Alternativet: Hvorfor ikke bare bevare SU’en som den er?

DEBAT: Uddannelsesområdet kræver solide investeringer, og SU'en bør derfor ikke revideres. Det mener Alternativets uddannelses- og forskningsordfører Carolina Magdalene Maier.

Placeholder image
GDPRDeleted
Vis mereIcon / Direction / Dropdown
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carolina Magdalene Maier (ALT)
Uddannelses- og forskningsordfører

Vi står over for at skulle bruge 30 milliarder kroner på kampfly. 5 milliarder danske skattekroner ligger hengemt i ly i udlandet. Og så er SU-debatten i fuld gang. Der bliver talt om at sløjfe SU’en på kandidatuddannelserne. Der bliver talt om en norsk model, hvor gratis SU er betinget af, om man færdiggør sin uddannelse. Liberal Alliance ønsker en nedjustering af SU’en.

Og for nylig gjorde Mette Abildgaard fra Konservative sig her på Altinget til talsmand for, at er man kommet så langt, at man er i gang med en videregående uddannelse, så er man ikke en af dem, der skal hjælpes – men af dem, der skal hjælpe.

Hvorfor drøfter vi overhovedet en revision af SU’en? Hvoraf kommer behovet? For Liberal Alliance kommer det af et ønske om et mindre offentligt forbrug. For Konservative kommer det af et ønske om en hårdere prioritering af de offentlige ydelser. Det interessante spørgsmål, som tilbagestår er: Hvorfor er det nu SU’en der skal spares på?

Som jeg ynder at sige: Næst efter statsministeren er undervisnings- og uddannelsesministeren de vigtigste ministre i vores Folketing!

Carolina Magdalene Maier (ALT), Uddannelses- og forskningsordfører

Katastrofal finanslov
Når debatten om uddannelser og finansiering af dem udelukkende bevæger sig inden for resortområdet – uden at vi forholder os kritisk til, om den overordnede fordeling af velfærdssamfundets ressourcer er den korrekte – så kommer vi aldrig til at tage det nødvendige opgør med prioriteringen af ressourcer set i et større perspektiv.

Regeringen har gennemført en Finanslov, der skærer i vores uddannelser. Det er en katastrofe. Den katastrofe skal ikke hverken legitimeres eller afhjælpes gennem at skære i et andet område inden for uddannelsesområdet, som f.eks. SU’en.

I stedet skal vi prioritere uddannelsesområdet i det hele taget – både hvad angår midler til institutionerne og SU’en. Uddannelse er et at de allervigtigste politiske satsningsområder. Det er igennem uddannelse, at vores kommende generationer skal løfte den svære opgave, det er at føre vores samfund videre og ind i en fremtid, som ingen kender.

Det kræver stor forandringsparathed og solide uddannelsesmæssige kompetencer. Både på det dybe faglig plan og på det brede personlige plan. Det kræver solide investeringer i uddannelsesområdet. Som jeg ynder at sige: Næst efter statsministeren er undervisnings- og uddannelsesministeren de vigtigste ministre i vores Folketing!

Unik mulighed for at bekæmpe social ulighed
Da den første lov om Statens Uddannelsesstøtte blev vedtaget i 1970, var det bl.a. begrundet i, at ingen dygtige elever skulle fravælge at studere på grund af manglende økonomiske muligheder. Det var også begrundet i, at det ikke skulle være nødvendigt for de studerende at arbejde så meget ved siden af, at det ville gå ud over studierne.

Derudover er der et stærkt, historisk og ganske enestående socialøkonomisk fordelingshensyn i den danske SU-model. Et hensyn, som skaber unikke muligheder for at komme social ulighed til livs og give børn og unge fra uddannelsesfremmede hjem mulighed for at få en uddannelse. Dét er en målsætning, som i sig selv er alle pengene værd.

Kan SU'en gøres mere fleksibel?
Betyder det så, at vi i Alternativet ikke anerkender, at der historisk har været udfordringer med, at SU’en fra tid til anden tildeles studerende, som af forskellige årsager ikke gennemfører deres uddannelse? Nej. Men for det første må vi som velfærdssamfund kunne rumme, at nogle falder fra. Der er som bekendt på de fleste befolkningsparametre en normalfordelingskurve. Det gælder også hvad angår uddannelsesgennemførsel.

For det andet er vi slet ikke lukkede over for at tage debatten om, hvorvidt SU’en kan skrues sammen på en mere fleksibel måde. En måde, som også giver plads til, at f.eks. unge iværksættere kan studere på halv tid og tilsvarende få halv SU, mens de har en iværksætterbiks ved siden af. De vil så til gengæld tage længere tid om at gennemføre uddannelsen, men i sidste ende få udebetalt det samme i SU som studerende, der tager uddannelsen på normeret tid. Alt det drøfter vi gerne.

Men vi køber ikke præmissen om, at SU’en står for tur i rækken af nedskæringer. Der er historisk gode argumenter for, at SU’en blev indført, vi har et historisk godt uddannelsesniveau i Danmark, bl.a. pga. SU’en, og derfor ser vi i Alternativet et fremtidigt behov for fortsat gratis SU til alle danske studerende.

Dokumentation

Fra 12. maj og en måned frem sætter Forskningsdebatten fokus på SU.

Følg debatten her.

Forskningsdebatten på Altinget: forskning har til formål at fokusere og styrke den forskningspolitiske debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget: forskning derfor forskere, politikere, erhvervslivet og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og problemstillinger inden for forskningsområdet.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til mads@altinget.dk


Omtalte personer

Carolina Magdalene Maier

Sekretariatschef, Dansk Folkeoplysnings Samråd, folketingskandidat (R)
cand.scient.soc. (Københavns Uni. 2003)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser