Kommissær: Europaudvalget er europæisk forbillede

INTERVIEW: Kommissionen anbefaler den danske parlamentariske model med et Europaudvalg, der giver ministrene mandat i EU. Det styrker demokratiet og forbedrer processen for EU-lovgivningen, lyder det fra kommissær Maroš Šefčovič.
Foto: © European Union, 2012
Kristoffer Hecquet

Danmark har en særlig tradition for parlamentarisk indflydelse i EU-sager, som Kommissionen har stor interesse for. Det danske Europaudvalg er nemlig unikt, da Folketinget får ansvar for at give ministrene deres mandat, forud for at de skal tage beslutninger i Ministerrådet i Bruxelles.

Det mener  EU's kommissær for interinstitutionelle anliggender, Maroš Šefčovič, som Altinget | EU har mødt i cafeen på Hotel Admiral i København.

"Det er absolut en model, jeg vil forsøge at fremme," siger Maroš Šefčovič og fortsætter:

"I andre lande er europæisk politik næsten altid et regeringsanliggende. Det vil sige, at det sædvanligvis er den relevante minister, der efter et ministerrådsmøde briefer Europaudvalget derhjemme eller det nationale parlament og ikke forud for mødet. De nationale parlamentarikere er derfor ofte meget lidt inde i EU-stoffet".

Efterligner Danmark
Men dette er nu langsomt ved at ændre sig. Kommissæren har observeret, at andre lande er begyndt at benytte det danske Europaudvalg som forbillede.

Fakta

Europauvalget
Folketingets Europaudvalg er et udvalg i Folketinget, der specielt beskæftiger sig med EU-sager. Udvalgets hovedopgave er at udøve parlamentarisk kontrol og påvirkning af regeringens EU-politik.

Med jævne mellemrum tager danske ministre til Bruxelles for at træffe beslutninger i EU's Ministerråd. Før en minister tager af sted for at træffe beslutninger af større rækkevidde, har ministeren været i Folketingets Europaudvalg for at få et såkaldt forhandlingsmandat. Det betyder, at et flertal af medlemmerne ikke må være imod ministerens holdning til et givent forslag, der er på dagsordenen i Rådet.


Kilde: www.euo.dk

"Jeg kan se, at andre EU-lande er begyndt at efterligne den danske model, og flere og flere premierministre søger at få mandat fra parlamentet inden vigtige møder i Rådet. Særligt udbredt er det blevet, når der skal tages beslutninger om finansielle forpligtelser. For eksempel i kølvandet på dommen fra forfatningsdomstolen i Tyskland forsøger Angela Merkel at få opbakning fra Bundesdagen, når der skal diskuteres økonomi i Bruxelles," fortæller han.

Mere smidig proces
Ifølge Šefčovič er det særlige ved det danske Europaudvalg, at ud over at give ministeren et parlamentarisk mandat inden mødet, bliver Folketinget - repræsenteret af Europaudvalget - sat godt ind i de gældende EU-sager. Dette betyder, at det bliver meget lettere at behandle og implementere regler og direktiver fra EU i dansk lovgivning, når de kommer tilbage til Folketinget efter godkendelse i Rådet. Man ikke skal starte forfra med at sætte sig ind i stoffet.

Jeg ser det som en mere demokratisk model. Og jeg ser det også som en model for fremtiden.

Maroš Šefčovič
EU-kommissær

"De nationale parlamenters relationer med EU-institutionerne er utrolig vigtige, da europæiske og nationale politiske emner lapper over - og det er derfor meget vigtigt at nationale parlamenter er ordentligt orienteret om, hvad der foregår i EU. De danske medlemmer af Europaudvalget er meget velorienterede," siger han.

Mere demokratisk model
Kommissæren ser mange muligheder i den måde, Europaudvalget er bygget op på.

"Jeg ser det som en mere demokratisk model. Og jeg ser det også som en model for fremtiden. For eksempel kunne det være et grundlag for et samarbejde mellem de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet for at kontrollere og undersøge den kommende mellemstatslige aftale om en Europagt," siger han.

"Denne form for aftaler behøver demokratisk kontrol. Og jeg er sikker på, at flere og flere emner vil blive undersøgt af de nationale parlamenter," fortæller Šefčovič og understreger, at Kommissionen gerne ser, at de nationale parlamenter involverer sig mere i de fælles europæiske emner.

"Skillelinjen imellem, hvad der er national politik, og hvad der er EU-politik, bliver mere og mere flydende, og i løbet af de sidste to år har vi oplevet, hvor indbyrdes afhængige vi er, og vi vil blive det endnu mere, end vi nu kan forestille os."

Nationale parlamenter involverer sig
Europaudvalget og de nationale parlamenter har desuden fået endnu større indflydelse efter indførelsen af Lissabon-traktaten. For at forhindre for mange ændringer undervejs får parlamenterne mulighed for at komme med ændringsforslag til Kommissionens udspil på et tidligt tidspunkt, og ifølge Šefčovič er det et system, der bliver benyttet.

"Parlamenterne involverer sig mere og mere, og mængden af reaktioner fra parlamenterne er steget med 60 pct. om året de sidste par år," fortæller han.

Dansk aktivisme
Men for danskerne er det ikke nok. Et enigt folketing foreslår nu, at de nationale parlamenter kan få mulighed for at stille Kommissionen til ansvar i aktuelle sager i forbindelse med berigelsen af flere beføjelser i Lissabon-traktaten og den kommende Europagt.

Samtidig skal det være en mulighed for de nationale parlamenter at få større indflydelse på budgetforhandlingerne. I april skal repræsentanter fra EU's 27 parlamenter mødes i København for at blive enige om et fælles oplæg til Kommissionen. Og Maroš Šefčovič er ikke afvisende over for initiativet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00