Debat

Tænketanken Europa: Ekstra penge til EU-budget kan ses som en grøn og digital investering

DEBAT: Danmark arbejder imod et øget EU-budget, men bidraget kan ses som en investering i klima, det digitale og sammenhængskraften i EU, skriver Jan Høst Schmidt, seniorrådgiver i Tænketanken Europa.

Selvom danske virksomheder og arbejdspladser står til at vinde på det øgede tilskud, står regeringen imod, skriver Jan Høst Schmidt. <br>
Selvom danske virksomheder og arbejdspladser står til at vinde på det øgede tilskud, står regeringen imod, skriver Jan Høst Schmidt.
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Flora Juul Holst
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Høst Schmidt
Seniorrådgiver, Tænketanken Europa

EU-Kommissionen har foreslået en genopretningspakke med en fond på knap 5.600 milliarder kroner og et syvårsbudget på knap 8.200 milliarder kroner i betalinger. Fonden og budgettet skal bidrage til at bringe EU’s økonomi ud af coronakrisen og bidrage til grøn og digital omstilling i EU.

To tredjedele af fonden er tilskud til især de sydlige og nogle central- og østeuropæiske lande, og EU-budgettet lander på 1,08 procent af EU’s BNI.

Den danske regering fik tirsdag efter et temmelig opsigtvækkende forløb mandat fra Folketinget Europaudvalg forud for topmødet fredag 19. juni, hvor budgettet er på dagsordenen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Danmark er sammen med tre andre lande indtil videre imod at give tilskud til andre EU-lande, og ønsker budgettet reduceret for at nedbringe de danske årlige merudgifter - mens Tyskland og Frankrig bakker op om de store linjer i Kommissionens forslag.

Angela Merkel har alle partier i Forbundsdagen, undtagen AfD, bag sig. Den positive tyske holdning skyldes frygten for den økonomiske udvikling i Italien og Spanien, og dermed sammenhængen i det indre marked. Hertil kommer frygten for den stigende EU-skepsis i Italien i forbindelse med coronakrisen.

Ifølge Dansk Industri står danske virksomheder og arbejdspladser generelt til at vinde ved gennemførelse af en grøn og digital genopretningsplan, som foreslået af Kommissionen.

Jan Høst Schmidt
Seniorrådgiver, Tænketanken Europa

Grønt ekstratilskud betaler sig
Danmark er stærkt afhængig af udviklingen i EU, og har en generel interesse i at sikre et velfungerende indre marked. En virksomhed som Grundfos afsætter for omkring en milliard kroner alene i Italien. Ifølge Dansk Industri står danske virksomheder og arbejdspladser generelt til at vinde ved gennemførelse af en grøn og digital genopretningsplan, som foreslået af Kommissionen. Samme budskab har lydt fra nogle af Danmarks grønne topchefer.

I de hidtidige forhandlinger om EU’s budget for 2021-27 er det gået ud over især det digitale og det grønne, når det samlede budget er foreslået beskåret. Med fonden har Kommissionen integreret tilskud, garantier og lån til grøn og digital omstilling, både på landbrugs- og strukturfondsbudgettet.

En stærkere især grøn omstilling i hele EU vil både gavne dansk erhvervsliv og danske ambitioner om, at EU bliver klimaneutral. Uden resten af EU vil de danske ambitioner være vanskelige at indfri, og heller ikke have stor effekt på Europas klima. 

De danske bruttomerudgifter ved Kommissionens budgetforslag er opgjort til 6,7 milliarder kroner af Finansministeriet, svarende til knap 0,3 procent af Danmarks BNI i 2019. Opgjort på basis af betalinger fra det nuværende budget til det nye budget kan Danmarks merudgifter beregnes til årligt gennemsnitligt 5,4 milliarder kroner, inklusive Danmarks rabat, som foreslået af Kommissionen.

Det er mange penge, men kan stadig betragtes som en investering i en grøn og digital omstilling af EU. Fra 2028 og tredive år frem kan Danmarks andel af afdrag og renteudgifter på tilskudsdelen af fonden opgøres til 3,4 milliarder kroner per år ifølge Kommissionen. Finansieringen skal forhandles.

Et spørgsmål om forsigtighed
Hovedparten af merudgifterne skyldes Brexit, da Storbritannien var nettobidragsyder, og rammer også andre lande. Kommissionens oprindelige forslag førte til nettotab for en række central- og østeuropæiske lande på over et procentpoint af deres BNI.

Læs også

Selvom disse lande med det nye forslag får stor andel i tilskuddene fra fonden, og har fordel af billige lån fra fonden, så vil deres nettotab ved det nye budget være større end det danske. Disse lande vil næppe have stor forståelse for Danmarks position.

Der er i den danske debat udtrykt frygt for, at merudgifterne til EU’s budget vil indskrænke det danske finanspolitiske råderum, og dermed ramme dansk velfærd. Det er usikkert, hvor meget krisen vil indskrænke råderummet.

Desuden kan regeringen og dets støttepartier udvide råderummet ved at vælge et strukturelt underskud på 0,5 procent i 2025 i stedet for balance. Dansk økonomi vil stadig have en lav offentlig gæld og sunde, konkurrencedygtige virksomheder.

Dermed vil der fortsat være investorer med høj interesse for både danske statspapirer og virksomheder. I den forstand er det et politisk spørgsmål om, hvor forsigtig man vil være.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Angela Merkel

Fhv. forbundskansler, Tyskland (CDU)
Fysiker, doktorgrad i kvantekemi

Jan Høst Schmidt

Seniorrådgiver, Tænketanken Europa, fhv. direktør, EU-Kommissionen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1977)

0:000:00