Parlament slår ned på postkasseselskaber og filippinerfinte, men risikerer at åbne nye smuthuller

VEJPAKKE: Torsdag blev et flertal i Europa-Parlamentet enige om elementerne i den omstridte vejpakke. Men hvad blev egentlig stemt igennem, og hvordan blev det taget imod? Få overblikket her.

Nu er et flertal i Europa-Parlamentet blevet enige om centrale elementer i EU's vejpakke. Forude venter forhandlinger med Kommissionen og medlemslandene – og et valg.
Nu er et flertal i Europa-Parlamentet blevet enige om centrale elementer i EU's vejpakke. Forude venter forhandlinger med Kommissionen og medlemslandene – og et valg.Foto: /ritzau/Carsten Snejbjerg
Kim Rosenkilde

Det var med ganske god timing, at 3F fredag sidste uge havde inviteret til fremvisning af en dokumentarfilm om de filippinske lastbilchauffører i Padborg og debat om social dumping på de europæiske landeveje.

Dagen forinden var det efter adskillige forviklinger lykkedes et flertal i Europa-Parlamentet at blive enige om netop de dele af den såkaldte vejpakke, som adressere de problemer, 3F har været med til at sætte fokus på med underbetalte filippinske chaufførers elendige arbejdsforhold.

Og ifølge formanden for 3F’s transportgruppe, Jan Villadsen, blev kompromisforslaget ved afstemningen i Parlamentet ikke blot omtalt som "The Danish proposal", men også af nogen som "3F's forslag".

Dokumentation

De vigtigste punkter i Europa-Parlamentets forslag

  • Klare regler for chaufførernes løn og hviletid
  • Grænse på tre dage for cabotagekørsel
  • Færre, men bedre kontroller.

Fair konkurrence og bekæmpelse af ulovlig praksis 

For at hjælpe med at afsløre tilfælde, hvor transportvirksomheder bryder reglerne, ønsker Parlamentet at erstatte den nuværende begrænsning af antallet af cabotagekørsler (3 dage) og indføre registrering af grænsepassage ved hjælp af fartskrivere.

Der bør også være en ’karantæneperiode’ for køretøjer i hjemlandet (60 timer), før en ny cabotagekørsel kan finde sted. Det sker for at forhindre ’systematisk cabotagekørsel’.

Skuffeselskaber

For at bekæmpe brugen af skuffeselskaber skal vejtransportvirksomheder have betydelige aktiviteter i den medlemsstat, hvor de er registreret. Da operatørerne i stigende grad benytter lette erhvervskøretøjer til at udføre transporttjenester, vil disse operatører også skulle følge EU's normer for transportoperatører.

Klare regler om udstationering af førere

EU regler om udstationering af førere skal give klare juridiske retningslinjer for anvendelsen af reglerne om udstationering af arbejdstagere i den højmobile transportsektor. Det sker for at undgå bureaukrati som følge af forskellige nationale tilgange og sikre et rimeligt vederlag til førerne.

Medlemmerne af Europa-Parlamentet ønsker, at reglerne om udstationering gælder for cabotagekørsel og grænseoverskridende transportoperationer, bortset fra transit, bilaterale operationer herunder bilaterale operationer med én ekstra læsning eller aflæsning i hver retning (eller nul på vejen ud og to i forbindelse med returkørslen).

Bedre arbejdsvilkår for chauffører

Medlemmerne af Europa-Parlamentet foreslog også ændringer for at sikre bedre hviletidsvilkår for chauffører. Virksomhederne skal tilrettelægge deres tidsplaner, så chaufførerne kan vende hjem med regelmæssige mellemrum (mindst hver fjerde uge). Den obligatoriske hvileperiode i slutningen af ugen bør ikke tages i førerhuset, tilføjer medlemmerne af Europa-Parlamentet.

Afstemning

Europa-Parlamentets holdning til reglerne om udstationering af chauffører blev godkendt med 317 stemmer for, 302 imod og 14 hverken for eller imod.

Reglerne om førernes hviletid blev godkendt med 394 stemmer for, 236 imod og 5 hverken for eller imod.

Holdningen om ændring af reglerne om adgang til erhvervet som vejtransportoperatør og vejtransportmarkedet, regler for cabotage og tackling af brevkasseselskaber blev godkendt med 371 stemmer for, 251 imod og 13 hverken for eller imod.

Kilde: Europa-Parlamentet


0:000:00