EU-Ombudsmand undersøger rekordmange sager
Michael Hjøllund
JournalistOmbudsmanden er med til at forsøge at gøre EU mere borgervenligt inden for de rammer, som han nu har til rådighed.
Michael Gøtze
Professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet
EU's Ombudsmand
Den Europæiske Ombudsmand er et uafhængigt og upartisk organ, der stiller EU-administrationen til ansvar. Ombudsmanden undersøger klager over fejl eller forsømmelser i EU's institutioner, organer, kontorer og agenturer.
Ombudsmanden håndterer blandt andet tilfælde af fejl eller forsømmelser, hvis en institution ikke overholder grundlæggende rettigheder, retsregler eller principper for god forvaltningsskik.
I 2012 handlede 21,5 procent af ombudsmandens undersøgelser om mangel på gennemsigtighed.
Andre sager omhandlede udbud, interessekonflikter, forsinkelser og diskrimination.
Den forhøjede aktivitet hos EU-borgernes vagthund skyldes et stigende kendskab til ombudsmands-institutionen, vurderer Michael Gøtze, professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet.
"Min vurdering er, at der er større og større viden om EU-Ombudsmanden blandt befolkningen i EU. De bliver stadig mere bevidst om, at der her er en mulighed for at klage, hvis noget ikke er helt, som det skal være," siger han.
En del af forklaringen kan også findes i de gode muligheder, der er for at klage via nettet, tilføjer Michael Gøtze.