S i debat om vejpakken: Grov udnyttelse af regler sker også i Norden

DEBAT: I debatten om vejpakken har DI og ITD hævdet, at det ikke er social dumping og unfair konkurrence, når chauffører kører i Danmark til udenlandske lønninger. Men de har et forklaringsproblem, mener Ole Christensen (S).

Af Ole Christensen
Medlem af Europa-Parlamentet (S)

De seneste uger har debatten om den europæiske vejtransport fyldt meget her på Altinget - og med god grund. Der er meget på spil for danske chauffører og vognmænd og for hele den europæiske transportbranche. Et centralt spørgsmål og stridspunkt er, hvilke løn- og arbejdsvilkår chauffører skal have krav på, når de kører i andre lande end der, hvor de er ansat.

Jeg tror fuldt og fast på, at vi kun gennem et princip om lige løn – for samme arbejde på det samme sted – kan komme social dumping og unfair konkurrence til livs. Og jeg kan komme med et meget konkret eksempel på, hvor grelt det står til på de europæiske landeveje.

Seks år i Norden til slovakisk løn
I Fagbladet 3F kunne man i sommer læse historien om den rumænske chauffør Emilian. Historien om Emilian viser, hvordan en nordisk virksomhed kan udnytte reglerne til bristepunktet og skævvride konkurrencen til skade for ordentlige vognmænd og deres chauffører.

Hold nu tungen lige i munden, for det er en lidt kompliceret historie. Mens Emilian boede i Rumænien, var han ansat i den slovakiske virksomhed Bring Trucking Slovakia, som er et datterselskab til den norske virksomhed, der bare hedder Bring Trucking.

Men selvom Emilian var ansat i Slovakiet til en slovakisk løn, så foregik arbejdet mystisk nok slet ikke i Slovakiet. Hans daværende arbejdsgiver har nemlig til opgave at fragte IKEA-møbler rundt i de nordiske lande, og det var da også det, Emilian blev sat til.

I en retssag om underbetaling, som Emilian har anlagt, forklarede han ifølge Fagbladet 3F, at han i en minibus blev transporteret til Kastrup, hvor en lastbil stod klar til ham. Herefter stod den på to til fire måneders arbejde næsten udelukkende i de nordiske lande, hvor nætterne blev tilbragt i førerhuset.

Og så var det med minibussen tilbage til familien i Rumænien. I seks år var Emilian ansat til at arbejde i de nordiske lande, og i seks år fik Emilian slovakisk løn.

Emilian kunne være hos ITD og DI
Når de danske brancheorganisationer, ITD og DI, mener, at datterselskaber i lavtlønslande og brug af udenlandske chauffører ikke er et udtryk for social dumping og unfair konkurrence. Og når de skriver, at chauffører, som kører international transport, ikke skal have krav på en overenskomstmæssig løn i det land, som de kører i, ja så tænker jeg på Emilian.

En rumænsk chauffør, som i seks år har arbejdet med base i Danmark til en slovakisk løn. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, og det må de danske brancheorganisationer komme med løsninger på.

Jeg er ikke optaget af, hvilke præcise instrumenter som vi skal gøre brug af. Kan brancheorganisationerne komme med alternative løsninger, som sikrer dansk løn i Danmark, så lytter jeg gerne.

Nu var Emilian selvfølgelig tilknyttet en norsk virksomhed, som, for at føje spot til skade, er ejet af den norske stat. Men kan de danske brancheorganisationer som ITD og DI garantere, at deres medlemmer ikke har datterselskaber i lavtlønslande, som ansætter chauffører til at køre gods i Norden på ansættelseslandets løn? Det kunne jeg godt tænke mig svar på.

For det er selvfølgelig uden for al logik, rimelighed og anstændighed, at udenlandske chauffører kører i Norden på østeuropæiske lønninger. Det skader både de danske chauffører og de ordentlige virksomheder. 

Forrige artikel 3F: ITD-spin skaber muddermyter om vejpakken  3F: ITD-spin skaber muddermyter om vejpakken Næste artikel DI: Et hårdt Brexit svækker virksomhedernes konkurrenceposition DI: Et hårdt Brexit svækker virksomhedernes konkurrenceposition