Kommunikationen om den sunde kost bør nytænkes

FØDEVAREFORLIG: Myndighederne er nødt til at gentænke deres kommunikation om sund kost for at trænge bedre igennem med deres budskaber, lød det på en konference onsdag som optakt til det kommende fødevareforlig.

Leif Nielsen fra DI Fødevarer og Socialdemokratiets fødevareordfører, Simon Kollerup, var blandt arrangørerne af onsdagens konference, der skulle inspirere til det kommende fødevareforlig.
Leif Nielsen fra DI Fødevarer og Socialdemokratiets fødevareordfører, Simon Kollerup, var blandt arrangørerne af onsdagens konference, der skulle inspirere til det kommende fødevareforlig.Foto: DI Fødevarer/Nanna Dyrbye Benting
Sine Riis Lund

I kommunikationen nytter det ikke noget at gå pligtvejen. Det gider vi ikke i Danmark. 

Lisbeth Knudsen
Direktør og chefredaktør, Mandag Morgen

Fødevaredebatten er et vigtigt element i mange menneskers liv, og derfor er det vigtigt, at vi som samfund påtager os et ansvar for at påvirke debatten mere i den rigtige retning.

Simon Kollerup
Fødevareordfører, Socialdemokratiet

Danskerne er godt og grundigt forvirrede over den mad, de putter i munden. For hvad er sundt, og hvad er ikke?

"Og jo mere information vi har fået adgang til de senere år, og det er rigtig, rigtig meget, jo mere forvirrede er vi blevet,” fortæller Lisbeth Knudsen, chefredaktør og direktør for Mandag Morgen.

Hun underbygger pointen med tal fra Mandag Morgen og Trygfonden, der viser, at 25 procent af danskerne i 2011 syntes, at det var svært at finde rundt i, hvad der er sundt og usundt. I 2017 var andelen steget til 44 procent.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00