Debat

Aktører: Udvikling af teknologiforståelse kræver faglig diversitet

En succesfuld national strategi for teknologiforståelse bør tilskynde til faglig diversitet og sikre lokal udmøntning og lokalt ejerskab, skriver blandt andet Bjarke Lindsø Andersen og Marianne Riis.

Der er nu gået et halvt år siden evalueringen af forsøgsfaget teknologiforståelse blev afleveret til Børne- og Undervisningsministeren. På trods af politisk tavshed siden da, buldrer fagligheden stadig derud af i praksis, skriver Læremiddel.dk 
Der er nu gået et halvt år siden evalueringen af forsøgsfaget teknologiforståelse blev afleveret til Børne- og Undervisningsministeren. På trods af politisk tavshed siden da, buldrer fagligheden stadig derud af i praksis, skriver Læremiddel.dk Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Teknologiforståelse er blevet foreslået som en ny faglighed, der skal sikre kommende og nuværende generationers kritiske og konstruktive omgang med især digitale teknologier.

Fakta

Afsendere: 

Bjarke Lindsø Andersen, adjunkt, ph.d., Professionshøjskolen Absalon

Marianne Riis, docent, ph.d., Professionshøjskolen Absalon

Anne-Mette Nortvig, docent, ph.d., Professionshøjskolen Absalon

Rene’ B. Christiansen, forsknings- og uddannelsesleder, ph.d., Professionshøjskolen Absalon

Stig Toke Gissel, leder af Læremiddel.dk, docent, ph.d., UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Thomas Illum Hansen, forskningschef, docent, ph.d., UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Thomas R.S. Albrechtsen, docent, ph.d., UC Syd

Marianne Georgsen, docent, ph.d., UCN

I grundskolen har fagligheden været afprøvet, og der er nu gået et halvt år siden evalueringen af forsøgsfaget teknologiforståelse blev afleveret til Børne- og Undervisningsministeren.

På trods af politisk tavshed siden da, buldrer fagligheden stadig derud af i praksis: skoler etablerer makerspaces, der er praktikernetværk for lærere. Der er forsøgsvis oprettet linjefag i teknologiforståelse på læreruddannelsen i København. Og der eksperimenteres med lignende fagligheder på gymnasier, erhvervs- og universitetsuddannelser.

En alliance af større skole- og uddannelsesaktører er gået sammen i enighed om, at fagligheden skal prioriteres på langs og på tværs i det danske uddannelsessystem - uden at det endnu er præciseret hvordan.

Forskellige tilgange til faglighed

Faglighedens identitet, indhold og praksis granskes allerede i mange forskellige forsknings- og udviklingsmiljøer på professionshøjskoler og universiteter.

Det vidnede en nyligt afholdt forskningskonference i regi af Nationalt Videncenter for Læremidler (Læremiddel.dk) med titlen ’Forskning i teknologiforståelsens fagdidaktik’ om. Her blev det også tydeligt, at der er forskellige betoninger i tilgange til og fortolkninger af fagligheden både i grundskolen, på ungdomsuddannelserne, på læreruddannelsen og universiteterne.

De mange perspektiver både kritiserer, udvikler og bryder med det indhold og den didaktiske tilgang, der findes i forsøgsfaget. Dette er for os at se en stor styrke. Det vidner om, at teknologiforståelse er en faglighed.

For som vi kender det fra de øvrige af grundskolens og uddannelsernes fagligheder, er de karakteriseret ved pågående diskussioner om fagets identitet, indhold og praksis. Uden diskussioner, ingen udvikling i fagligheden. 

Fagligheden er ganske enkelt for betydningsfuld til at få udvalgte aktører får lov til at tegne billedet fremover. En succesfuld national strategi vedrørende teknologiforståelse bør derfor tilskynde til faglig diversitet og sikre lokal udmøntning og lokalt ejerskab

Bjarke Lindsø Andersen, Marianne Riis m.fl.
Se alle indlæggets afsendere i faktaboksen

Når der derfor tages initiativer til at understøtte den fremtidige udvikling og integrering af fagligheden i hele uddannelsessystemet, er det vigtigt at diversiteten understøttes og fortsat udvikles, og at den lokale skole- og uddannelsesmæssige forankring sikres.

Udvikling af teknologiforståelse som både fundamental og sidenhen uddannelses- og erhvervsrettet faglighed kræver, at der handles klogt.

For snæver forståelse af fagligheden

Fagligheden, som den blev præsenteret i forbindelse med det omtalte ministerielle forsøg i grundskolen, viste sig ofte for snæver til at kunne rumme de ønsker som lærere måtte have for at kunne arbejde fagligt og didaktisk meningsfuldt i praksis. Den kritik skal vi imødekomme og søge fælles løsninger på.

Alternativet er, at det endnu engang kun bliver få dedikerede ildsjæle, der kommer til at stå for realisering af børn, unge og voksnes forståelse for og anvendelse af digital teknologi. En tilgang, der tidligere har vist sig uhensigtsmæssig.

Fagligheden er ganske enkelt for betydningsfuld til at få udvalgte aktører får lov til at tegne billedet fremover. En succesfuld national strategi vedrørende teknologiforståelse bør derfor tilskynde til faglig diversitet og sikre lokal udmøntning og lokalt ejerskab.

Læremiddel.dk vil derfor gerne opfordre og invitere til bredt samarbejde om den fortsatte udvikling af fagligheden. Et samarbejde, hvor de forskellige skole- og uddannelsesaktører varetager den videnskabelse, udvikling og praktiske forankring, som de hver har ekspertise indenfor.

Samtidig anser vi det som essentielt, at der sideløbende samarbejdes om progressionen på tværs og op gennem uddannelsessystemet, hvor også aftagere og beslutningstagere på de forskellige niveauer inviteres med om bord.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00