Debat

Institutchefer: Tilskud er med til at sikre patienter i fremtiden

DEBAT: Patientsikkerhed bør indgå i den økonomiske ligning, som sikrer et fornuftigt grundlag for fremtidens sundhedsuddannelser. Det skriver institutcheferne på Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet samt Professionshøjskolen Metropol.

"De
jordemoderstuderende modtager nyfødte på en (dyr) træningsdukke, før de prøver
kræfter med en fødsel i virkelighedens verden."<br>
"De jordemoderstuderende modtager nyfødte på en (dyr) træningsdukke, før de prøver kræfter med en fødsel i virkelighedens verden."
Anna Gurzhiy Hougaard
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Metropols sygeplejestuderende, radiografstuderende, bioanalytikerstuderende og jordemoderstuderende er ikke billige i drift.

Fakta
Helt ny forskning viser, at manglende teknologiforståelse hos sundhedsprofessionerne er et problem flere steder i sundhedsvæsenet. Det kan i sidste ende betyde liv og død for patienterne.

Læs mere på forskningsprojektet Technucations hjemmeside.

Af Mette Simonsen, Institut for Ernæring og Jordemoderkundskab, Katrine Hornum-Stenz, Institut for Fysioterapi og Ergoterapi, Anne Mette Jørgensen, Institut for Sygepleje, Anette Kjeldal Jørgensen, Institut for Teknologi og Lykke Jensen, Institut for Sundhedsfaglig og Teknologisk Efter- og Videreuddannelse

Naturligvis skal lærer- og pædagoguddannelserne have penge til at udføre højt kvalificeret undervisning. Men det er et faktum, at sundhedsuddannelser er dyrere i drift på grund af mange undervisningstimer i mindre grupper eller 1:1, dyrt apparatur og store sikkerhedskrav til laboratorieundervisning. Computerudstyr og specialfremstillede dukker instruerer kommende sygeplejersker i at håndtere blodårer, kanyler og stikvinkler. Laboratorieundervisning af bioanalytikerstuderende kræver flere undervisere pr. lektion af sikkerhedshensyn, krav om dokumentation til myndighederne og hyppige arbejdspladsvurderinger – essentielt i omgangen med smittefarlige stoffer og farlige kemiske forbindelser.

Professionshøjskolernes fornemste opgave er at uddanne fagligt kompetente og praktisk erfarne professionelle, der kollektivt kan løfte opgaverne i et moderne sundhedsvæsen, hvor patientsikkerhed spiller en altoverskyggende rolle. Helt ny forskning viser, at manglende teknologiforståelse hos sundhedsprofessionerne er et problem flere steder i sundhedsvæsenet. Det kan i sidste ende betyde liv og død for patienterne. Læs mere på forskningsprojektet Technucations hjemmeside her: http://technucation.dk.

De studerende på de sundhedsfaglige professionsuddannelser skal derfor, også i fremtiden, leve op til tårnhøje krav om teknologiforståelse – krav, der fordrer undervisningsmaterialer i den økonomiske sværvægtsklasse, både på apparatursiden, i laboratoriedriften og i træningsfaciliteter.

Simulationstræning øger sikkerheden
Simulationstræning er vigtig, så fremtidens professionelle er rustet til mødet med borgere og patienter. De sygeplejestuderende får både teoretisk og praktisk forståelse af medicinhåndtering. De radiografstuderende træner positionering af patienterne og øver vurdering af billedkvalitet og mulighed. De jordemoderstuderende modtager nyfødte på en (dyr) træningsdukke, før de prøver kræfter med en fødsel i virkelighedens verden. Praksis forventer at de studerende har dette minimum af træning, før de møder patienterne i det virkelige liv.

Metropols sygeplejestuderende, radiografstuderende, bioanalytikerstuderende og jordemoderstuderende er ikke billige i drift. Men taxametersystemet, og den nuværende fordelingsnøgle, er blandt andet med til at sikre danske patienters sikkerhed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00