Debat

Hjerteforeningen: Er der gevinst på kuponen med de 13 punkter?

DEBAT: Snart ni år er gået, siden danske dagligvareforretninger lancerede en 13-punktsplan, der forpligtede dem i kampen mod fedme. Nu er tiden kommet til at gøre status over indsatsen, lyder det fra Hjerteforeningens Kim Høgh.

En målbar og tidssvarende strategi bør være
evidensbaseret, og tiden er derfor kommet til en evaluering og revidering af 13-punktsplanen, lyder det fra Hjerteforeningens direktør, Kim Høgh.
En målbar og tidssvarende strategi bør være evidensbaseret, og tiden er derfor kommet til en evaluering og revidering af 13-punktsplanen, lyder det fra Hjerteforeningens direktør, Kim Høgh.Foto: Heidi Maxmilling
Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Høgh
Administrerende direktør i Hjerteforeningen

I marts 2007 præsenterede en række virksomheder inden for dagligvarehandelen og tankstationer en 13-punktsplan. Man forpligtede sig selv og hinanden til at tage medansvar over for den stigende udfordring med fedme i Danmark.

Tomme ord eller reel effekt?
Behovet for at gøre noget nu er stort. I Danmark er 47 procent af den voksne befolkning overvægtige, og næsten hver femte danske barn i niende klasse er overvægtig. Stigende overvægt medfører flere tilfælde af hjerte-kar-sygdomme.

13-punktsplanen er et overordnet fælles værdisæt, som hver kæde gennemfører inden for sit eget forretningskoncept. Punkterne er branchens egen plan mod fedme, og med implementeringen sørger butikkerne for, at forbrugerne lettere kan træffe sunde valg. Eksempelvis ved at undgå at sælge slik, der er beriget med vitaminer og mineraler, og ved at undlade give slik som gave i forbindelse med køb af andre varer.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Nu er der gået otte år. Hvad har kæderne bag 13-punktsplanen opnået? Hjerteforeningen opfordrer kæderne til at analysere, hvilke konkrete resultater 13-punktsplanen har skabt. Har det blot været tomme ord, eller har planen haft en reel effekt?

Fjern momsen på frugt og grønt
Hjerteforeningen anerkender, at detailhandelen har en uhyre vigtig rolle. Undersøgelser viser, at en stor del af vores indkøb af mad er såkaldte impulskøb. Placering og pris af fødevarer hos dagligvarehandlen påvirker forbrugernes valg. Derfor er det helt afgørende, at detailhandlen gør det lettere at vælge sundt i supermarkedet.

Placering og pris af fødevarer hos dagligvarehandlen påvirker forbrugernes valg. Derfor er det helt afgørende, at detailhandlen gør det lettere at vælge sundt i supermarkedet.

Kim Høgh
Administrerende direktør, Hjerteforeningen

Hjerteforeningen så meget positivt på, at discountkæden Kiwi i 2014 ”fjernede momsen” på grønt og frugt i forbindelse med lancering af kampagnen 'Alle skal have råd til sundhed'. Dette er et fantastisk tiltag, som Hjerteforeningen kun kan støtte. Kiwi har oplyst, at initiativet førte til et øget salg af grønt og frugt på mellem 30 og 40 procent.

Planen bør revideres
Med 13-punktsplanen anerkendte dagligvarehandlen, at fedme i Danmark er et samfundsproblem, som vi alle skal være med til at løse i fællesskab.

Vi opfordrer således dagligvarehandelen til at analysere, evaluere og revidere 13-punktsplanen. En målbar og tidssvarende 13-punktsplan bør være evidensbaseret. Hjerteforeningen melder sig som konstruktiv medspiller i fælles initiativer, samarbejder eller partnerskaber, der har til formål at sikre forbrugerne sundere fødevarer.

Men første skridt er at se nærmere på, hvor mange rigtige, der er på kuponen med de 13 punkter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Høgh

Selvstændig, fhv. adm. direktør, Hjerteforeningen
EMP (Insead 2009), MPA (CBS 2002), cand.mag. i fransk og idræt (Københavns Uni. 1997)

0:000:00