Kronik

Forskere om kandidatudspil: Nedskæringer kan føre til afvikling af humaniora uden for storbyerne

Regeringens forslag om nedskæringer på humaniora og samfundsfag kan betyde afviklingen af uddannelser uden for København og Aarhus. Det går stik imod regeringens planer om et ”Danmark i balance”, skriver Anders Juhl Rasmussen og Thomas Wiben Jensen.

Hvis humanistiske fakulteter fortsat skal begrænse deres økonomi, kan det betyde, at det kun er i Danmarks storbyer, at unge mennesker kan studere humaniora, skriver Anders Juhl Rasmussen og Thomas Wiben Jensen.
Hvis humanistiske fakulteter fortsat skal begrænse deres økonomi, kan det betyde, at det kun er i Danmarks storbyer, at unge mennesker kan studere humaniora, skriver Anders Juhl Rasmussen og Thomas Wiben Jensen.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringens udspil til endnu en reform af universiteterne består først og fremmest i en halvering af næsten halvdelen af alle kandidatuddannelserne, og det er intentionen, at det skal ramme humaniora og samfundsvidenskab særlig hårdt.

I og for sig kan der være gode grunde til at mene, som reformkommissionen anbefaler, at de human- og samfundsvidenskabelige uddannelser kan gøres mere fleksible i forhold til det danske arbejdsmarked. Mere og gratis efter- og videreuddannelse hilses velkommen af de fleste, hvis ikke alle på universiteterne.

Det åbenlyse problem er imidlertid, at ingen med sikkerhed kan vide, hvad et så vidtgående forslag kan få af konsekvenser for de humanistiske fakulteter, særligt uden for storbyerne København og Aarhus.

Modsat reformkommissionen lægger regeringen nemlig op til at føre økonomiske midler væk fra universitetsuddannelserne, og med forslag om en omlægning af SU’en på alle kandidatuddannelser vil det næsten uundgåeligt føre til yderligere beskæringer, måske endda en afskaffelse af humaniora som selvstændigt fakultet på SDU og i Roskilde. På Aalborg Universitet er humaniora og samfundsvidenskab allerede fusioneret i ét fakultet.

Værdi er ikke det samme som nytte

Situationen er den, at optaget på humaniora på de tre nævnte universiteter er faldet dramatisk især de to seneste år, hvad der selvfølgelig resulterer i en dårligere finansiering, som flere steder nærmer sig smertegrænsen.

En stigende andel i befolkningen, inklusive politikerne, har svært ved at forstå værdien af humaniora

Anders Juhl Rasmussen og Thomas Wiben Jensen
Hhv. lektor, narrativ medicin og lektor, sprog og kommunikation, SDU

Denne krise kommer endda ovenpå en dimensionering og en udflytning/lukning af studiepladser selv fra byer som Aalborg og Odense, som ellers i forvejen kæmper med at fastholde studerende i konkurrence med storbyerne København og Aarhus.

Skyldes det faldende optag, at humanistisk forskning og undervisning uden for storbyerne er blevet forringet eller simpelthen bare er ringe? Næppe. Men det kunne skyldes, at en stigende andel i befolkningen, inklusive politikerne på Christiansborg, har stadig sværere ved at forstå værdien af humaniora.

Efterhånden kan man tro, at man skal være uddannet inden for humaniora for at kunne forstå humanioras værdi. Værdi er ikke det samme som nytte. Ikke mange folkevalgte politikere har en humanistisk uddannelse og endnu færre ved, hvad førsteklasses humanistisk forskning og undervisning betyder for et velfærdssamfund i en global verden.

Årelang forsimplende omtale af humaniora som en ”unyttig beskæftigelse med virkelighedsfjerne emner” gør ikke overraskende, at mange unge mennesker ikke længere ser dette område som et lige så værdifuldt vidensområde som sundhedsvidenskab, naturvidenskab eller teknologisk videnskab.

Det er en skam, ja vel egentlig en skandale, for på mange måder har humaniora aldrig været vigtigere, hvis vi skal have en chance for virkelig at forstå til bunds og handle bedst muligt i forhold de mange kriser, vi står over at skulle løse, som for eksempel klimakrise, ulighed i sundhed, polarisering og unges mistrivsel. Alle disse kriser involverer menneskers selvopfattelse og indbyrdes forståelse.

Tværfaglighed

Et relevant område i denne lange række af udfordringer for et velfærdssamfund, som vi begge har beskæftiget os med, er empati, kommunikation og patientinddragelse i sundhedssektoren.

Læs også

Sundhedsvæsenet har i flere år sat patientinddragelse højt på dagsordenen. Eksempelvis har medicin- og sundhedsfaglige uddannelser introduceret tværfaglige kurser i narrativ medicin, hvor undervisere fra humanioras litteraturstudier nærlæser litterære tekster om sygdom skrevet af patienter og pårørende, men indimellem også af læger, for at give de studerende et bredere og dybere indblik i, hvad det vil sige at leve med alvorlig sygdom.

Det forudsætter et stærkt humaniora overhovedet at kunne se dette og andre potentialer for en tværfaglig videreudvikling af vores uddannelser og sundhedsvæsen.

Internationalt perspektiv

Viden, færdigheder og kompetencer, på højt, internationalt niveau, inden for eksempelvis narrativ medicin og sundhedskommunikation, vil muligvis godt kunne opnås efter tre års bacheloruddannelse samt bare et års kandidatuddannelse.

På regionalt niveau kan konsekvenserne blive uoverskuelige

Anders Juhl Rasmussen og Thomas Wiben Jensen
Hhv. lektor, narrativ medicin og lektor, sprog og kommunikation, SDU

Men det er vanskeligt at argumentere for, at det ikke vil betyde en generel forringelse af vores studerendes kompetencer, hvis en stor del af humanioras kandidatuddannelser halveres.

Selvfølgelig koster humanistiske uddannelser nogle penge, men har vi som samfund råd til at forringe kommende generationers muligheder for at forstå sig selv og hinanden, deres sprog, selvopfattelse og adfærd, på højeste faglige niveau i et komplekst videnssamfund?

I et internationalt perspektiv vil forringelserne formentlig betyde, at dansk humanvidenskabelig forskning kan bidrage markant mindre til den fælles og afgørende nytænkning inden for og på tværs af ellers vidt forskellige fagområder.

Ganske vist oplever humaniora en lignende tilbagegang i finansiering på mange andre universiteter verden over, hvor en neoliberal tankegang om at måle uddannelser på deres direkte samfundsnytte vinder udbredelse.

Men samtidig, og måske som en modreaktion, sker der tværfaglige nybrud som eksempelvis medicinsk humaniora, der drives frem på blandt andet Columbia University. Sådanne nybrud i undervisning, hvor studerende fra forskellige fakulteter interesserer sig for og kombinerer indsigter fra hinandens vidensområder, burde danske universiteter være med til at præge og påvirke.

På nationalt niveau vil den forringelse af vores universitetsuddannelser, som regeringen lægger op til, altså koste værdifuld viden, og det kan i sidste ende kun forsvares, hvis man ikke har blik for humanioras værdi – eller lukker øjnene for den.

Humaniora i provinsen

På regionalt niveau kan konsekvenserne ligefrem blive ret uoverskuelige. Hvis humanistiske fakulteter fortsat skal begrænse deres økonomi, kan det betyde, at det i en nær fremtid kun er i Danmarks storbyer, København og Aarhus, at unge mennesker kan studere humaniora, og hvor humanistisk baseret tværfaglighed gør nye, hidtil ukendte opdagelser.

Faldende ungdomsårgange og en fortsat generel devaluering af humaniora vil give universiteter uden for de to storbyer en mere og mere skrøbelig finansiering af dette vidensområde.

Læs også

Fremtidige tab i indtægter via taxameterordningen bliver sandsynligvis ikke opvejet af, at de store private fonde som for eksempel Novo Nordisk Fonden forventes at have flere midler til uddeling.

Også hos de private fonde står sundhedsvidenskab, naturvidenskab eller teknologisk videnskab alt andet lige i højere kurs, fordi disse vidensområder har lettere ved at tilbyde anvendelsesorienteret og ”nyttig” forskning, hvis resultater kan måles og beregnes. Den humanistiske forskning bliver ofte placeret nederst i det såkaldte evidens-hierarki.

Tilbage står, at værdifuld tillid mellem læge og patient eller den sproglige forståelse af menneskers sygdomserfaringer, for nu at blive ved vores egne eksempler, er tværfaglige emnefelter, som risikerer at forsvinde fra vores humaniorabaserede forskning og undervisning, særligt uden for de to storbyer.

Hvis vi reelt skal arbejde for et Danmark i bedre balance og for danske universiteter som internationale aktører inden for udviklingen af tværfaglige uddannelser, skal væsentlige vidensinput til sundhed og velfærd med baggrund i humanioras store teorier om menneskers følelser, sprog, selvopfattelse og adfærd fortsat og usvækket fremmes i hele landet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00