Tvivl fra erhvervsliv og universiteter: Kan Ahlers' teknologi-millioner løfte ambitionerne?

STRATEGI: Opkvalificering af undervisere, et nyt nationalt videnscenter og væk med regler, der ikke passer ind i en digital verden. Det er hovedtrækkene i ny national strategi. Skønt lyder det fra erhvervsliv og universiteter. Men kan beløbet løfte ambitionerne?

Regeringen vil bruge 81 millioner på teknologisk opgradering på de videregående uddannelser over de næste fire år. 
Regeringen vil bruge 81 millioner på teknologisk opgradering på de videregående uddannelser over de næste fire år. Foto: Ólafur Steinar Gestsson / Ritzau Scanpix
Christina Houlind

81 millioner kroner.

Det har regeringen afsat til at sætte skub i den teknoligske opgradering af de videregående uddannelser.

”Den digitale udvikling har bevæget sig fra at være et hjørne af samfundet til at være en del af alt det, vi laver. Det skal vores uddannelser afspejle. Vi skal uddanne unge, som både kan bruge ny teknologi til at skabe forandringer, fordi de forstår dens muligheder, men som også er kritiske over for den og er opmærksomme på faldgruberne,” udtaler uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) i en pressemeddelelse.

Dokumentation

Det skal pengene bruges på

  • 45 millioner kroner afsættes i 2019 til flerårige kompetenceudviklingsforløb af undervisere på de videregående uddannelser.
  • 31 millioner kroner afsættes i 2019-22 til etablering og drift af et nationalt videns- og ressourcecenter.
  • 5 millioner kroner afsættes i 2019 til aktiviteter, der skal understøtte samarbejde og videndeling, for eksempel workshops, konferencer, afprøvning af nye videndelingsformater som podcastserier.

Andre initiativer

  • Dialog med uddannelsesinstitutionerne om at gøre digitale kompetencer til en fast del af adjunktforløbet.
  • Etablering og understøttelse af netværk inden for digitale læringsteknologier og digitale kompetencer.
  • Justering af vejledningen for timetalsopgørelse.
  • Revision af eksamensbekendtgørelsen.
  • Undersøgelse af øvrige regler og rammer, der står i vejen for at afprøve og bruge digitale muligheder, for eksempel ophavsrettigheder til digitalt undervisningsmateriale.

Læs hele handlingsplanen


Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00