Debat

Tidligere norsk statsminister: Det er på tide at diskutere, om Norge skal have en ny EU-afstemning

Europa og Norden er i forandring. Norge har gennem EØS-aftalen en tilknytning til EU, som har fungeret godt. Men når forholdene rundt om os ændrer sig, må vi drøfte, om vores forhold til EU også bør ændres, skriver Norges tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik.

Den norske regering har iværksat en udredning af EØS-aftalen. Men det bør også undersøges, om de nye geopolitiske forhold tilsiger ændringer af Norges forhold til EU, skriver Kjell Magne Bondevik.
Den norske regering har iværksat en udredning af EØS-aftalen. Men det bør også undersøges, om de nye geopolitiske forhold tilsiger ændringer af Norges forhold til EU, skriver Kjell Magne Bondevik.Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/Ritzau Scanpix
Kjell Magne Bondevik
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg stemte nej til EU-medlemskab både i 1972 og i 1994. For mig har det aldrig vært noget sort-hvidt, men et spørgsmål om fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. Sådan tror jeg, at mange tænker. Spørgsmålet er, om denne afvejning nu ændrer sig.

Min statsministerkollega i Sverige Gøran Person spurgte mig flere gange: ”Hvornår bliver Norge medlem af EU?”

Jeg svarede, halvt i spøg, halvt alvorligt: ”Måske når Sverige bliver medlem af Nato.”

Jeg vidste, at det ikke var aktuelt. Men nu ser det altså ud til, at Sverige (og Finland) bliver medlemmer af Nato. Det ændrer situationen i Norden og Europa og skaber en ny dynamik. De nordiske land vil nu på en stærkere måde kunne koordinere sin forsvars- og sikkerhedspolitik og udgøre et tyngdepunkt indenfor Nato-alliancen.

Frihed til at tilslutte sig mål og tiltag er godt, men spørgsmålet er, om det ikke er bedre at deltage aktivt i udformningen af dem.

Kjell Magne Bondevik
Fhv. statsminister, Norge

For os, som er tilhængere af et stærkt nordisk samarbejde er det lovende. Kan og bør det også ske indenfor EU? Det er værd at kæmpe for den nordiske velfærdsmodel. Kan det få øget vægt, når vi står sammen indenfor EU?

Norsk økonomi er godt beskytte med EØS-aftalen, som giver norske virksomheder samme vilkår som deres konkurrenter inden for EU. Derfor undrede jeg mig over, at mange EU-tilhængere brugte økonomi som argument for medlemskab i 1994. Det var en blindgyde. En sådan argumentation hører ikke hjemme i en eventuel ny EU-debat.

Men vi ser, at EU-landene koordinerer og styrker tiltag på stadig flere områder. Det har vi for nylig oplevet, når det kommer til sanktioner mod Rusland på grund af krigen i Ukraine. Norge har været i stand til at tilpasse sig tiltagene. Men måske havde det været mere fordelagtigt at være med til at udforme dem? Det har også en sikkerhedspolitisk dimension. Det kan tale for en ny EU-debat i Norge.

Geopolitiske forhold har ændret sig

Man må også vurdere de større geopolitiske forhold. USA er dybt splittet, selvom Trump ikke længere er præsident. Anti-demokratiske kræfter er stærke. Hvor bevæger vi os hen, og hvad bliver supermagtens forhold til Europa i fremtiden? Kina spiller en stadig stærkere rolle på alle kontinenter og har supermagtsambitioner.

Rusland under Putin er inde i en autoritær udvikling og har imperiale ambitioner, som kan gå ud over nabolandene. Har Norge brug for en stærkere forankring i det demokratiske Europa som et EU-medlemskab kan indebære, men hvor vi også må modarbejde de autoritære tendenser, vi oplever i enkelte EU-lande?

Det er forhold, som i høj grad har forandret sig siden vi sidst diskuterede EU-spørgsmålet i Norge, og som tilsiger en ny EU-debat.

EU er gået foran

Klima- og miljøspørgsmål er blevet meget mere presserende, siden sidst vi havde folkeafstemning om EU. Ikke mindst har tiden vist, hvor afgørende det er, at vi har et stærkt internationalt samarbejde for at løse udfordringerne.

Vi har set, at EU ofte er gået foran og har sat standarder og mål på disse områder, mens Norge har haft tendens til at tilpasse sig i efterfølgende.

En sådan frihed til at tilslutte sig mål og tiltag er god, men spørgsmålet er, om det ikke er bedre at deltage aktivt i udformningen af dem.

Læs også

Vi skal have en realistisk debat

Det var gode argumenter imod norsk EU-medlemskab i 1972 og 1994. Og det er der fortsat.

For mange af os var det først og fremmest planerne om en politisk og økonomisk union, forankret i Maastricht-traktaten og senere beslutninger, som vejede tungt på nej-siden. En politisk union og ambitionen om at tale med ”en stemme” i international politik kan reducere den frihed, som Norge har til at tage egne initiativer og standpunkter, noget som har været vigtig blandt andet i forhold til udviklingslandene og i freds- og forsoningsprocesser.

Men spørgsmålet, som må analyseres, er, om den politiske unionen praktiseres på en så ”blød” måde, at det fortsat kan give os tilstrækkelig handlefrihed. Den økonomiske union, med fælles valuta (som ikke alle EU-lande deltager i) og en samordning af den økonomiske politik, kan blive en spændetrøje for lande, som stadig er på vidt forskellige udviklingsniveauer. Men konsekvenserne for Norge er værd at overveje.

Den norske regering har iværksat en udredning af EØS-aftalen. Men det burde selvsagt også blive undersøgt, om de nye geopolitiske, europæiske og nordiske forhold tilsiger ændringer af Norges forhold til EU.

Kjell Magne Bondevik
Fhv. statsminister, Norge

Kontrollen over naturressourcer, som olie og fisk, var vigtige argumenter imod norsk EU-medlemskab. Jeg tror, at nationalstaten er det rigtige niveau for udøvelsen af den kontrol. Men det kan være værd at analysere, hvordan det i praksis har udviklet sig inden for EU.

En ny EU-debat forudsætter, at argumenterne imod norsk EU-medlemskab bliver gennemgået og drøftet. Hvis de ikke tages alvorligt, og kun de nye forhold bliver fremhævet, bliver debatten ikke realistisk i forhold til, hvad der rør sig blandt folk.

To folkeafstemninger

Den norske regering har iværksat en udredning af erfaringerne med EØS-aftalen. Det er nyttigt. Men det burde selvsagt også blive undersøgt, om de nye geopolitiske, europæiske og nordiske forhold tilsiger ændringer af Norges forhold til EU. Men alle forstår, at et sådant udvalgs-mandat var politisk umuligt med den regeringenssammensætning, vi har nu. Så vi må tage debatten på andre måder. Det synes jeg, vi bør.

Det nytter ikke meget at indlede forhandlinger med EU om norsk medlemskab, hvis der fortsat er et flertal imod det i den norske befolkning. Derfor bør vi, når det måtte blive aktuelt, have en folkeafstemning om hvorvidt Norge skal ansøge. Vi skal kende de vigtigste forudsætninger for medlemskab uafhængig af forhandlingsresultatet. Hvis der er et flertal imod at forhandle, så er sagen afgjort. Skulle det blive et flertal for, vil det give et forstærket forhandlingsgrundlag.

Alligevel bør et forhandlingsresultat sættes til en ny folkeafstemning, fordi der vil være forhold, for eksempel vilkår for landbrugs- og distriktspolitik, som kan blive påvirket af forhandlingsresultatet. Nogen af os gik ind for en sådan procedure i 1994, men tabte. Dette bør overvejes på ny, hvis EU-sagen igen bliver aktuel. Det vil give øget troværdighed til processen.

Dette indlæg blev første gang bragt på Altinget.no 4. oktober.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kjell Magne Bondevik

Fhv. statsminister, Norge (Kristelig Folkeparti)
cand.theol. (Menighetsfakultetet i Oslo, 1975)

0:000:00