Debat

Ja tak til nuanceret debat om dyretransporter

DEBAT: Dansk fortolkning af EU-lovgivningen af dyretransport kan være for restriktiv og spænde ben for god praksis. Derfor bør regeringen med fødevareministeren i spidsen arbejde målrettet for at forbedre vilkårene i dyretransporter.
Anne E. Jensen (V), medlem af Europa-Parlamentet.
Anne E. Jensen (V), medlem af Europa-Parlamentet.Foto: Facebook
Anna Gurzhiy Hougaard
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anne E. Jensen (V)
Medlem af Europa-Parlamentet

EU-Kommissæren Tonio Borg, der er ansvarlig for dyrevelfærd, åbnede for nyligt en dyrevelfærdskonference i Dublin ved at forklare vigtigheden af en bedre harmonisering og håndhævelse af den eksisterende lovgivning om dyretransporter.

Et kærkomment indspark i en debat, der al for ofte ender i en unuanceret, politisk diskussion om, hvor lang tid det er forsvarligt at fragte et dyr fra A-B. Det er naturligvis uacceptabelt at transportere dyr på døgnlange transporter, uden at dyrene samtidig får tilstrækkelig hvile og nok vand undervejs.

Men der er langt flere parametre i spil i debatten om dyretransporter - alt fra procedurer for dyrs transportegnethed, tekniske foranstaltninger i dyrenes lastrum til chaufførernes indikationer på deres logbog i bilerne.

I Danmark har vi heldigvis en god kontrol og håndhæver reglerne i EU-lovgivningen om dyretransporter meget strengt. Nogle gange dog så strengt, at det har ført til farlige situationer for både dyr og chauffører.

Anne E. Jensen (V)
Medlem af Europa-Parlamentet

Fokus på flere konkrete eksempler 
I Danmark har vi heldigvis en god kontrol og håndhæver reglerne i EU-lovgivningen om dyretransporter meget strengt. Nogle gange dog så strengt, at det har ført til farlige situationer for både dyr og chauffører. Som Erik Østergaard, adm. direktør i Dansk Transport og Logistik, pointerer i et debatindlæg fra 18. juni, har det ført til farlige situationer for chauffører, der har adskilt kønsmodne kvier og tyre inden transporten.

Det gør dyrene stressede og ofte aggressive, fordi de er vant til at gå sammen ude hos landmændene. Det er imidlertid for let at skyde skylden på EU's formaliserede regelrytteri, som det bliver udtrykt. Det skyldes måske snarere en for restriktiv dansk fortolkning af reglerne, der af og til spænder ben for god praksis.

Derfor bør regeringen med fødevareministeren i spidsen arbejde målrettet for at bringe de gode eksempler frem i lyset. Det vil være et vigtigt første skridt på vejen mod en forbedring af vilkårene i dyretransporter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne E. Jensen

Formand, Danske Sømands- og Udlandskirker, EU-koordinator, TEN-T korridoren fra Østersøen til Adriaterhavet
cand.polit. (Københavns Uni. 1978)

0:000:00