Med mig som minister: Jesper Langballe

ØNSKETÆNKNING: Altinget.dk har spurgt Folketingets forskningsordførere, hvordan de ville regere som videnskabsminister. Læs her om Jesper Langballe (DF), der ville bede de studerende om ikke at haste igennem studierne.
Foto: Dansk Folkeparti
Tyson W. Lyall

Gruppeeksamener er det mest idiotiske. Jeg forstår ikke, hvordan folk er skruet sammen i hovedet, når de kan gå ind for gruppeeksamener. Det gør oppositionen, og det gør enkelte universiteter også. Det sidste undrer mig mest.

Jesper Langballe (DF)
Forskningsordfører
Fakta
Jesper Langballe er medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti og partiets forskningsordfører.
Han blev uddannet journalist i 1963 og arbejdede frem til 1972 ved Morgenavisen Jyllands-Posten. Efter præsteuddannelsen fik han i 1975 blev han sognepræst i landsbyen Thorning, mellem Silkeborg og Kjellerup. Jesper Langballe er kendt som en skarp og aktiv samfundsdebattør igennem mange år. Han er medudgiver af tidsskriftet Tidehverv og har bl.a. skrevet en bog om Steen Steensen Blicher.

Kilde: danskfolkeparti.dk

Altinget.dk har givet alle forskningsordførerne i Folketinget mulighed for at svare på spørgsmålet "Hvad ville der ske, hvis jeg var videnskabsminister".

I de kommende uger bringer vi ordførernes svar herpå gennem en række centrale spørgsmål på området. Første mand i den fiktive ministerstol er Dansk Folkepartis Jesper Langballe, der blandt andet vil gøre alt for at forsvare forbuddet mod gruppeeksamener.

Hvordan ville du sikre, at danskere og andre EU-borgere ikke udvandrer og bliver ude efter at have taget en gratis uddannelse i Danmark?

"Jeg ville først og fremmest sige til folk, at der i forbindelse med en gratis uddannelse altid skal være en arbejdspligt bagefter. Det må være det første og det mest indlysende. Der skal være nogle forpligtelser på, at man skal blive i landet i en bestemt årrække. Jeg kan dog ikke sige noget om, hvor mange år helt nøjagtig. Det kommer også an på, hvilke fag vi taler om, og hvordan behovet er. Ordningen med kandidatpant kunne bestemt også være en mulighed. Det er helt klart et problem, at vi fodrer folk med uddannelser, som ikke kommer os selv til gode. Men det er også et problem, der kan løses."

0:000:00