Sanders innovationsstrategi kritiseres kraftigt
Uffe Laursen
JournalistMen 250 mio. kr. forslår som en skrædder i helvede, og vi synes, at det er det samme som ikke at prioritere området rigtigt.
Mikkel Bülow Skovgaard
Udviklingschef, DEA
Konkrete mål for strategien:
Andelen af servicevirksomheder, der samarbejder med videninstitutioner, skal stige frem mod 2010 og i 2010 udgøre 12 pct. af alle servicevirksomheder.
Andelen af højtuddannede i både videnservice-virksomheder og i de operationelle servicevirksomheder skal øges væsentligt frem mod 2010 og i 2010 udgøre 15 pct. for hele servicesektoren.
Samspillet mellem servicevirksomheder og udenlandske aktører, herunder udenlandske videninstitutioner, skal øges. Målet er, at 5 pct. af danske service virksomheder skal samarbejde med udenlandske aktører.
De operationelle servicevirksomheder skal i stigende omfang inddrages i innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter. Mindst 40 pct. af virksomhederne skal være innovative i denne sektor.
Danmark skal tilbage på medaljeskamlen i innovation. Det skal blandt andet ske med en ny strategi, der sætter lys på innovationsbehovet i Danmarks mest indtjenende sektor - servicebranchen.
Strategien skal sikre, at flere servicevirksomheder samarbejder med videninstitutioner, at branchen ansætter flere højtuddannede, og at der kommer et større internationalt snit over branchens virksomheder.
Allerede kritik
Den nye "Innovationsstrategi for servicevirksomheder" blev lanceret i sidste uge af Rådet for Teknologi og Innovation (RTI), der hører under Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Men allerede nu kritiseres strategien for at være uden værdi, fordi der ikke er penge nok til for alvor at følge strategiens mange initiativer til dørs.
Konkrete mål for strategien:
Andelen af servicevirksomheder, der samarbejder med videninstitutioner, skal stige frem mod 2010 og i 2010 udgøre 12 pct. af alle servicevirksomheder.
Andelen af højtuddannede i både videnservice-virksomheder og i de operationelle servicevirksomheder skal øges væsentligt frem mod 2010 og i 2010 udgøre 15 pct. for hele servicesektoren.
Samspillet mellem servicevirksomheder og udenlandske aktører, herunder udenlandske videninstitutioner, skal øges. Målet er, at 5 pct. af danske servicevirksomheder skal samarbejde med udenlandske aktører.
De operationelle servicevirksomheder skal i stigende omfang inddrages i innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter. Mindst 40 pct. af virksomhederne skal være innovative i denne sektor.