Debat

V til Pernille Weiss: Det danske arbejdsmarked kan sagtens klare ensartet selskabsskat i EU

REPLIK: En fælles bund under selskabsskatten i EU er en del af en prioritering af den grønne og den digitale omstilling. Og det danske arbejdsmarked er stærkt og attraktivt nok til at klare det, skriver Kim Valentin (V).

Venstre tror ikke på, at en bund under selskabsskatten i EU vil betyde, at selskabsskatten stiger og velfærdsniveauet falder, skriver Kim Valentin (V). 
Venstre tror ikke på, at en bund under selskabsskatten i EU vil betyde, at selskabsskatten stiger og velfærdsniveauet falder, skriver Kim Valentin (V). Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Pernille Weiss spænder den kreative læsning til grænsen, når hun får mine udtalelser i Altingets artikel om, at 45 procent af danskerne ønsker ens selskabsskat i EU til at ligne flirt med planøkonomiske argumenter.

Temadebat

Skal vi have en ensartet selskabsskat i EU?
45 procent af danskerne bakker op om en flad selskabsskat i EU, som vil sikre, at virksomheder i alle EU-lande betaler den samme skatteprocent. Det viser en rundspørge, som Epinion har foretaget for Altinget og DR.

Selskabsskatterne i EU er ifølge Eurostat faldet markant siden midten af 1990'erne. Danmarks selskabsskat lå på omkring tre procentpoint under den gennemsnitlige skattesats i EU i 1995, men selvom Danmark har sænket skatten yderligere mellem 2013 og 2016, lå Danmark i 2018 knap 0,5 procentpoint over gennemsnittet.

Altinget giver ordet til politikere og interessenter, som vil give indspark til, hvorvidt EU-landene skal være omfattet af en ensartet selskabsskat.

Hvilke fordele og ulemper får en ensartet selskabsskat i EU? Skal Danmark fortsætte ræset mod bunden for at gøre os mere attraktive for udenlandske virksomheder, eller skal Danmark stå af toget? Vil en ensartet selskabsskat i alle EU-lande være løsningen, eller skal EU alene vedtage en bund for, hvor lav landenes selskabsskatter skal være?

Her er deltagerne:
  • Asbjørn Sonne Nørgaard, direktør, Cevea 
  • Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv
  • Henrik Fugmann, formand og direktør, Tekniq Arbejdsgiverne
  • Jacob Bræstrup, skattepolitisk chef, Dansk Industri
  • Kim Valentin (V), erhvervsskatteordfører og medlem af Folketinget
  • Kira Marie Peter-Hansen (SF), medlem af Europa-Parlamentet og næstforkvinde i parlamentets skatteudvalg 
  • Martin Ågerup, direktør, Cepos 
  • Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef, SMVdanmark
  • Morten Bødskov (S) skatteminister og medlem af Folketinget 
  • Ole Birk Olesen (LA), skatteordfører og medlem af Folketinget
  • Pernille Weiss (K), medlem af Europa-Parlamentet
  • Rune Lund (EL), skatteordfører og medlem af Folketinget
  • Stine Bosse, formand, Europabevægelsen
  • Thomas Søby, cheføkonom, Dansk Metal.
Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Mit hovedsynspunkt er, at selskabsskatten skal være konkurrencedygtig og gerne sænkes, hvis det kan lade sig gøre.

Det gælder også, hvis vi omfavner idéen om en fælles EU-selskabsskat, som jeg anlægger et mere optimistisk perspektiv på end det konservative medlem af Europa-Parlamentet.

Temadebat

Skal vi have en ensartet selskabsskat i EU?
45 procent af danskerne bakker op om en flad selskabsskat i EU, som vil sikre, at virksomheder i alle EU-lande betaler den samme skatteprocent. Det viser en rundspørge, som Epinion har foretaget for Altinget og DR.

Selskabsskatterne i EU er ifølge Eurostat faldet markant siden midten af 1990'erne. Danmarks selskabsskat lå på omkring tre procentpoint under den gennemsnitlige skattesats i EU i 1995, men selvom Danmark har sænket skatten yderligere mellem 2013 og 2016, lå Danmark i 2018 knap 0,5 procentpoint over gennemsnittet.

Altinget giver ordet til politikere og interessenter, som vil give indspark til, hvorvidt EU-landene skal være omfattet af en ensartet selskabsskat.

Hvilke fordele og ulemper får en ensartet selskabsskat i EU? Skal Danmark fortsætte ræset mod bunden for at gøre os mere attraktive for udenlandske virksomheder, eller skal Danmark stå af toget? Vil en ensartet selskabsskat i alle EU-lande være løsningen, eller skal EU alene vedtage en bund for, hvor lav landenes selskabsskatter skal være?

Her er deltagerne:
  • Asbjørn Sonne Nørgaard, direktør, Cevea 
  • Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv
  • Henrik Fugmann, formand og direktør, Tekniq Arbejdsgiverne
  • Jacob Bræstrup, skattepolitisk chef, Dansk Industri
  • Kim Valentin (V), erhvervsskatteordfører og medlem af Folketinget
  • Kira Marie Peter-Hansen (SF), medlem af Europa-Parlamentet og næstforkvinde i parlamentets skatteudvalg 
  • Martin Ågerup, direktør, Cepos 
  • Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef, SMVdanmark
  • Morten Bødskov (S) skatteminister og medlem af Folketinget 
  • Ole Birk Olesen (LA), skatteordfører og medlem af Folketinget
  • Pernille Weiss (K), medlem af Europa-Parlamentet
  • Rune Lund (EL), skatteordfører og medlem af Folketinget
  • Stine Bosse, formand, Europabevægelsen
  • Thomas Søby, cheføkonom, Dansk Metal.
Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Danmarks flexicurity
Danmark har et både virilt og agilt arbejdsmarked. Vi har et stærkt socialt sikkerhedsnet med korte opsigelsesvarsler. Danske virksomheder har generelt gode forudsætninger for at tiltrække kapital og arbejdskraft. Arbejdsmarkedets virilitet og agilitet kommer også af en velfungerende uddannelsessektor, der arbejder fint sammen med vores virksomheder.

Ifølge World Economic Forum har Danmark et af de mest fleksible arbejdsmarkeder i OECD, når det kommer til at ansætte og afskedige medarbejdere.

Som det er med alt i livet, er selskabsskattens størrelse et spørgsmål om prioritering. Vi står på kanten af en transition til den grønne omstilling og digitale ditto

Kim Valentin (V)
Erhvervsskatteordfører

Fleksibiliteten giver Danmark et sundt arbejdsmarked med stor tryghed og potentiale for både virksomheder og arbejdstagere. Det er let for virksomheder at tilpasse deres produktion til efterspørgslen, når de relativt ukompliceret kan hente nye medarbejdere ind i startopstillingen. Samtidig er der relativ kort vej fra ledighed eller afskedigelse til et nyt job.

Jeg anerkender fuldstændig, at selskabsskatten er en katalysator for vækst og jobskabelse. En sænkelse af selskabsskatten vil give vind i ryggen til vores private virksomheder, der ifølge finansministeriet forventes at øge investeringsniveauet og produktiviteten. Effekten af højere produktivitet afspejler sig på sigt i højere lønninger over hele samfundet.

Men som det er med alt i livet, er selskabsskattens størrelse et spørgsmål om prioritering. Vi står på kanten af en transition til den grønne omstilling og digitale ditto.

Spørgsmålet er, om vi fremmer virksomhedernes overgang til det nye regime bedst ved at sænke selskabsskatten til et givet niveau, eller om vi hjælper virksomhederne mest effektivt gennem målrettet strukturpolitik, der lægger skinnerne til det samfund, vi ønsker i fremtiden.

Erhvervsvenlighed er mange ting 
Jeg og Venstre tror på det sidste. Under vores seneste regeringsperiode lettede vi virksomhedernes administrative byrder med 1,5 milliarder kroner og arbejdede målrettet for at undgå overimplementering af EU-lovgivning.

Som det er med alt i livet, er selskabsskattens størrelse et spørgsmål om prioritering. Vi står på kanten af en transition til den grønne omstilling og digitale ditto

Kim Valentin (V)
Erhvervsskatteordfører

Vi foreslår at fremrykke udfasningen af PSO-afgiften og bruge en milliard kroner til at tynde ud i skatter og afgifter, som bremser væksten i det private.

Vi vil styrke det grønne iværksættermiljø ved at give bedre muligheder for at investere i forskning og nye løsninger. Venstre vil også sætte skub i omstillingen til den grønne transport med lavere bilbeskatning og udbygning af ladeinfrastrukturen.

Erhvervsvenlighed er mange ting. Det er alt fra skatter og afgifter til infrastruktur, serviceniveau og decentralt samarbejde. Men det er i høj grad også det fleksible arbejdsmarked, vi kan bryste os af i Danmark.

Hvis vi leger med tanken om en fælles EU-selskabsskat, er jeg derfor heller ikke bange for, at Danmark vil blive fravalgt til fordel for eksempelvis Tyskland, når virksomhederne skal investere.

Læs også

Sammen med vores stærke sociale sikkerhedsnet giver vores fleksible arbejdsmarked en vigtig sikkerhed, når virksomheder skal placere deres investeringer.

Det vigtigste for mig og for Venstre er, at selskabsskatten ikke stiger, og at velfærdsniveauet ikke falder. Derfra er vi principielt åbne for at diskutere forskellige modeller for at lave en fælles bund under selskabsskatten i EU, der kan bidrage til fair skattebetaling og ditto konkurrence. Så længe det ikke skader Danmarks velstand og velfærd.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Weiss

MEP (K)
sygeplejerske, cand.scient. i sundhedsvidenskab (SDU 2004), master i ledelse og innovation (CBS), certificeret sexolog

0:000:00