Regeringen afsætter ingen midler til dyrevelfærdsmærket på finansloven
MARKEDSFØRING: Dyrevelfærdsmærket er ikke sat på finansloven, og det er en stor trussel for mærkets succes og overlevelse, mener DOSO, talerør for tyve dyreværnsforeninger. Der er ikke penge til det hele, siger S, mens SF vil tage det op i finanslovsforhandlinger.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørDet er simpelthen ikke muligt at fylde huller op alle de steder, hvor den tidligere regering har efterladt huller. Og det er dyrevelfærdsmærket et eksempel på.
Christian Rabjerg Madsen
Finansordfører, Socialdemokratiet
Markedsføring af Dyrevelfærdsmærket er centralt, og vi investerer årligt et millionbeløb i netop markedsføringen. Hvis mærket skal udbredes yderligere, vil det være naturligt, at alle parter bidrager økonomisk.
Jens Hansen
Pressechef, Danish Crown
Regeringen lægger op til at lade dyrevelfærdsmærkets videre rejse være op til branchen.
En fireårig bevilling på 17 millioner kroner udløber i år, men regeringen afsætter ingen nye midler til at markedsføre mærket fra næste år.
Det er et problem, mener Peter Mollerup, formand for DOSO, som er en sammenslutning af tyve danske dyreværnsforeninger.
Hvad står dyrevelfærdsmærket for?
- Dyrevelfærdsmærket findes i tre niveauer, illustreret med 1-3 hjerter, hvor der kommer stigende krav til dyrevelfærden.
- Kravene er udvalgt af Fødevarestyrelsens eksperter i dyrevelfærd.
- Du kan se kravene til de enkelte hjerter på Fødevarestyrelsens hjemmeside her.
- Dyrevelfærdsmærket findes i dag på grisekød og kyllingekød. Næste år udvides mærket til også at omfatte mælk og kalve- og oksekød.
Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet