Efter mere end 12 år: Så er kampflyindkøbet definitivt vedtaget

Torsdag i sidste uge godkendte Folketingets Finansudvalg aktstykke 31 fra forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen, som havde bedt om knap 16,4 mia. kroner til nye kampfly. Dermed er kampflyindkøbet definitivt vedtaget og sat på skinner. Dermed er den danske kampflykonkurrence sådan set gennemført og overstået. Mere end 12 år efter at den gik i gang. Flyvevåbnets Materieltjeneste havde i flere år kigget på mulige F-16 afløsere, men her på nytkampfly.dk har vi altid regnet 30. august 2005 for værende startdatoen for den danske kampflykonkurrence, da det var her Danmark udsendte sin "request for information" til en gruppe kampflyproducenter. Frem til marts 2010 evaluerede og indsamlede kampflykontoret under Forsvarskommandoen informationer fra producenterne til den militærfaglige anbefaling. Ja, de kom ifølge DR sågar frem til, at pege på F-18 Super Hornet som det mest oplagte valg. En historie det aldrig er lykkedes os at få bekræftet.

I marts 2010 besluttede daværende forsvarsminister Gitte Lillelund Bech at sætte kampflykonkurrencen på pause. Officielt fordi F-16 kunne flyve fire år længere, end man først havde regnet med. Meget belejligt at finde ud af midt under finanskrisen.

I marts 2013 blev konkurrencen skudt igang igen af daværende forsvarsminister Nick Hækkerup. Og i august 2013 blev Projekt Nyt Kampfly-kontoret etableret i Forsvarsministeriet. Her samlede man arbejdet med den militærfaglige evaluering, den strategiske evaluering, den økonomiske evaluering og den industrielle evaluering. Herfra kørte det som bekendt slag i slag frem mod foråret 2015, hvor kampflykontoret var færdig med sin evalueringsrapport. Så gik der dog folketingsvalg og politik i den. Og først den 12. maj 2016 var daværende forsvarsminister Peter Christensen sammen med daværende og nuværende statsminister Lars Løkke Rasmussen klar til at fremlægge evalueringen og regeringens anbefaling.

Login