Debat

Dekan: Sæt kvalitet i undervisningen på dagsordenen

DEBAT: Kvaliteten i undervisningen påvirkes af de politiske rammer, men universiteternes topledelse har stadigvæk et valg til at tage undervisernes rolle alvorligt. Det mener Randi Brinckmann Wiencke, dekan, Metropol.

God kvalitet i undervisningen er selvfølgelig påvirket af de rammer, der sættes politisk. Det har andre af mine meddebattører på denne side udtalt sig om. Og jeg er enig.Med dette in mente vil jeg alligevel mene, at man stadig har et valg som topledelse på en uddannelsesinstitution. Det mener Randi Brinckmann Wiencke, dekan, Metropol.
God kvalitet i undervisningen er selvfølgelig påvirket af de rammer, der sættes politisk. Det har andre af mine meddebattører på denne side udtalt sig om. Og jeg er enig.Med dette in mente vil jeg alligevel mene, at man stadig har et valg som topledelse på en uddannelsesinstitution. Det mener Randi Brinckmann Wiencke, dekan, Metropol.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Randi Brinckmann Wiencke
Dekan, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Professionshøjskolen Metropol

Uddannelse har stor opmærksomhed på den politiske dagsorden. En opmærksomhed, der skifter kurs hurtigere, end man kan nå at skifte en vis beklædningsdel. Fra ambitionen om stærke faglige miljøer og derfor samling af de mange små uddannelsesinstitutioner til få større. Fra ønsket om at få alle med og minimere frafald, så først 50 %, siden 60 % af en ungdomsårgang skulle have en videregående uddannelse, til hurtigere igennem med fremdriftsreformen, over målrettet fokus på talentudvikling og arbejdsmarkedsparathed og dernæst minimering af antallet af studiepladser på de ”forkerte” uddannelser. Nu står vi her, hvor den politiske vision åbenbart er flere uddannelsespladser i yderområderne i Danmark.

Spørgsmålet er, om vi i skyndingen med at implementere de sidste nye politiske visioner i vores uddannelsesinstitutioner har glemt, hvad god uddannelse og kvalitet i undervisningen i virkeligheden drejer sig om?

Institutionens eget valg
God kvalitet i undervisningen er selvfølgelig påvirket af de rammer, der sættes politisk. Det har andre af mine meddebattører på denne side udtalt sig om. Og jeg er enig.

Fakta
Forskningsdebatten på Altinget: forskning har til formål at fokusere og styrke den forskningspolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: forskning derfor forskere, politikere, erhvervslivet og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og problemstillinger inden for forskningsområdet.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Med dette in mente vil jeg alligevel mene, at man stadig har et valg som topledelse på en uddannelsesinstitution. Et valg hvor man sætter kvaliteten af undervisningen på den strategiske dagsorden, hvor man tager det alvorligt, at underviserne er nøgleaktørerne. Men også et valg, hvor man tydeliggør, at den enkelte underviser ikke er alene om ansvaret for den gode undervisning.

Derfor har vi i Metropol en strategisk indsats, som vi kalder ”intense studier”. Det er et systematisk designet arbejde med at udvikle vores uddannelser, hvor vores undervisere eksperimenterer med at afprøve forskellige didaktiske greb, der kan øge de studerendes studieintensitet.

Det er de studerende, der skal arbejde, for det er dem, der skal lære. Med andre ord må man gerne sku’ stå på tæer for at blive en dygtig sygeplejerske, lærer eller fysioterapeut.

Randi Brinckmann Wiencke
Dekan, Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Professionshøjskolen Metropol

Ledelsen på den enkelte uddannelse er med i vurderingen af det enkelte eksperiment og dermed med til at vurdere, om formålet er klart defineret, om valget af pædagogiske og didaktiske virkemidler tager afsæt i en velbegrundet hypotese, og hvordan resultatet af eksperimentet skal have konsekvenser for den enkelte uddannelse.

De studerende skal arbejde for at lære
Indsatsen tager afsæt i, at kvalitet i undervisningen ikke alene handler om det antal timer, de studerende er sammen med en underviser. Men lige så meget om, at tilrettelæggelsen af undervisningsforløb kræver, at de studerende bruger deres tid på at studere. Det er de studerende, der skal arbejde, for det er dem, der skal lære. Med andre ord må man gerne sku’ stå på tæer for at blive en dygtig sygeplejerske, lærer eller fysioterapeut.

Indsatsen indebærer, at underviserne beskriver deres konkrete forestilling om, hvad der skal komme ud af det didaktiske eksperiment, at de dokumenterer, hvad de gør undervejs, og at de måler på resultatet. Til sidst afrapporterer underviserne i et kort to-minutters filmformat, som er let at dele via Metropols egen hjemmeside, og som præsenteres, når undervisere på kryds og tværs af Metropol er samlet.

Og det gør faktisk en forskel. Filmformatet gør det let at dele, og systematikken gør det let at overføre, tilpasse og afprøve i en anden undervisningskontekst. Resultatet er lidt mindre opfindelse af den dybe tallerken i de lokale uddannelsesmiljøer og lidt mere af det, der giver god kvalitet i undervisningen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Randi Brinckmann Wiencke

Dekan, Det Sundhedsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole
master i management development (CBS 2002), erhvervsøkonomisk diplom (Handelshøjskolen i København 1994), radiograf (Sygepleje- og Radiografskolen 1988)

0:000:00