Forsker om ny taskforce for højtbegavede børn: "Det er et nobelt tiltag. Men det er ikke nok"

Højtbegavede børn lider under et helt skolesystem, der ikke kan rumme dem, så en bevilling på fire millioner på dette års finanslov er "en lille sjat penge", lyder det fra lektor. 

For nogle elever kan det være en udfordring for deres selvoplevelse og selvtillid, at de ikke længere er de bedst begavede elever i klassen, når de kommer på en specialskole.  
For nogle elever kan det være en udfordring for deres selvoplevelse og selvtillid, at de ikke længere er de bedst begavede elever i klassen, når de kommer på en specialskole.  Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Sofie Ewertsen Nissen

Cirka én elev i hver klasse i folkeskolen er højtbegavet eller har særlige forudsætninger.

Men der er begrænset viden om, hvilke tiltag de har behov for og ingen samlet nationalindsats. 

Det kan være ved at ændre sig.

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00