Debat

Professionshøjskolerne: Vi vil være motor for vækst og modernisering

DEBAT: Tværfaglige undervisningsforløb og bedre vilkår for vækst og udvikling, skal bære professionshøjskolerne frem. Det mener både højskolernes rektorkollegium og bestyrelsesforening, der går sammen i en ny, fælles forening.
Ove E. Dalsgaard (tv.) og Erik Knudsen (th.) vil gerne fortsætte udviklingen af professionshøjskolerne, så sektoren kan realisere sit potentiale.
Ove E. Dalsgaard (tv.) og Erik Knudsen (th.) vil gerne fortsætte udviklingen af professionshøjskolerne, så sektoren kan realisere sit potentiale.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Knudsen og Ove E. Dalsgaard
Hhv. formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium og 
Formand for Professionshøjskolernes Bestyrelsesforening

Uddannelsesministeriets kerneområder - uddannelse, forskning og innovation - er udpeget som afgørende indsatsfelter til at skabe vækst og udvikling. Professionshøjskolernes stærke samarbejde med private og offentlige aftagere og unikke forankring i både forskning og praksis passer rigtig godt til den udfordring. Men der er stadig et par sten på vejen, før sektoren for alvor kan realisere sit potentiale.

Professionshøjskolerne uddanner allerede i dag i betydeligt omfang til de tekniske og merkantile områder og til områder som design, medie og kommunikation. Alligevel er der brug for en indsats, så Professionshøjskolerne kan uddanne flere og orientere flere studerende i retning af den private sektor. 

Det er der forskellige årsager til. For at der for alvor skal komme vækst og udvikling i samfundet, bør der blandt andet skabes stærke faglige miljøer, hvor de studerende, med afsæt i deres kernefaglighed, kan lære og arbejde sammen med andre studerende med andre kernefagligheder på tværs af de traditionelle opdelinger mellem offentlig og privat.

Fakta
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Det er værdifuldt, fordi forskelligheder kan være med til at skærpe den enkeltes faglighed samtidig med, at tværfaglighed udvikles. Ingeniøren kan lære sammen med sygeplejersken, pædagogen sammen med bygningskonstruktøren og læreren sammen med designeren. Det vil skabe læringsforløb, hvor der er grobund for værdifuld innovation allerede i studietiden. Den udvikling er professionshøjskolerne i gang med. Og den vil vi gerne fortsætte med.

Velfærdsteknologi er et godt eksempel på et område, som netop kræver en tæt sammenhæng mellem både det offentlige og private, innovation, viden og praksis. 

Ingeniøren kan lære sammen med sygeplejersken, pædagogen sammen med bygningskonstruktøren og læreren sammen med designeren. Det vil skabe læringsforløb, hvor der er grobund for værdifuld innovation allerede i studietiden.

Erik Knudsen og Ove E. Dalsgaard
Hhv. formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium og formand for Professionshøjskolernes Bestyrelsesforening.

Nødvendigt med volumen og genkendelighed
Det kræver også volumen at vidensbasere sine grunduddannelser og at udvikle og udbyde relevante efter- og videreuddannelsestilbud i tilknytning til grunduddannelserne. Og ikke mindst kræver det volumen og genkendelighed at blive inviteret ind i internationale uddannelses- og vidensprojekter og selv at kunne tiltrække internationale samarbejdsparter.

Der er derfor brug for, at vi understøtter rammer og vilkår, som sikrer det bedst mulige grundlag for vækst og udvikling, og samtidig gør videregående uddannelse bedst mulig konkurrencedygtige, også i et globalt perspektiv. Det fordrer, at der ikke skabes unødige barrierer i forhold til uddannelsesudbud, som kan medføre en uhensigtsmæssig silo-opdeling af uddannelsesindsatsen i en offentlig og privat sektor.

Den opdeling passer efter vores bedste overbevisning ikke ind i et moderne samfund og er samtidig også i modstrid med regeringens ønske om et stigende samspil mellem den private og den offentlige sektor. 

Ny fælles forening - Danske Professionshøjskoler
Rektorkollegiet og Bestyrelsesforeningen for professionshøjskolerne har besluttet at fusionere til en fælles forening ved navn Danske Professionshøjskoler. 

Det sker også for at skabe bedst mulige vilkår for, at professionshøjskolernes uddannelsesudbud kan opfylde de politiske målsætninger, som Folketinget har sat for sektoren og dens uddannelsesområde - herunder at fokusere professionshøjskolernes rolle som medudviklere af både den private og offentlige sektor.

Som en af de første ting vil den nye forening se nærmere på sammensætningen i bestyrelserne i professionshøjskolerne med henblik på at understøtte professionshøjskolernes opgaver bedst muligt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Knudsen

Rektor, University College Lillebælt, Formand, Astra
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1983)

Ove E. Dalsgaard

Fhv. borgmester, Ballerup Kommune (S), fhv. næstformand, Socialdemokratiet 1992-96, kirkeværge ved Ballerup Kirke
El-installatør (1963)

0:000:00