tjenester på nettet. Derfor varsler EU-Kommissionen blandt andet reform af ophavsretten, hvilket bekymrer både kunstnere og distributører.
Kasper Kaasgaard
RedaktørSå ville der ikke være nogen forskel for mig som forbruger på, om jeg lånte en e-bog på biblioteket eller købte den på nettet. Og hvorfor skulle jeg så købe den?
Adam Lebech
Markedsdirektør i Dansk Erhverv
EU-Kommissionen planlægger i alt 16 konkrete tiltag. Heriblandt
- Sektorundersøgelse af e-handelsmarkedet
- Reform af ophavsretten
- Tiltag mod geo-blocking
- En handlingsplan til medlemslande om brug af e-governance
- Eftersyn af EU's regler om databeskyttelse
BRUXELLES: Det indre marked i EU er blevet overhalet indenom. Både af den teknologiske udvikling og af lande i andre egne af verden, der har håndteret den bedre.
For at rette op på det har EU-Kommissionen lavet en køreplan, der skal etablere et digitalt indre marked i EU. En af Kommissionens næstformænd, Andrus Ansip, har det endda som stofområde, og onsdag fremlagde han sit arbejde.
”Det indre marked fungerer ikke, som det burde. Der er brug for forandring for at støtte job og vækst, og det digitale indre marked bidrager med løsninger for både folk og virksomheder,” sagde Ansip ved præsentationen.