To firmaer forlader konkurrence om patruljekøretøjer

Danmarks 36 nye pansrede patruljekøretøjer (PPK) kommer til at blive leveret af General Dynamics. Det står klart selv om testen af køretøjerne først lige er gået igang og selvom en politisk beslutning sandsynligvis først kommer i slutningen af året.

Der er nemlig kun to køretøjer tilbage i PPK-konkurrencen, hvor i alt fem producenterne og deres køretøjer oprindeligt blev prækvalificeret. Og begge køretøjer produceres af firmaer i General Dynamics-koncernen.
[caption id="attachment_8025" align="alignright" width="300"]En Cobra fra tyrkiske Otoman ved en militærparade i Aserbajdsjan. Foto: Mangust77/Wikimedia Commons. En Cobra fra tyrkiske Otoman ved en militærparade i Aserbajdsjan. Foto: Mangust77/Wikimedia Commons.[/caption]Nytkampfly.dk erfarer således, at amerikanske Oshkosh og tyrkiske Otoman har forladt konkurrencen kort før testen af køretøjerne skulle til at starte. For tyrkernes vedkommende angiveligt fordi de ikke kunne få importtilladelse til det køretøj, som skulle have deltaget i testen ved Oksbøl. Franske Nexter og deres Aravis-køretøj blev sendt hjem for et stykke tid siden.

Derfor er feltet nu skåret ned til Eagle V fra det schweiziske GD-datterselskab Mowag samt Foxhound fra Force Protection Europe, der også er et GD-selskab.

Login

  • Anmeld

    Christian

    Spørgsmålet er om tingene i Danmark foregår anderledes end i de andre lande vi normalt sammenligner os med.

    I udlandet sker det jo jævnligt at udbudsrunder bliver sat på hold, kravene ændret, udbudsrunden bliver aflyst, startet igen o.s.v.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Bundeswehr skal betale cirka 820 mill Dkr for 176 Eagel V.
    April 2013. Og da den Schweizisk franc kun er steget cirka 10% siden, så bliver det svært at bruge 1,5 milliard på indkøb af 36 stk til DK.

    http://augengeradeaus.net/2013/04/eagle-v-gegen-ampv-die-deutsche-rustungsindustrie-hat-erneut-das-nachsehen/#more-11199

  • Anmeld

    Hansen

    43 mio. kr. per. køretøj lyder noget voldsomt - med mindre man køber noget påfaldende avanceret at montere på dem i form af skyts, signalmateriel, sensorer, etc.

  • Anmeld

    Hepe

    Det samlede antal kom nok til blive omkring 100 vogne i forskellige versioner. De 36 er bare indledende(i patrulje/utility udgave), indtil man ved hvor mange man har brug for af de forskellige versioner. Super at opklaringen får nye ’open-top’ recce køretøjer som beskytter godt imod miner/IED’er.
    ----------------------------------------------------------------
    De pansrede patruljekøretøjer skal kunne leveres i følgende konfigurationer:

    Patruljekøretøj

    Bruges i rollen som føringskøretøj, forbindelseskøretøj og transport af personel

    Electronic Warfare køretøjer

    Til brug med specialudstyr ved indhentningskapaciteter ved Hærens Efterretningsenheder

    Støttekøretøjer

    Transport af primært personel ved logistik- og militærpolitienheder

    Åbne og lukkede rekognosceringskøretøjer

    Til brug for spejder-, eskorte- og overvågningsenheder ved Hærens lette opklaringsenheder

    Hærens kommende pansrede patruljekøretøjer skal altså kunne leveres i 5 forskellige varianter, og skal således anvendes bredt ved Hærens forskellige operative kapaciteter. Men det indledende indkøb på op til 36 stk. forventes kun at blive i “Patruljekøretøjs” udgaven, dog med en option på at enkelte skal leveres i en af de 4 andre varianter.

    I udbudsmaterialet står også, at man generelt forventer yderligere køb af ekstra køretøjer (ud over de 36 stk).

    http://krigeren.dk/haeren-skal-koebe-nye-pansrede-patruljekoeretoejer/

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Den artikel jeg linkede til vedrørende Bundeswehr’s køb af Eagel V angiver at 80% af reservedele fra Eagel IV passer til Eagel V og at uddannelsen blot skal rettes på nogen punkter.

  • Anmeld

    Jan Nielsen

    Der må være et eller andet galt med regnestykket, EAGLE V koster ca. 4 mio kr + reservedele. EAGLE IV kostede ca. 3.1 mio kr, så er der langt op til 1,5 mia kr?
    De store PIR V koster i omegnen af 15 mio kr. stykket, der må altså være en skævhed i antal køretøjer eller den afsatte mængde kroner. Det er jo ikke et nyt køretøj som jægernes patruljekøretøj, der jo koster det hvide ud af øjnene; men hvor personellet slet ikke er sikret.

  • Anmeld

    Mads

    Stop nu den der med "36 biler for 1,5 mia kr.". Læs udbuddet:
    http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:359312-2015:TEXT:EN:HTML

    Price-range 450mio kr. til 1,55 mia. kr.
    Udover indkøb, er det sælger der skal stå for vedligehold.

  • Anmeld

    Jan Nielsen

    @ mads
    36 køretøjer, det med vedligehold, some services, er lidt difust.
    forventet pris 450.000.000- 1.500.000.000 kr. incl reservedele og et vist vedligehold i 15 år.
    mon ikke den amerikanske trak sig, for den opfylder ikke de europæiske normer angående forurening. Det gør Mastif vel heller ikke.

  • Anmeld

    Mads

    @Jan - præcis. Det er også uklart om ekstra biler udover de 36 er inkluderet i beløbet.
    Derfor er argumentet "36 biler for 1,5 mia kr." også blæst ud af proportioner.

  • Anmeld

    Jan Nielsen

    @ Mads nu når man er inde og læse udbud, så synes jeg, at der er noget der halter, nemlig klima zonerne, kommer vi nu ud i, at vi selv skal til at lave klimatest som på IKK, og ombygge i missionsområdet, det er absolut ikke optimalt, for under hvilke himmelstrøg er det, at vi opererer idag?